Topplinje
Mylinglogo

RSS-banken

RSS-banken är Mylings försök att samla ihop så många svenska nyhetsflöden om rollspel som möjligt på ett och samma ställe. Säg därför gärna till om det är någon som vi verkar ha missat. Använd länkarna till höger för att komma till respektive hemsidas nyhetsutskick. Allt presenteras nedan. Mer detaljerad information om varje inlägg nås via rubriklänken. Den som vill prenumerera på nyhetsflödet i sin RSS-läsare kan trycka på den gröna RSS-symbolen.

BildBild

Spela rollspel

En lättsam blogg om rollspel, av personer som spelar, skapar eller helt enkelt inte kan sluta tänka på rollspel.
hej at spelarollspel.se
@spelarollspel

Hurra för Riotminds!

skjut:

TrudvangChronicles_LogoENG

Riotminds omtalade “bomb” presenterades idag och består av en ny version av Götterdämmerung (känt sedan tidigare), en helt ny onlinetjänst, en ny version av Drakar och demoner, samt att DoD lanserad på engelska under namnet Trudvang chronicles.

Det mest intressanta här är onlinetjänsten, som innehåller allt den gamla versioneninte gjorde: Automatiserade tärningsslag, rollpersonsskapande, chatt,…

View On WordPress

Magnus sammanfattar Riotminds satsning på Trudvang Chronicles (Drakar och Demoner på engelska) samt RiotOnline rätt bra.

Fri, 18 Apr 2014 14:23:49 +0200

Neogames kommer inte ge ut Eon och Neotech...

…utan istället har nya rollspelsföretaget Helmgast tagit över produktionen. Mer information finner du på deras officiella hemsida. Det är fortfarande samma personer som tidigare involverade i produktionen av rollspelen så det förväntas inte bli någon större förändring i spelens utveckling.

Vi på SpelaRollspel säger välkommen till ännu ett nytt rollspelsföretag!

Thu, 03 Apr 2014 18:08:20 +0200

chrull: Luka Rejec



chrull:

Luka Rejec

Fri, 28 Mar 2014 10:00:20 +0100

Järnringen släpper lös lanseringstrailern till sitt kommande...



Järnringen släpper lös lanseringstrailern till sitt kommande fantasyrollspel Symbaroum. Samtidigt öppnar de för möjligheten att förhandsköpa rollspelet på sin hemsida.

Tue, 25 Mar 2014 10:50:05 +0100

meanwhilebackinthedungeon: The Black Cauldron Random...



meanwhilebackinthedungeon:

The Black Cauldron


Random Encounter

The Black Cauldron always contains:

D6 Doses of:

D12:


1. Potion of Mindless Frenzy: imparts the strength and ferocity of a raging giant while rendering subject intellectually negligible, unable to speak or make even the simplest judgement calls
2. Fizzy Drink of Ocular Autonomy: causes eyeballs to leave their moorings and levitate freely about at user’s command so long as spiritual optic nerve remains intact
3. Nostrum of Speedy Recovery: accelerates natural healing tenfold for 1d12 days (caloric requirements, hair and nail growth similiarly affected)
4. Draught of the Giraffe: causes the neck of the imbiber to extend to 10 feet in length for 1d12 minutes
5. Tincture of Unendurable Hideousness: temporarily transmutes head into that of catoblepas
6. Elixir of Instant Elegance: creates the illusion of savior-faire in even the most vulgar individuals
7. Beverage of the Godlings: grants indomitable strength, genius intellect, divine speed, sage-like wisdom, superhuman robustness and preternatural personal allure for a period of 1d12 minutes
8. Potion of the Mighty Blow: swells fist of user Popeye-like for single crushing, knock-out punch
9. Potion of Extra Limbs: allows user to spontaneously generate up to two fully functional extra arms, legs, tentacles, claws, whatever
10. The Devil’s Potation: compels good creatures to evil acts and evil creatures to top themselves
11. Potion of Spectral Foetor: user emits repulsive stench that causes flesh-eating undead to helplessly flee
12. The Desperate Measure: drinker able to act at thrice normal speed for one hour then dies

Which has these side effects —-

D12:

1. Subject faints after use (1d6 minutes), unpredictable spells for remainder of day
2. Immobilizing gastro-intestinal distress after 3d6 minutes
3. Potion effect half-life: diminished effects linger following original duration
4. Potion “flashback”: effects suddenly return for 1d6 minutes at random moment
5. Inverse effect follows original duration for equal period
6. Skin of imbiber flushes random colors for 1d6 hours
7. Hair grows uncontrollably for 1d6 days requiring constant maintenance
8. Teeth of subject rapidly decay: breath rendered intolerably foul, reversible only by magical dentistry
9. Instant addiction: subject goes to any length to procure lifetime supply of concoction or close facsimile
10. Abdominal bloating, discomfort and weight gain due to unknown effect on metabolism
11. Subject only able to emit frog-like croaks for 1d6 hours
12. Following effect duration, subject explodes into tiny fragments

Thank the Dungeon Dozen.

Sat, 22 Feb 2014 18:47:50 +0100

Vad för mystiska ritualer sker här om nätterna? Vilket kortväxt...



Vad för mystiska ritualer sker här om nätterna? Vilket kortväxt folk byggde ritualplatsen? Och stämmer rykten om att man hör barngråt från platsen då månen är full?

Thu, 06 Feb 2014 21:41:06 +0100

Crowdfunding-kardemumma!

Just nu pågår ett par intressanta rollspelcrowdfunders på engelska, men med tydliga svenska rötter. Först och främst har vi företagets Modiphius reboot för Mutant Chronicles. Det bygger vidare på det som etablerats men expanderar även de historiska händelserna så att du kan spela i det tidiga skedet av den mörka symmetrins utbrott. Gillade du Mutant Chronicles? I så fall är det här någonting för dig.

Sedan har vi Best of Fenix. Speltidningen Fenix har bestämt sig för att ge ut samlingsvolymer med sitt bästa material - översatt till engelska. På så sätt kan även icke-svensktalande personer se vilken fantastisk bredd vi har på vårt rollspelsmaterial i Sverige. Gillbringarna är grymma på det mesta så det är ingen tvekan på att det kommer bli en prisvärd och snygg bok.

Tryck på länkarna för att komma till respektive crowdfunder!

Thu, 06 Feb 2014 07:14:00 +0100

Rösta på 2013 års rollspel

Speltidningen Fenix har, precis som tidigare år, en omröstning om årets - 2013 då - bästa rollspel samt bästa supplement.

Följande är nominerade till bästa rollspel:

  • More Than Human
  • Whitehack
  • Skuggornas mästare
  • Spelet om Morwhayle
  • Drakar och Demoner Jubileumsutgåvorna
  • Svavelvinter 2:a upplagan

Och följande är nominerade till bästa supplement:

  • Monster (till Äventyr)
  • Mannen i Svart (till Western)
  • Noas sista drag (till Bortom)
  • Monster & varelser (till Fantasy)
  • Keep Going (till Fallen Reich)
  • Tricilve (till Svavelvinter)
  • Ormgudens dal (till Fantasy)

Röstar gör du här!

Wed, 05 Feb 2014 12:06:43 +0100

Förhandsbeställ Mutant: År Noll

Om du var en av de som bidrog till Mutant: År Nolls extremt framgångsrika crowdfunding är ovanstående bild något att dreggla över. För er andra har Fria Ligan nu gjort det möjligt att förhandsbeställa Mutant: År Noll på sin hemsida.

Fri, 24 Jan 2014 09:37:11 +0100

premoderno: Blenheim Palace in Oxfordshire; England: Plan by...



premoderno:

Blenheim Palace in Oxfordshire; England: Plan by Nicholas Hawksmoor and Sir John Vanbrugh 1705-1725


via

En liten nattkarta.

Sat, 18 Jan 2014 04:24:43 +0100

Hallå där Mikael Bergström, som kör en gräsrotsfinansiering för Rotsystem

image

Mikael Bergström är en av Sveriges mest produktiva rollspelsskapare som släppt ett rollspel årligen sedan 2010. Just nu är han aktuell med crowdfundern till hans femte spel Rotsystem. Vi bad honom att berätta mer om spelet och gräsrotsfinansieringen.

1) Kan du berätta lite för oss om ditt kommande rollspel Rotsystem? Vi har hört att det är ett cyberpunkrollspel men även att det är grön postapokalyps, hur hänger det här ihop?

Precis, Rotsystem är cyberpunk samtidigt som det är grön postapokalyps. Har ni läst Judge Dredd? Där omges gigantiska megastäder av död ökenmark. Tänk lite så, men med vildväxande skogar och natur istället för öken. Och den jättestora staden spelet utspelar sig i är en enda jättestor byggnad, en arkologi.

Utanför arkologin har naturen tagit över, i form av ett globalt nätverk av radiotelepatiska växter som tillsammans bildar ett planetärt medvetande. Lite som en Gaia-grej men skriven av HP Lovecraft, kanske man kan säga. Medvetenadet, som kallas Grönskan, har infekterat växter och djur och styr det mesta. Tack vare att Grönskan använder radiovågor så går det inte att använda radiokommunikation längre, för den avlyssnas, störs ut eller hackas.

Därför har vi inuti arkologin vad jag brukar kalla “retrocyberpunk”. Det är artificiellt regn från LCD-himlar fyllda av trasiga pixlar, tjocka kablar till allting, trenchcoats, cybernetiska kroppsdelar och udda frisyrer. Inga trådlösa nätverk, inga nanomaskiner, ingen bluetooth och inga mobiltelefoner. Kort sagt, ganska mycket så som cyberpunken såg ut i slutet av 80-talet.

Mitt i alltihop är rollpersonerna, som spelar frilansande “problemlösare” som kan anlitas för allt från kidnappningar, fritagningar, inbrott och datastölder till att följa med och sköta säkerheten åt en expedition ut i Grönskans territorium.

image

2) Berätta lite för oss om hur spelets crowdfunding har gått? Varför ska vi lägga en slant på Rotsystem?

Crowdfundingen har gått ganska hyfsat; den har nått det inledande målet på 600 euro. Samtidigt har jag bokat illustrationer för omkring 16 000, så varje krona som läggs på crowdfundingen är en krona jag inte behöver ta från min lärarlön för att lägga på sådant. Jag räknar med att det blir en hel del utlägg från min sida ändå, men det är trevligt att ha en buffert och avlasta ekonomin lite. Jag går ju inte direkt plus på mitt spelmakande, om man säger så.

Dessutom har vi såklart bonusmål! Så om man inte vill ge projektet pengar för att stödja arbetet eller få en fin tryckt bok så kan man göra det för att se till att ett par schyssta PDF-supplement ser dagens ljus.

3) Du brukar sälja dina rollspel för självkostnadspris + vad man tycker spelet är värt. Du släpper till och med spelen gratis på nätet. Kommer Rotsystem följa samma unika prissättning eller betyder crowdfundingen en förändrad policy?

Faktum är att den policyn redan delvis förändrats i och med att affärer som Science Fiction-bokhandeln vill ha marginaler när de ska sälja böckerna, och ogärna ser att jag tar ut så extremt mycket mindre än dem i slutpris. Det har gjort att jag behövt höja “baspriset” för mina spel ett par snäpp.

Resten fortsätter som tidigare: Spelet släpps via Creative Commons BY-licens, vilket inkluderar alla illustrationer. Det betyder att vem som helst får använda bilder och text och layout precis hursomhelst, även kommersiellt, så länge man informerar om vem som är upphovsman från början.

Spelet släpps också som gratis-PDF och dessutom blir det som tidigare ett “källpaket” där jag ger fri och gratis tillgång till mina InDesignfiler och bilderna i högupplöst format och så vidare.

4) Tanken är att Rotsystem ska släppas till GothCon. Du får hård konkurrens med Mutant: År Noll, Ensamma Vargen, Western, Leviathan och Starchallenge. Hur ser du på konkurensen?

Konkurrens? Jag ser det som inspiration och kamratskap. Jag har bra kontakt med flera av de som skapat spelen, vi gillar varandras spel och försöker stödja varandra. Bland annat har Kosta från Fria Ligan redan fundat, Tina på Mylingspel har hjälpt till att sprida ordet via twitter och Robert Jonsson som gör Leviathan står bland mina korrläsare. Jag har såklart försökt hjälpa dem på samma sätt, och har bland annat skrivit en zonsektor till Mutant: År Noll och korrläst Leviathan. Vi är alla en enda stor och glad familj.

På den ekonomiska fronten tänker jag att vår gemensamma målgrupp vid det här laget visserligen är ganska liten, åtminstone jämfört med hur det var på 80-talet, men den är ganska köpstark. Jag tror att det mycket väl finns plats för oss alla.

image

5) Vad kan vi förvänta oss efter att du har släppt Rotsystem? Blir det ett nytt rollspel igen eller följer du upp Rotsystem med nya moduler?

Både och! Jag har sisådär en fem-sex rollspel som väntar på att byggas ihop till något begripligt, samtidigt som jag just nu planerar moduler till både Rotsystem och More than Human. Närmast, alltså mellan Gothcon 2014 och Gothcon 2015, kommer jag nog fokusera på de modulerna samt en ny version av mitt första rollspel, Evolutionens Barn. Efter det lutar det nog åt ett fantasyspel, eller kanske något åt skräckhållet… Planer saknas verkligen inte. Däremot tiden!

Vi tackar Mikael Bergström för hans tid och önskar honom lycka till med hans crowdfunder. Vill ni bidra till Rotsystem gör ni det här.

Thu, 16 Jan 2014 09:56:50 +0100

Stöd skuggornas supplement!

image

MylingSpel fortsätter vara på hugget. Skuggornas mästare har knappt landat på hyllorna innan de börjar nästa crowdfunding-kampanj till rollspelet. Den här gången är kampanjen ännu mer ambitiös än tidigare då man inte satsar på en bok, utan istället på en hel produktlinje.

Produktlinjen är tänkt att utgöras av Skuggornas väsen, Skuggornas sällskap, Skuggornas färdmedel, Skuggornas gömmor, En dag som alla andra och Skuggoperationer.

SpelaRollspel önskar dem lycka till och tycker att ni bör spana in deras kampanjsida. Det finns många härliga böcker som de vill förverkliga!  (Undertecknad ser främst fram emot att få sätta tänderna i Skuggornas sällskap som handlar om världens mest mäktiga organisationer.)

Sun, 12 Jan 2014 21:55:00 +0100

Starchallenge på Indiegogo

Starchallenge på Indiegogo:

Det är 19 timmar kvar på crowdfundingenkampanjennav Starchallenge, och den är lyckad, med €611 insamlade slantar i skrivande stund. Om du är i valet och kvalet huruvida du ska lägga in en euro eller två så kanske intervjun med Niklas kan underlätta valet.

Sun, 05 Jan 2014 13:44:37 +0100

syringesin: SHIT HAPPENS, ESPECIALLY WHEN THE DM LEAVES THINGS...



syringesin:

SHIT HAPPENS, ESPECIALLY WHEN THE DM LEAVES THINGS ENTIRELY UP TO CHANCE.

  • CALL TO ARMS! TO DEAL WITH A…
  • LABOR DISPUTE.

AT LEAST IT’S NOT A ROYAL VISIT OR SOME SHIT. NOBODY WANTS TO ENTERTAIN THE ROYAL FAMILY DURING A FUCKING LABOR DISPUTE. DIRTY GODDAMN PEASANTS.

Klassisk händelsetabell för fantasyvärld.

Thu, 02 Jan 2014 11:01:05 +0100

syringesin: IT’S TRUE: YOU GET WHAT YOU PAY FOR. THE “CHEAP...



syringesin:

IT’S TRUE: YOU GET WHAT YOU PAY FOR. THE “CHEAP KEEP” IS LOCATED ON AN ISLAND IN THE SCENIC BOG OF BAD MEMORIES, JUST SOUTH OF THE WASTED BATTLEFIELDS IN WHICH GOLRASH THE UNCLEAN BATHED IN THE BLOOD OF A THOUSAND ORCS ON A DARE.

NOTE THAT THE CHEAP KEEP IS UNFURNISHED. THERE IS NO CARETAKER, NO STAFF, AND NO WAY TO BRING IN SUPPLIES AND MATERIALS—UNLESS YOU ENJOY POLING A FLATBOAT THROUGH CROC- AND SNAKE- AND HAG-INFESTED BOGWATERS. OR IF YOU CAN FLY SOMEHOW. BUT IF YOU’RE BUYING THE CHEAP KEEP, WE DOUBT YOU HAVE THAT ABILITY.

IT’S A REAL FIXER-UPPER! GUARANTEED NEVER TO ATTRACT THE LOCAL LORDS’ ATTENTIONS, BECAUSE THE ONLY LOCAL LORD IS YOU!

Lite lättsam inspiration så här på Nyårsdagen.

Wed, 01 Jan 2014 19:42:38 +0100

"Quip is really geared to enabling you to focus on your content, and that’s why it shines as a..."

“Quip is really geared to enabling you to focus on your content, and that’s why it shines as a role-playing tool. You can throw down a rough outline of a scenario, flesh it out on any device at your leisure, add in links to other documents (Bestiary, NPC stats, etc) as you go and end up with a PDF of the finished item, should you so wish. I’ve run games both on- and offline directly from within Quip, and it’s worked perfectly.”

- Från en intressant bloggpost hos Greywulf’s Lair om huruvida tjänsten Quip, vilken vi använder bakom kulisserna, om än inte så här, är ett verktyg för rollspelare. Jag gillar tankegångarna!

Mon, 30 Dec 2013 16:45:17 +0100

oldschoolfrp: George “Speed” Webber illustration for Ronald...



oldschoolfrp:

George “Speed” Webber illustration for Ronald Pehr’s featured review of Rolemaster, in Fantasy Gamer No. 1, Steve Jackson Games, August/September 1983.

Ron decided “Rolemaster is what D&D should have been,” but the many detailed charts functioned best as a coherent set of supplements to add depth to other games rather than as a stand-alone system for players new to RPGs.

Vi har, trots allt, kommit en bit sedan dess.

Sat, 28 Dec 2013 11:01:07 +0100

Hallå där Daniel Lehto, som ger ut rollspelet Äventyr

Det ges ut rollspel som aldrig förr i Sverige och bland dessa finns det en uppsjö av fantasyrollspel. Det finns dock ett som sticker ut lite extra genom att rikta sig till barn, nämligen Daniel Lehtos Äventyr. Vi vände oss till honom för att tala om Äventyr och hur det är att skapa rollspel med sin dotter.

image

För de som inte känner till dig, vill du berätta lite kort om vem du är? Hur hittade du till hobbyn och hur länge har du varit aktiv i den?

Jag jobbar till vardags som undersköterska, och vid sidan av detta frilansar jag som skribent och ger ut egna spel och böcker. Jag halkade in i hobbyn som ung drömmare. Året var 1984, och spelet var Drakar och Demoner. Jag hade ännu inte hunnit fylla åtta år och gillade redan sedan tidigare att hitta på långa berättelser, så spelet passade mig som hand i handske. Det blev en livslång kärlek. I högstadiet startade jag och några vänner ett rollspelsfansin, Weird Quest, och gav under några års tid ut fem nummer. När gymnasiet var över flyttade vi åt olika håll, och efter några års paus i rollspelsskrivandet var det dags igen. Denna gång gav jag ut Weird Quest själv, nu som pdf. Det blev ytterligare fjorton nummer. Mestadels Star Wars D6-relaterat, även om det smög sig in en del annat också. Så, jag har väl varit en del av hobbyn sedan 1984, i olika former.

Hur kom du på idén att skriva ett rollspel som riktar in sig på en yngre målgrupp? Vad för bemötande har du fått på Äventyr?

Jag brukade berätta interaktiva sagor för min dotter Julia, dvs hon upplevde olika äventyr och fick avgöra hur det skulle gå i vissa skeden. Och när hon var fem år hade hon börjat leka med mina Dungeons & Dragons- och Star Wars Miniatures. Vi lekte ofta tillsammans med figurerna, och för att det skulle bli mer spännande så började vi slå en tärning vid vissa moment för att se om spelfigurerna lyckades. Det blev en slags spellek som hela tiden blev allt mer avancerad. Efter en tid hade vi lekt fram ett helt regelsystem, så jag skrev ned det och provspelade det. Julia protesterade på sina ställen där hon tyckte jag fattat fel eller där hon tyckte det skulle fungera annorlunda. En diskussion vi hade var bland annat hur många liv spelfigurerna skulle ha från början. Att det blev fyra liv berodde i slutändan på att det var så i Lego Star Wars-spelen på vår Xbox. Det tyckte hon var bra. Så för att svara på frågan, det fanns ingen idé om att det skulle bli ett spel från början, utan det var en tanke som växte fram efterhand. Sedan har jag tyckt att det saknas en bra inkörsport till spelhobbyn i Sverige, så varför inte göra en själv tänkte jag?

Reaktionerna på Äventyr har varit många och delade. Till största delen optimistiska, vissa lyriska. Jag fick en del kritik på betaversionen för den våldsamma framsidan och att de flesta av bilderna i inlagan var på monster eller manliga karaktärer. Jag var lite oförberedd, eftersom tanken var att göra en snabb betaversion och jag då tog de bilder jag hade tillgängliga hemma. Det åtgärdades dock till den tryckta versionen. Illustratören Richard Svensson, en kontakt jag förmedlades av Daniel Lennéer, fick riktlinjer för hur jag ville ha den nya framsidan. Richard bidrog med den avgörande lösningen sedan. Jag hade från början tänkt mig en Michael Whelan-klon i stil med betaversionens omslag, men när jag fick se Richards Skiss blev jag såld på den istället så jag släppte tankarna på den gröna himlen.

image

Sedan var jag tvungen att kompromissa mycket, att trycka det spel jag ville hade blivit alltför dyrt. Drömmen då var att göra en box, ett regelhäfte, tryckta spelkort och ett häfte med sagor - och naturligtvis tärningar. I betaversionen fanns det olika typer av kort man kunde klippa ut ur häftet, men de flesta som hörde av sig ville inte klippa sönder sina böcker. Så jag strök detta i den färdiga versionen, vilket i sin tur möttes av en del kritik.

Sedan kan jag känna att en del som tyckt till om Äventyr har missförstått konceptet och utgått från en vuxen publik, och då faller ju en del av tanken med spelet. Det ska vara enkelt, charmigt och ganska klassiskt. Och framförallt kort. Det ska kännas att det är ett spel man kan sätta sig in i på en kväll även om man ganska nyligt lärt sig att läsa.

Du skriver Äventyr tillsammans med din dotter Julia. Kan du berätta lite om hur samarbetet mellan er fungerar? Hur involverad är hon?

Äventyr kom till så som jag sa ovan. För Monster arbetade vi på ett annat sätt. Hon kunde till exempel be om att få prata om vilka olika monster och varelser vi skulle ha med i Monster, istället för att läsa en godnattsaga. Eller så hittade vi på saker tillsammans under dagen och på kvällen spelade vi en saga där vi testade det vi kommit på. Julia har hämtat mycket inspiration från både My Little Pony, Pirates of the Caribbean och H2O - tillsätt vatten (en serie om sjöjungfrur) vilket säkert kan märkas ibland. När det kommer till skrivandet så sköter jag det, sedan får hon läsa för att se att det blev som vi tänkt oss. Hon får också avgöra om en idé är bra eller dåligt. Äventyr skrivs ju för barn, så det vet nog barn allra bäst själva tänker jag.

Vad kan vi förvänta oss framöver till Äventyr? Du har en bok på gång som heter Atlantis har vi hört. Sedan går det rykten om något som heter Pirater och plundrare. Vill du dela med dig lite om dem?

Atlantis är i princip klar, jag inväntar de sista bilderna och snygga upp layouten. Sedan blir det provtryck. Jag hade hoppats att den hann ut i handeln innan jul, men tyvärr blir det på andra sidan årsskiftet den kommer ut i handeln. Pirater och plundrare är ett annat supplement som är under utveckling, men där har häftet svällt ut alldeles för mycket så det återstår en hel del redigeringsarbete innan det är klart. Visa delar av denna (några monster bland annat) kommer med i Atlantis istället. Det dyker upp någon gång under nästa år. Utöver det jobbar illustratören Richard med bilderna till nästa monsterhäfte. Denna gång är det mer fria fantasier vad gäller monstren, så de gamla klassikerna uteblir. Det är inte bestämt om Monster II kommer som tryckt häfte eller enbart som pdf, så jag tjuvhåller lite på modulen tills jag bestämt mig. Detsamma gäller en världsbok där delar av materialet publicerats som pdf tidigare, samt lite annat smått och gott. Jag har oerhört mycket material som jag kan plocka från, men det måste finnas tid till att redigera samman allt också. Det kanske mest spännande just nu är ett nästan färdigt superhjältespel med Äventyrs regelmotorik. Arbetsnamnet är Super-Woo!

image

Har du några tips för småbarnsföräldrar som vill rollspela med sina barn? Vad skiljer sig att spela med sina jämnåriga vänner och sina barn?

Att hålla spelandet som en lek. Och vara beredd på ganska okonventionella lösningar. Äventyr är ett fantasyspel, men barn har inte skolats in i någon färdigstöpt fantasymall än, så om det dyker upp strålpistoler, bilar och superkrafter så låt dig bara svepas med. När man är sju år är det inte så noga med konventioner. Det viktigaste, anser jag, är att ha roligt, sedan kommer resten av sig själv; att lära sig följa regler, att lära sig samarbete, osv.

Stort tack till Daniel Lehto för intervjun. Rollspelet Äventyr! kan du läsa mer om här.

@natetraveller

Thu, 26 Dec 2013 10:01:36 +0100

Ensamma Vargens crowdfunding förlängs till 25/12

Så här skriver Gillbringarna, de ansvariga bakom nysatsningen på Ensamma vargen, om saken:

Pga av tekniska problem med Paypal under söndagen har FundedByMe varit så snälla att de har förlängt vår kampanj fram till den 25/12. Nu har ni chansen att hjälpa oss låsa upp ännu fler delmål.

Om du inte redan har backat Ensamma vargen, men är sugen på att göra det, gör du det på deras projektsida. Med finansieringen utanför FundedByMe har crowdfundingen passerat den smått fantastiska summan av 130 000 kronor.

Thu, 19 Dec 2013 11:31:59 +0100

"“It’s so intense it’s banned in Sweden,” he said. That wasn’t really..."

““It’s so intense it’s banned in Sweden,” he said. That wasn’t really true, though the game’s dark subject matter was controversial in its home country, and it was implicated in a few murders and suicides there. Still, “It’s banned in Sweden,” is pretty much the best possible sales pitch you can make to a couple of 14-year-old boys.”

- Kult är med på io9-listan över de mest kontroversiella rollspelen.

Tue, 17 Dec 2013 21:47:20 +0100

Bild
Bild

Kommentera sidan

Lämna gärna en kommentar eller fråga om sidan och dess innehåll. Författarnamnet som kommer att synas i din kommentar är samma som du använder i forumet.

Kommentar:

Skriv "Jag är människa" för att visa att du inte är en bot: