En liten ordlista över termer som förekommer i kapitlet om Solhem. Här finns också lite annat smått och gott som inte beskrivits tidigare. Det är endast en kort sammanfattning – se kapitlet Solhem för en utförligare beskrivning av de olika sakerna. ArkivenArkiven är en samling med stentavlor som kan berätta hela Solhems historia från Gryningsåldern. Nu för tiden använder man kaotika för att bevara historien i ljud och bild. Stentavlorna förvaras djupt ner i Membryons torn och är brutna ur Vishetens berg. BakdjupenFörrädiska djup i öster mellan Nyrike och Nechropia. CivilisterPersoner som bor på stjärnsystem i djupen mellan de olika rikena. De röda mångångarnaKetlaars massmord på stjärnfolk som ägde rum under tre mångångar efter det att man upptäckt sökare i Utkant. De ÄldsteDe Äldste är en sammansluten grupp kaotiker som besitter de yttersta färdigheterna inom Kaosskolorna. De har nästintill stoppat sitt åldrande och var med redan under Gryningskrigen. De är bäst lämpade att lösa uppgiften att stoppa Kaos. DeorbiteringMed en deorbitalkanon slår man en hel planet ur sin omloppsbana. Det är ett snabbt sätt att slå ut en hel planet på mycket kort tid och används av bland annat av dimfolken. DimfolkAlla raser som befolkar Dimvärldarna och de som lever i Nechropia. Dimfolken kommer från de parallella världar som Kaos redan behärskar. Kaos använder dem som krigare mot Solhems folk. Dimfolken skapar terror och förgörelse inne i Stjärnvärlden för att göda Kaos. En gång var dimfolken inte mycket mer annorlunda än vi. DimjägareJägare som rekryteras av de Äldste eller folk som säljer sig dyrt, alternativt gör det för universums skull. De sänds till Revet i syfte att ta sig in i Dimvärldarna. Där ska de ta reda på mer om världarna och om de Äldste kan stoppa Kaos därifrån. Dimjägarna är en av strategierna för att försvaga Kaos. Dimjägare berättar om döda världar med zombieliknande folk där spår av världar lika Utkants eller Stjärnvärlden en gång existerat. Spelare får spela dimjägare. DimkrigenDimkrigen är de krig som Gryningskrigen övergick i. De uppstod då dimfolken för första gången satte sin fot i Solhem. Det skedde i de äldre tiderna då Stjärnvärlden var det enda riket. DimkryssareDimkrigarnas fordon som syns längs anfallsvägarna mot Stjärnvärlden. Stora märkliga vidunderliga ting lika Nechropias kryssare. Inte ens reemonker begriper sig på dimkryssarna. Dimmornas rikeEn del av stjärnkartan som är lätt dimmig. Där råder hög koncentration av dimkrigare. Området växer och det är en anfallsväg in mot Stjärnvärlden. En armada av Äldste är på väg dit. DimportarEn dimport är en port mellan universum och Dimvärldarna. Idag känner man bara till Revet men man oroar sig för att fler ska upptäckas. Finns det fler så kan dimfolk strömma in i universum med risk att de Äldste inte får kännedom om det. Fler dimportar skulle vara katastrof och Kaos kan ha förstått det. DimvärldarnaDet är parallella universum som ödelagts av Kaos och nu bebos av dimfolken. DjupenDe områden rymd som separerar bebodda stjärnhopar och områdena mellan Utkant, Nyrike, Stjärnvärlden och Nechropia. Djupen är förrädiska men möjliga att färdas i. Solstormar och kosmiska stormar kan drabba skeppen. Monster existerar i djupen. Djupen kan ändra rum-tiden eller dra iväg skepp okontrollerat. Stjärnlederna eller rutterna är de leder med starka solar som förser stjärnskeppen med enorma mängder energi. De är de säkraste vägarna att ta sig genom ett djup men är inte utmärkta som i Stjärnvärlden. Här är solarnas positioner är mer osäkra. Då man träder in i ett större djup brukar det ofta märkas genom att skeppet kränger mer och är mer svårstyrt. Djupen kan anta alla färger och skifta färger och temperatur samt byta ljudkuliss under resans gång. ExperimentplaneterPlaneter som Ketlaar bombar med kemiska eller biologiska vapen och därefter studerar effekten av förödelsen i vetenskapligt syfte. FribrytareVärldar i djupen som struntar totalt i krigen och gör sig en förtjänst på den genom att hjälpa båda sidor. Det vanligaste sättet är att erbjuda eskort i djupen. Förintelsen av KaarghSe Utkant och Utkants folk. GiakkaiEn ras av dimfolken som härskar över quashquai. GryningskrigenDe krig som fördes mellan folken i Stjärnvärlden under Gryningsåldern. GryningsåldernTiden då Stjärnvärlden koloniserades och världarna bildade förbund. Det var den första tiden av interstellära kontakter i Stjärnvärlden. GränsvärldarnaDe världar där ockupationsmakterna finns. Strax utanför ligger Stjärnflottan stationerad. HemvärldDen planet och solsystem där någon är född. Holistisk stenEn ihålig sten som bara kan öppnas av en person med rätt krypteringsnyckel bestående av komplicerade rörelser som måste utföras exakt. Holistiska stenar kan endast förgöras av extrema fysiska krafter (då meddelandet förgörs) och kaotika (som väsentligt ökar chansen att meddelandet går att läsa). Stenarna är relativt ovanliga och används av alla fraktioner men främst av de Äldste följt av Stjärnvärldens folk. InformatoorKorta svartklädda varelser i kåpor som bär information i en orb (en slags glob eller kula) som bara de kan läsa. En informatoor säljer och köper information hela sin livstid och samlar på den. Det är deras handelsvara. KabinettetRådets innersta krets. Kaos och kaotikerDet väsen som kontrollerar Dimvärldarna och försöker ta universum i besittning. De försöker fullfölja sin egen profetia att förinta sig själv och världsalltet samt bilda nya parallella universum. Kaos bemästras av kaotiker. Kaotiker kan manipulera verkligheten. Kaos får sin energi av mörkerenergier och sin ovärderliga information om världen får den av Koden. Kaos uppgift är att förinta och återuppstå i ett evigt kretslopp. KaosbetvingareDe är några av de mäktigaste kaotikerna i Solhem. Från början var de dimfolkens slavar under Dimkrigen. Tanken var att dimfolken skulle ta tillbaka slavfolket i det krig som nu råder men de besegrades av mäktig kaotika. KaosvindarDe stjärnvindar står i förbund med Kaos och som gör rymden extremt farlig. Rätt hanterad med skickliga kaotiker kan dock Kaosvindar utnyttjas så man färdas i namnlösa hastigheter och göra seglatser som tar hundratals mångångar på mindre än en tiondel av tiden. Även rymdskepp kan använda dessa vindar om skeppet framförs av en kaotiker som kan kommunicera med vinden. Karantänklassade/ogästvänliga planeterBenämningen (den första används i Utkant och Nyrike, den andra i Stjärnvärlden) för de planeter som är svåra att vistas på. Klass A är den klass som utgör minst fara medan klass C är mycket farlig för olika typer av livsformer. Olika livsformer kan ha olika klasser utfärdade för samma planet beroende på hur de reagerar på atmosfär och invånare. Ketlaar, IkeIke Ketlaar är människa och regenten i Utkant. Han har utropat sitt furstehus som är beläget i Xaboors system. KodenKoden är en informationsväv som förser Kaos med information om allt hon behöver känna till för att fullfölja sin profetia. Koden strömmar ur portalerna. Kosmiska skeppKosmiska skepp seglar på bakgrundsstrålningen. De är stora och klumpiga men mindre känsliga för stormar än solskeppen. Dessutom är de helt oberoende av rutterna och kan ta sig fram var som helst i rymden. De är långsamma men har fördelen att de inte måste navigera längs någon rutt. Förlista kosmiska skepp är utmärkta äventyrsplatser. De används av civilister och nachterinnen. KurirerKurirernas funktion är att föra information förseglade i väl krypterade holistiska stenar. Man använder kurirer då man inte förlitar sig på fjärrkommunikation. I dessa tider är de ofta ett självklart val. Kurirer använder stjärndjur om de inte kan använda stjärnskepp. KårenKåren är en ungdomssektion i Utkant där pojkar och flickor lärs upp i ”den rätta läran”. Den är inte obligatorisk men alla vill vara med. Kåren skänker en gemenskap och samvaro. Syftet med kåren är att uppfostra ungdomarna till att ge Ketlaar sin fulla lojalitet. KällorMotsvarigheten till vår massmedia. Rörliga bilder i olika former som hologram, skärmvisning eller i pappersliknande media. KärntruppernaUtkants militära styrkor. Lei’sha, MosOckupationsmakternas överbefälhavare. Levande planeterDet är precis vad det låter som. Intelligenta varelser som har en kropp i form av en planet eller måne i Solhem. Finns bland annat i Crakoon i Stjärnvärlden. Ljus kaotikaLjus kaotika fungerar som strängar av mörkerenergi men istället för att handlingen måste vara mörk för att föremålet ska förbättras ska handlingen sträva efter att motverka Kaos och mörkerenergi. Tack vare den ljusa kaotikan har de Äldste större chanser att klara sig i striderna med Utkants folk. Med ljus kaotika kan man till och med parera kulor om man använder stjärnsvärd. Ljus kaotika är mycket viktig i Skymningskrigen. MakroborgarBorgar så stora att man behöver fordon för att ta sig mellan borgmurarna som kan ta dagar. Makroborgarna hyser gigantiska underjordiska system där hela samhällen kan finnas. Borgen har en regent och motsvarar ett samhälle i miniatyr där till och med krig kan pågå. Salarna kan vara kilometerlånga och många 100 meter i tak men rum kan också vara små trånga gångar så man knappt kan ta sig fram. Borgarna kan vara av medeltida typ eller hypermoderna byggda i märkliga material. Vad som givit upphov till dessa borgars spridning i Solhem är okänt. Den äldsta sägs ligga mellan Gogoon och Stjärnvärlden. MedlöpareDe stjärnfolk som önskar am Nachterinns närvaro och ser henne som en befrierska. De är avskydda av flera folk i olika världar. Membryons tornPlatsen i Stjärnvärlden där de Äldstes råd sammanträder. MinoritetsraserAndra raser än de spelbara som inte är i majoritet i Solhem. MångångEtt dygn i Solhem. Motsvarar ungefär ett jorddygn. Mörk kaotikaDe som använder mörkerenergi i sin kaotika sägs använda mörk kaotika. Mörk kaotika är alltid av ondo. Mörk tröghetEtt fenomen som försämrar mekaniska, biologiska och elektroniska system i djupen. MörkerenergiDen energi som ger Kaos sin näring och skapas av död, krig, tortyr, plågor, framkallade sjukdomar eller helt enkelt ren ondska! MörkerherrarMörkerherrarna är regenterna i de parallella världarna där Kaos tagit kontroll. De är av rasen quashquai och tillhör den högsta kretsen av Kaos hantlangare (och alltså inte underställda giakkaierna). De är de yttersta befälhavarna för dimfolken. Just nu befinner de sig på olika platser i Solhem. Några av dem är kända för de Äldste, andra inte. MörkerryttareBeridna dimfolk på stjärndjur. am Nachterinn, TervonaTervona am Nachterinn är Nyrikes härskarinna. am Nachterinns vindam Nachterinns vind är en Kaosvind och är namngiven efter Nyrikes härskarinna. am Nachterinns vind upptäcktes strax innan Solkrigen och är den vind som för hennes soldater till Stjärnvärlden. Tyvärr verkar vinden inte byta håll särskilt ofta. Därför kan den inte utnyttjas av Stjärnvärldens folk. Men vinden är lynnig och ibland avtar den för att inte aktivera sig igen på länge. Det försätter slagskepp mitt ute i djupen och kan bjuda på många otrevligheter. NomaderDet finns de som vandrar runt i galaxen. Dessa kallas nomader. De är olika folkslag och rasblandningar som färdas från planet till planet och slår sig ner där det finns plats. De får sällan stanna kvar på de planeter där civilisationer bor. De flesta nomader är tillbakadragna och ägnar sig bara åt sig själva. De bor primitivt och ofta i konvojer av skepp eller svävare. En del är vandringsfolk som lever på planeter eller månar. De ägnar sig mest åt sång och dans och att förnöja varandra då deras liv i övrigt är fattigt och primitivt. NybyggareNybyggare är folk som lämnat krigen bakom sig och söker sig ut i djupen. Ett vanligt inslag hos nybyggare är de som förlorat allt i kriget eller helt enkelt inte tror på kriget som bara verkar växa sig starkare ju mer folk som sätter livet till. Inställningen till nybyggare skiftar. De kan ses som desertörer om de flytt från ett visst rike eller som entreprenörer/visionärer av folk som tröttnat på krigen. OckupationsmakternaOckupationsmakterna består av fyra områden längs Gränsvärldarna. Folken är stridsvilliga från Stjärnvärlden samt legoknektar från civilisterna i djupen. Ockupationsmakterna för krig mot Utkant som en hämndaktion men kriget förs också i intresse att inta delar av Utkant. OliktänkandeAlla som på något sätt inte är hundra procent lojal mot Ketlaar. Dessa förpassas till så kallade zoner där de utsätts för vedervärdig behandling och tjänar som slavarbetskraft. OtrognaEn benämning hos Utkants folk på de som sätter sig i förbindelse med de Äldste på grund av Förintelsen av Kaargh. PortalernaUnder krigen upptäckte de Äldste de sju portaler som kontrollerar Kaos. Genom att försegla portalerna med fantastisk stark kaotika så ströp man Koden. Utan Koden är Kaos lamslaget och fjättrat. Portalerna är portar mot det okända som ingen kan träda igenom. Idag är de åter öppnade och spridda i Solhem. Dessutom tror man att de uppgår till ett tjugotal. Få är funna och dess positioner hemliga. De Äldste försöker hitta portalerna för att slå tillbaka mot Kaos men de är inte de enda som är på jakt efter dessa portar. QuashquaiEn ras av dimfolken som är underställda giakkaier. RandBenämningen på den yttersta delen av ett rike eller ett djup i galaxen. Regent och underregentEn regent styr ett rike och en underregent styr en eller flera världar i riket. RevetRevet är den enda kända dimporten där dimfolken kommer in i universum och Solhem. Revet är som en reva mellan de olika parallella universum som existerar. Kaos härskar redan i dessa dimensioner och hämtar krigare därifrån för att ta Solhem och till sist universum i besittning. Runt Revet patrullerar många stjärnskepp för att mota tillbaka dimfolk som väller upp i stora dimliknande gasmoln från de andra dimensionerna. RikenUtkant, Stjärnvärlden, Nechropia och Nyrike är de fyra riken som existerar i Solhem. De styrs av regenter. RådetDe Äldstes sammanslutning inför det hotande Kaos. SeparationenEn bärande del av Kaos plan för att störta Solhem. Nuvarande delar av Utkant slets från den nordligaste delen av Stjärnvärden efter Gryningskrigen och strandade på sin nuvarande plats. SharakiirenMilslånga maskar som lever i universum och attackerar och äter skepp. SkymningskrigenDe krig som nu råder vid Utkants rand. Ett krig där Utkants folk slåss mot de passiva Äldste. SlavsoldaterFolk i Stjärnvärlden satta i karantän av dimfolken för att, då tiden var mogen, tvingas bli dimfolkens soldater och slåss för dem i Stjärnvärlden. Detta skedde för länge sedan – se Kaosbetvingare. Släckta solarDimfolken har förintat ett antal solar genom att med så kallade solariskanoner som frusit ut befolkningen. Därefter har de med hjälp av komplexa vätebomber tänt solarna igen. På så sätt slår de ut civilisationer en masse utan att behöva offra ett enda liv av sina egna folk. Solariskanoner används också av Utkants folk för att dölja liv. De släcker solar intill platser som måste hållas extremt hemliga och bygger städer långt nere i planetens inre nära värmen från kärnan. Där konstrueras syreträdgårdar som bildar ekosystem. Släckta solar är svåra att upptäcka. SolfolkenBenämningen på Solhems civilisationer. Solordens krigareDe som slåss mot am Nachterinn under ledning av de Äldste kallas Solordenas krigare. StjärnbandEtt band av små stjärnkristaller som stjärnryttare måste ha för att rida i rymden. StjärndjurFlygdjur som kan färdas i rymden och som går att rida på. StjärnfarareResenärer i rymden. StjärnflottanDe Äldstes flotta som ligger vid Utkants rand. De försvarar sig mot de allt mer aggressiva angreppen från Utkants folk. StjärnfolkStjärnvärldens invånare. Man räknar sällan in de Äldste då man talar om Stjärnfolken även om de tillhör de folken men är en annan fraktion. StjärnhoparStjärnhopar innebär flera solsystem som känner till varandras existens och där handel och kommunikation förekommer. StjärnkristallDen kristall som nästan alla solskepp kräver för att kunna vistas ombord utan rymddräkt. Stjärnkristaller bryts i Stjärnbrotten och är en ganska ovanlig kristall. Det var zoer som förbättrade stjärnskeppen genom att införa stjärnkristallen på stjärnskepp. Det ledde till att man kunde vistas ute på däck utan rymddräkt. Dessutom slapp man tunga överbyggnader som gjorde skeppet mer lättnavigerat i närheten av planeter och månar. StjärnrutterStjärnleder eller rutter är vägar som stjärnskeppen kan färdas efter. Rutterna består av starka solar som stjärnskeppens solsegel kan nyttja. Det är på så sätt ett stjärnskepp drivs framåt. Stjärnskepp som hamnar utanför rutterna kommer driva omkring till dess de hamnar på en ny rutt eller förliser. Dessa skepp betraktas som förlista då de hamnar utanför en led och driver i öppen rymd. StjärnryttareNågon som färdas genom rymden på ett stjärndjur. StjärnpistolerStjärnfolkens klumpigt byggda krutvapen. Vapnen från Nyrike står förebild. Det här är Stjärnvärldens första inhemska krutvapen. Kanske ett tecken på en ny tid? StjärnskeppDe skepp som med stora utfällbara segel suger åt sig solenergi längs rutter där starka solar brinner. På så sätt kan de navigera både långt och säkert. För att vistas på ett stjärnskepp krävs det att skeppet har en eller flera stjärnkristaller installerade. Utan dem är det inte möjligt att vistas ute på däck. Stjärnvärldens krigareDe stjärnfolk som tar värvning för ockupationsmakterna. StormarStormar kan blossa upp i djupen. Solstormar slår ofta ut teknologi ombord på skepp medan kosmiska stormar får skepp att kränga och ibland slå runt. Om en solstorm och en kosmisk storm kolliderar kan besättningen ofta gå under. Dessa stormar kallas co’sohl [kossoll]. Strängar av mörkerenergiDe främsta inom de Äldste kan med extrem kaotika skapa strängar av mörkerenergi och införliva i teknik eller föremål. Då får de dem att uppnå sina syften i samspel med Kaos. Det gör föremålen kraftfulla. Se vidare i kapitlet om Kaotika. Solkrigenam Nachterinns krig mot stjärnfolken inne i Stjärnvärlden. SolordenDe som slåss mot am Nachterinn under ledning av de Äldste kallas Solordens krigare. SökareSe sysselsättningen sökare. Utkants akademierUtkants akademier är aktade skolor dit ungdomen söker sig. De drivs nästan uteslutande av reemonker och är lärosäten där man läser både länge och intensivt. Utmark, övre, nedreDjupen som vetter mot den okända rymden. Vedergällningens solarDe mutantkaotiker som svurit att ta tillbaka det de lovats av am Nachterinn. Vishetens bergEtt gigantiskt berg på en av Kunskapens månar. Vishetens berg rymmer ett enormt grottkomplex med okända invånare. Vishetens berg ruvar på hemligheter och kunskaper om Solhem som finns dolt i bergmassiven i mycket kryptiska meddelanden. De Äldste och översteprästerna är de enda som har potential att tolka dessa hemligheter. Men berget är ovilligt att dela med sig och invånarna skyddar dess hemligheter av okänd anledning. VärldarDel av ett rike som styrs av en och samma underregent. Det kan vara en planet, ett solsystem eller flera solsystem. En samling solsystem kan tillsammans med andra samlingar bilda en värld. Solsystemssamlingen kallas då stjärnhop. ZonkryssareZonkryssare är flygande städer som tar sig fram i rymden under mycket lång tid och över långa sträckor. De byggs i Utkant. ÅlderEn ålder motsvarar tjugo jordår och är sättet man mäter längre tid på i Solhem. En ålder är indelad i eror. En ålder är 10 eror. En era är 40 mångångar. En mångång motsvarar ett dygn på en planet som jorden. Det här är vedertagna begrepp i hela Solhem. |