Topplinje
Mylinglogo

Spelledarskolan

Här får du riktlinjer att förhålla dig till då du spelleder Starchallenge.

Lyssna på spelarna och kolla vad de signalerar

Din uppgift är att se till att det dina spelare vill känna vid spelbordet också ska stimuleras. Vill de slåss, utmana, testa gränser, spionera, intrigera? Rollpersonernas horisont och självbild berättar en hel del för dig. Det gör också deras val av person. Styr plotten mot det håll de önskar och signalerar med sina rollpersoner men behåll kontrollen över din berättelse. Kom ihåg att det inte bara är din berättelse som är det viktiga utan samspelet mellan dig och spelarna som skapar det roliga.

Alternativa vägar

Om spelarna drar iväg åt ett håll i ett äventyr som du inte räknat med så se det som en alternativ väg till de platser och situationer du tänkt. Tvinga inte in dem på något ? se i stället till att de når dit du vill men på egen väg. Det kan kräva en hel del improvisation.

Att förstärka

Låt de delar som talar för det du vill framhäva i din historia förstärkas. Vill du få in actionmoment så se till att ha många, bra och välskissade actionmoment. Är det drama som är din melodi - se till att många scener har fokus på den typen av händelser. Du förstärker dessutom spelstilarna hos spelarna som rimmar med det du vill få fram. Om du vill få fram drama och en spelare spelar dramatiskt, se till att uppmuntra det genom att stödja hennes berättelse. Ge henne byggstenar för henne att ta historien vidare etc. Stöd, uppmuntra, coacha, hjälp fram spelarna i historien då de spelar som det är tänkt.

Att försvaga

Se till att minimera sådant du inte vill ha med. Självklart kommer du inte skriva sådana scenarion som du själv ogillar men då spelare börjar blanda in saker som inte passar scenerna så ska du inte uppmuntra det. Du ska undvika att tala om för en spelare att du inte gillar hennes input. Det skapar dålig stämning. Om en spelare däremot börjar vinna sociala konflikter genom att prata om vita elefanter då det handlar om att övertala sin älskade att följa med över rymdhaven ska du däremot ifrågasätta vad hon gör i spelet. Se till att uppmuntra kreativa lösningar och vilda idéer men stöd inte sådant som inte hör hemma i ditt scenario. Ska du säga åt en spelare att du tycker hon uppför sig märkligt är det bättre att säga åt henne i enrum. Det är en fin linje mellan att låta spelarna få agera som de vill och samtidigt hålla sitt scenario ungefär som du tänkt dig. Precis som med annat i livet får man ibland ändra sina planer. Men om du vill försöka hålla dig till planen kan du försvaga vissa beteenden.

● Det som kommer ur ekvationen förstärkande/försvagande är att spelarna helt enkelt "lär sig" spela som det är tänkt utan att du behöver plocka fram några större pekpinnar. De kommer tycka det är kul att spela på det sätt som genererar ett förstärkande gensvar av spelledaren.

Spelaren bör visa respekt

Samtidigt som du ska vara lyhörd för spelarna så är det du som spelledare som ägnat timmar åt att ta fram ett äventyr. Det ska spelarna respektera. Omge dig med spelare som förstår sådant. Du har utfört ett arbete, inte minst genom att lära dig Starchallenge värld och regler och föra det vidare till gruppen. Du förtjänar respekt av spelgruppen. Du är inte en deltagare som kan sätta dig att få allt serverat. Du är processorn i en dator som får allt att funka. Dels ska du ha koll på historien och dels på reglerna. Dessutom ska du skapa äventyret. Och helst ska allt gå snabbt. Det är ett tufft jobb och det ska dina spelare ha respekt för och visa genom gott speluppförande.

Konflikter

Självklart ska man inte sätta sig ner och säga: ?nu spelar vi en mental konflikt?. Reglerna är tydliga här. Då det blir en konflikt dänger man korten i bordet eller startar en rasslar och slänger tärningar i en överrumpling. Låt, skrik, härma ljud, skräms. Men börja inte med ?Han attackerar? eller ?Det blir strid?. Skrik ?din djävul? och säg ?Han sparkar dig i ansiktet? med blicken fäst på valfri spelare, vänta på snabba kontringar från spelarna och släng ut konfliktkorten. Det finns spelledare som haft ont i halsen en dag efter ett äventyr. Använd gärna ljudeffekter på dator om du har tid. Sampla från spel du tycker om och använd i dina egna scenarion.

Kommunikation

Som spelledare ska du tänka på att den information du ger om scenen, det vill säga hur det ser ut, luktar, låter, vad som finns närvarande, utgångar, flyktvägar med mera, ska vara tillräcklig att agera på. Ofta ställer spelledare frågan ?Vad gör ni?? efter en beskrivning. Försök uppnå situationer där spelarna agerar utan att frågan behöver ställas. Då har du uppnått ett läge där informationen är tillräcklig.

Om spelet tappar fart

Släng in ninjorna. Med det menar jag att du får slänga in händelser och/eller personer som sätter press på rollpersonerna. Med regler som överrumpling och tidslåsen så har du bra verktyg att sätta den press du vill. Men ? och det är ett viktigt men: ninjorna ska ha betydelse för rollpersonerna. De ska vara kopplade mot rollpersonernas motivationer eller ha en betydelse för historien. Att bara slänga in ett gäng motståndare kommer inte ge spelarna någonting (utom erfarenhetspoäng) och sällan leda till någon större spelupplevelse. Du kan också låta ninjor vara små otrevligheter som stråtrövarna som beskrevs nyss. Ibland tappar spelet fart på grund av bristande engagemang från parterna. Inga ninjor i världen räddar det. Avbryt och ta upp spelet senare.

Låt allt handla om någonting

Varje scen och varje spelledarroll ska bidra med något i historien. Om spelarna blir anfallna av rövare inne i skogen så ska det inte bara generera skador och förluster. Rövarna ska kopplas mot något som driver storyn framåt. Ibland är det lätt att slänga in ninjor för att det inte händer något men släng inte in ninjor om inte du kan uppfylla den här regeln. Kanske blir spelarna alerta för stunden men då striden är över så har inget förändrats förutom att rollpersonerna är mer skadade och eventuellt fått något för striden. Observera de två undantagen ovan som går ut på att lura och hindra spelarna.

Misslyckanden

I Starchallenge är det okej att misslyckas. Misslyckanden översätts ofta till att lyckas med komplikation vilket gör att storyn går vidare och till och med tar ny fart. En person som har dålig social förmåga kan lägga sig i diskussioner även om spelsystemet säger låter rollpersonerna få en sämre chans att lyckas övertyga motparten. Om en rollperson hatar polisstaten och polisen stoppar rollpersonerna så kommer rollpersonen med stor sannolikhet spela ut sitt ogillande. Egenskaperna en rollperson innehar och kanske framför allt hennes motivationer kommer få inflytande i hur storyn fortlöper.

Beskrivningar

Då du beskriver något så använd liknelse istället för påståenden. Ta frasen "tänk dig ett europeiskt utseende" eller "tänk dig en supertanker men i rymden" eller "tänk dig något som liknar en minaret men byggd i glänsande svart blåskimrande sten" snarare än att komma med påståenden som att säga "en europeisk tjej" eller "ett supertanksskepp". Vad du ska göra är att du bjuda in spelaren att själv forma det du vill få fram.

Kreativitet

Låt spelarna få komma med galna motivationer till sina potter om de vill. Låt de vara så kreativa som de vill. Så länge det rimmar med rollpersonens självbild finns inga hinder men glöm inte bort att din vision också ska finnas med. Spelarna kan inte bråka för mycket med vad du vill ha fram. De ska ha respekt för ditt jobb.

Plantera

Plantera punkter i historien som tvingar rollpersonerna att välja, ta ståndpunkt, offra. Genom att hålla utkik och studera spelarnas rollpersoner så vet du vad de upplever som svårt och jobbigt att välja eller ta ställning till. Plantera sådana punkter som tvingar fram dessa val i dina äventyr. På så sätt kommer du att få djupare och mer komplexa äventyr. Låt dem gärna mynnar ut i kampanjer.

Var inte rädd för drama

Spela ut hemska scener. Solhem är en galax i krig. I krig händer hemska saker. Det klichéartade rollspelandet är det där man tar skatter från monster. Men det finns så mycket mer att rollspela. Tvinga rollpersonerna att tvingas välja mellan något ont eller något de tvingas uppoffra. Spela ut scener där oskyldiga dör eller plågas. Konstruera scener där spelledarroller blir nära vänner som spelarna känner för och låt spelledarrollen svika rollpersonerna. Låt spelledarrollen ha en dold agenda. Då man tar in dramat i rollspelandet utökas det med en dimension men det kräver en spelgrupp som kan ta till sig den typen av spelande.

Beskriv situationen, definiera den inte

Säg inte att en rollperson kommer få 3T i Frustration om hon lämnar konflikten. Säg att "Maxie kommer troligen bli frustrerad om han går nu". Spelaren ska då förstå att det rent tekniskt kommer ske något med rollpersonen om han avviker från konflikten. Ett annat exempel är när någon hittar en väg vars framkomlighet slagits fram med en enda lyckad ödestärning. Säg då inte "Oj 1T i framkomlighet" utan beskriv! "Ja ni har rätt, det finns en väg ut. Snårig, full av märkliga ljud och buskage som inte direkt vajar för vinden om ni förstår. Men visst ? vägen ligger framför er ...".

Ljud

Då du ser en film tar du upp 70 % av upplevelsen genom ljud. Gör ljudeffekter! Gör ljudeffekter då någon anfaller, rollpersonerna blir överfallna, någon skriker i smärta eller skräck, något exploderar, något är på väg att falla ner på rollpersonerna, ja när som helst. Ljuden kommer överraska i samband med att du överrumplar eller slänger ut möten de inte väntat sig. Använd en synth eller ett program som kan sätta igång ljudeffekter. Använd bakgrundmusik som passar. Hetsig jaktmusik eller tung suspensemusik. Under ett tidslås bör du härma ljudet som triggade händelsen som ett alarm eller en gas som läcker ut. Att låta som ett larm medan spelarna agerar på egen hand allt medan T20 snurrar är mycket roligt att titta på. Det är inte sällan man som spelledare får ont i halsen efter en omgång Starchallenge.

● Ha koll på vilken rollperson som har vilka komplikationer att vänta

Eftersom att spelarna kan vinna en konflikt genom att ta en komplikation så är det viktigt att du också delar ut den då du tycker det är lämpligt. Notera i hemlighet hur många konsekvenser varje rollperson har. Spela ut konsekvenserna så det rimmar med porträtt, horisont och motivationer.

Gå inte emot rollpersonernas porträtt ...

Spelarna vill spela en viss typ av roll. Gå inte emot den. Du ska inte utsätta en rollperson som är cool för en massa förödmjukelse. Det är inte så spelaren vill spela sin rollperson. Det kommer förstöra för henne.

... men följ hennes horisont

Om spelaren angivit en horisont för rollpersonen är det ett tecken till dig som spelledare om hur spelaren önskar förändra sin rollperson. Skapa händelser som rimmar med horisonten och låt rollpersonen utvecklas åt det hållet.

ROLLspela

Glöm inte att Starchallenge fokuserar på rollen mer än själva spelmekaniken. Reglerna vill att du ska spela ut, agera, leva dig in. Gå gärna omkring i rummet. Utför gester. Luta dig fram eller tillbaka. Förstärk med kroppsspråk. Håll upp händerna mot spelare som vapen. Beskriv vidriga scener som vidriga. Låt dig inspireras av beskrivningar i regelboken och lev ut dem. Äcklas du av något ? låt spelarna bli äcklade. Tycker du något är coolt ? förmedla känslan till spelarna. Det här är ingen lätt match och passar inte alla. Det förutsätter att du är lite av en teaterapa. Starchallenge kan spelas utan den här konventionen men den förhöjer upplevelsen.