Encyklopedi: Solhem


Solhem       Hem


En liten ordlista över termer som förekommer i kapitlet om Solhem. Här finns också lite annat smått och gott som inte beskrivits tidigare. Det är endast en kort sammanfattning – se kapitlet Solhem för en utförligare beskrivning av de olika sakerna.

Arkiven

Arkiven är en samling med stentavlor som kan berätta hela Solhems historia från Gryningsåldern. Nu för tiden använder man kaotika för att bevara historien i ljud och bild. Stentavlorna förvaras djupt ner i Membryons torn och är brutna ur Vishetens berg.

Bakdjupen

Förrädiska djup i öster mellan Nyrike och Nechropia.

Civilister

Personer som bor på stjärnsystem i djupen mellan de olika rikena.

De röda mångångarna

Ketlaars massmord på stjärnfolk som ägde rum under tre mångångar efter det att man upptäckt sökare i Utkant.

De Äldste

De Äldste är en sammansluten grupp kaotiker som besitter de yttersta färdigheterna inom Kaosskolorna. De har nästintill stoppat sitt åldrande och var med redan under Gryningskrigen. De är bäst lämpade att lösa uppgiften att stoppa Kaos.

Deorbitering

Med en deorbitalkanon slår man en hel planet ur sin omloppsbana. Det är ett snabbt sätt att slå ut en hel planet på mycket kort tid och används av bland annat av dimfolken.

Dimfolk

Alla raser som befolkar Dimvärldarna och de som lever i Nechropia. Dimfolken kommer från de parallella världar som Kaos redan behärskar. Kaos använder dem som krigare mot Solhems folk. Dimfolken skapar terror och förgörelse inne i Stjärnvärlden för att göda Kaos. En gång var dimfolken inte mycket mer annorlunda än vi.

Dimjägare

Jägare som rekryteras av de Äldste eller folk som säljer sig dyrt, alternativt gör det för universums skull. De sänds till Revet i syfte att ta sig in i Dimvärldarna. Där ska de ta reda på mer om världarna och om de Äldste kan stoppa Kaos därifrån. Dimjägarna är en av strategierna för att försvaga Kaos. Dimjägare berättar om döda världar med zombieliknande folk där spår av världar lika Utkants eller Stjärnvärlden en gång existerat. Spelare får spela dimjägare.

Dimkrigen

Dimkrigen är de krig som Gryningskrigen övergick i. De uppstod då dimfolken för första gången satte sin fot i Solhem. Det skedde i de äldre tiderna då Stjärnvärlden var det enda riket.

Dimkryssare

Dimkrigarnas fordon som syns längs anfallsvägarna mot Stjärnvärlden. Stora märkliga vidunderliga ting lika Nechropias kryssare. Inte ens reemonker begriper sig på dimkryssarna.

Dimmornas rike

En del av stjärnkartan som är lätt dimmig. Där råder hög koncentration av dimkrigare. Området växer och det är en anfallsväg in mot Stjärnvärlden. En armada av Äldste är på väg dit.

Dimportar

En dimport är en port mellan universum och Dimvärldarna. Idag känner man bara till Revet men man oroar sig för att fler ska upptäckas. Finns det fler så kan dimfolk strömma in i universum med risk att de Äldste inte får kännedom om det. Fler dimportar skulle vara katastrof och Kaos kan ha förstått det.

Dimvärldarna

Det är parallella universum som ödelagts av Kaos och nu bebos av dimfolken.

Djupen

De områden rymd som separerar bebodda stjärnhopar och områdena mellan Utkant, Nyrike, Stjärnvärlden och Nechropia. Djupen är förrädiska men möjliga att färdas i. Solstormar och kosmiska stormar kan drabba skeppen. Monster existerar i djupen. Djupen kan ändra rum-tiden eller dra iväg skepp okontrollerat. Stjärnlederna eller rutterna är de leder med starka solar som förser stjärnskeppen med enorma mängder energi. De är de säkraste vägarna att ta sig genom ett djup men är inte utmärkta som i Stjärnvärlden. Här är solarnas positioner är mer osäkra. Då man träder in i ett större djup brukar det ofta märkas genom att skeppet kränger mer och är mer svårstyrt. Djupen kan anta alla färger och skifta färger och temperatur samt byta ljudkuliss under resans gång.

Experimentplaneter

Planeter som Ketlaar bombar med kemiska eller biologiska vapen och därefter studerar effekten av förödelsen i vetenskapligt syfte.

Fribrytare

Världar i djupen som struntar totalt i krigen och gör sig en förtjänst på den genom att hjälpa båda sidor. Det vanligaste sättet är att erbjuda eskort i djupen.

Förintelsen av Kaargh

Se Utkant och Utkants folk.

Giakkai

En ras av dimfolken som härskar över quashquai.

Gryningskrigen

De krig som fördes mellan folken i Stjärnvärlden under Gryningsåldern.

Gryningsåldern

Tiden då Stjärnvärlden koloniserades och världarna bildade förbund. Det var den första tiden av interstellära kontakter i Stjärnvärlden.

Gränsvärldarna

De världar där ockupationsmakterna finns. Strax utanför ligger Stjärnflottan stationerad.

Hemvärld

Den planet och solsystem där någon är född.

Holistisk sten

En ihålig sten som bara kan öppnas av en person med rätt krypteringsnyckel bestående av komplicerade rörelser som måste utföras exakt. Holistiska stenar kan endast förgöras av extrema fysiska krafter (då meddelandet förgörs) och kaotika (som väsentligt ökar chansen att meddelandet går att läsa). Stenarna är relativt ovanliga och används av alla fraktioner men främst av de Äldste följt av Stjärnvärldens folk.

Informatoor

Korta svartklädda varelser i kåpor som bär information i en orb (en slags glob eller kula) som bara de kan läsa. En informatoor säljer och köper information hela sin livstid och samlar på den. Det är deras handelsvara.

Kabinettet

Rådets innersta krets.

Kaos och kaotiker

Det väsen som kontrollerar Dimvärldarna och försöker ta universum i besittning. De försöker fullfölja sin egen profetia att förinta sig själv och världsalltet samt bilda nya parallella universum. Kaos bemästras av kaotiker. Kaotiker kan manipulera verkligheten. Kaos får sin energi av mörkerenergier och sin ovärderliga information om världen får den av Koden. Kaos uppgift är att förinta och återuppstå i ett evigt kretslopp.

Kaosbetvingare

De är några av de mäktigaste kaotikerna i Solhem. Från början var de dimfolkens slavar under Dimkrigen. Tanken var att dimfolken skulle ta tillbaka slavfolket i det krig som nu råder men de besegrades av mäktig kaotika.

Kaosvindar

De stjärnvindar står i förbund med Kaos och som gör rymden extremt farlig. Rätt hanterad med skickliga kaotiker kan dock Kaosvindar utnyttjas så man färdas i namnlösa hastigheter och göra seglatser som tar hundratals mångångar på mindre än en tiondel av tiden. Även rymdskepp kan använda dessa vindar om skeppet framförs av en kaotiker som kan kommunicera med vinden.

Karantänklassade/ogästvänliga planeter

Benämningen (den första används i Utkant och Nyrike, den andra i Stjärnvärlden) för de planeter som är svåra att vistas på. Klass A är den klass som utgör minst fara medan klass C är mycket farlig för olika typer av livsformer. Olika livsformer kan ha olika klasser utfärdade för samma planet beroende på hur de reagerar på atmosfär och invånare.

Ketlaar, Ike

Ike Ketlaar är människa och regenten i Utkant. Han har utropat sitt furstehus som är beläget i Xaboors system.

Koden

Koden är en informationsväv som förser Kaos med information om allt hon behöver känna till för att fullfölja sin profetia. Koden strömmar ur portalerna.

Kosmiska skepp

Kosmiska skepp seglar på bakgrundsstrålningen. De är stora och klumpiga men mindre känsliga för stormar än solskeppen. Dessutom är de helt oberoende av rutterna och kan ta sig fram var som helst i rymden. De är långsamma men har fördelen att de inte måste navigera längs någon rutt. Förlista kosmiska skepp är utmärkta äventyrsplatser. De används av civilister och nachterinnen.

Kurirer

Kurirernas funktion är att föra information förseglade i väl krypterade holistiska stenar. Man använder kurirer då man inte förlitar sig på fjärrkommunikation. I dessa tider är de ofta ett självklart val. Kurirer använder stjärndjur om de inte kan använda stjärnskepp.

Kåren

Kåren är en ungdomssektion i Utkant där pojkar och flickor lärs upp i ”den rätta läran”. Den är inte obligatorisk men alla vill vara med. Kåren skänker en gemenskap och samvaro. Syftet med kåren är att uppfostra ungdomarna till att ge Ketlaar sin fulla lojalitet.

Källor

Motsvarigheten till vår massmedia. Rörliga bilder i olika former som hologram, skärmvisning eller i pappersliknande media.

Kärntrupperna

Utkants militära styrkor.

Lei’sha, Mos

Ockupationsmakternas överbefälhavare.

Levande planeter

Det är precis vad det låter som. Intelligenta varelser som har en kropp i form av en planet eller måne i Solhem. Finns bland annat i Crakoon i Stjärnvärlden.

Ljus kaotika

Ljus kaotika fungerar som strängar av mörkerenergi men istället för att handlingen måste vara mörk för att föremålet ska förbättras ska handlingen sträva efter att motverka Kaos och mörkerenergi. Tack vare den ljusa kaotikan har de Äldste större chanser att klara sig i striderna med Utkants folk. Med ljus kaotika kan man till och med parera kulor om man använder stjärnsvärd. Ljus kaotika är mycket viktig i Skymningskrigen.

Makroborgar

Borgar så stora att man behöver fordon för att ta sig mellan borgmurarna som kan ta dagar. Makroborgarna hyser gigantiska underjordiska system där hela samhällen kan finnas. Borgen har en regent och motsvarar ett samhälle i miniatyr där till och med krig kan pågå. Salarna kan vara kilometerlånga och många 100 meter i tak men rum kan också vara små trånga gångar så man knappt kan ta sig fram. Borgarna kan vara av medeltida typ eller hypermoderna byggda i märkliga material. Vad som givit upphov till dessa borgars spridning i Solhem är okänt. Den äldsta sägs ligga mellan Gogoon och Stjärnvärlden.

Medlöpare

De stjärnfolk som önskar am Nachterinns närvaro och ser henne som en befrierska. De är avskydda av flera folk i olika världar.

Membryons torn

Platsen i Stjärnvärlden där de Äldstes råd sammanträder.

Minoritetsraser

Andra raser än de spelbara som inte är i majoritet i Solhem.

Mångång

Ett dygn i Solhem. Motsvarar ungefär ett jorddygn.

Mörk kaotika

De som använder mörkerenergi i sin kaotika sägs använda mörk kaotika. Mörk kaotika är alltid av ondo.

Mörk tröghet

Ett fenomen som försämrar mekaniska, biologiska och elektroniska system i djupen.

Mörkerenergi

Den energi som ger Kaos sin näring och skapas av död, krig, tortyr, plågor, framkallade sjukdomar eller helt enkelt ren ondska!

Mörkerherrar

Mörkerherrarna är regenterna i de parallella världarna där Kaos tagit kontroll. De är av rasen quashquai och tillhör den högsta kretsen av Kaos hantlangare (och alltså inte underställda giakkaierna). De är de yttersta befälhavarna för dimfolken. Just nu befinner de sig på olika platser i Solhem. Några av dem är kända för de Äldste, andra inte.

De tre mörkerherrar som är kända vid namn och som man lokaliserat i Solhem är: Rash Kargh, härskare över planeten Iskalon med tillhörande riken i Chalte. Mörkerhärskarinnan, Voshna som etablerat sig kring Stjärngravarna i Bakdjupen. Den sista är ytterligare en kvinna vid namn Cyonda. Hon har nyligen tagit sig in i Solhem via Revet och färdas helt inkognito. De fyra övriga har ännu inte givit sig till känna men en verkar ta makten i Nechropia i detta nu.

Mörkerryttare

Beridna dimfolk på stjärndjur.

am Nachterinn, Tervona

Tervona am Nachterinn är Nyrikes härskarinna.

am Nachterinns vind

am Nachterinns vind är en Kaosvind och är namngiven efter Nyrikes härskarinna. am Nachterinns vind upptäcktes strax innan Solkrigen och är den vind som för hennes soldater till Stjärnvärlden. Tyvärr verkar vinden inte byta håll särskilt ofta. Därför kan den inte utnyttjas av Stjärnvärldens folk. Men vinden är lynnig och ibland avtar den för att inte aktivera sig igen på länge. Det försätter slagskepp mitt ute i djupen och kan bjuda på många otrevligheter.

Nomader

Det finns de som vandrar runt i galaxen. Dessa kallas nomader. De är olika folkslag och rasblandningar som färdas från planet till planet och slår sig ner där det finns plats. De får sällan stanna kvar på de planeter där civilisationer bor. De flesta nomader är tillbakadragna och ägnar sig bara åt sig själva. De bor primitivt och ofta i konvojer av skepp eller svävare. En del är vandringsfolk som lever på planeter eller månar. De ägnar sig mest åt sång och dans och att förnöja varandra då deras liv i övrigt är fattigt och primitivt.

Nybyggare

Nybyggare är folk som lämnat krigen bakom sig och söker sig ut i djupen. Ett vanligt inslag hos nybyggare är de som förlorat allt i kriget eller helt enkelt inte tror på kriget som bara verkar växa sig starkare ju mer folk som sätter livet till. Inställningen till nybyggare skiftar. De kan ses som desertörer om de flytt från ett visst rike eller som entreprenörer/visionärer av folk som tröttnat på krigen.

Ockupationsmakterna

Ockupationsmakterna består av fyra områden längs Gränsvärldarna. Folken är stridsvilliga från Stjärnvärlden samt legoknektar från civilisterna i djupen. Ockupationsmakterna för krig mot Utkant som en hämndaktion men kriget förs också i intresse att inta delar av Utkant.

Oliktänkande

Alla som på något sätt inte är hundra procent lojal mot Ketlaar. Dessa förpassas till så kallade zoner där de utsätts för vedervärdig behandling och tjänar som slavarbetskraft.

Otrogna

En benämning hos Utkants folk på de som sätter sig i förbindelse med de Äldste på grund av Förintelsen av Kaargh.

Portalerna

Under krigen upptäckte de Äldste de sju portaler som kontrollerar Kaos. Genom att försegla portalerna med fantastisk stark kaotika så ströp man Koden. Utan Koden är Kaos lamslaget och fjättrat. Portalerna är portar mot det okända som ingen kan träda igenom. Idag är de åter öppnade och spridda i Solhem. Dessutom tror man att de uppgår till ett tjugotal. Få är funna och dess positioner hemliga. De Äldste försöker hitta portalerna för att slå tillbaka mot Kaos men de är inte de enda som är på jakt efter dessa portar.

Quashquai

En ras av dimfolken som är underställda giakkaier.

Rand

Benämningen på den yttersta delen av ett rike eller ett djup i galaxen.

Regent och underregent

En regent styr ett rike och en underregent styr en eller flera världar i riket.

Revet

Revet är den enda kända dimporten där dimfolken kommer in i universum och Solhem. Revet är som en reva mellan de olika parallella universum som existerar. Kaos härskar redan i dessa dimensioner och hämtar krigare därifrån för att ta Solhem och till sist universum i besittning. Runt Revet patrullerar många stjärnskepp för att mota tillbaka dimfolk som väller upp i stora dimliknande gasmoln från de andra dimensionerna.

Riken

Utkant, Stjärnvärlden, Nechropia och Nyrike är de fyra riken som existerar i Solhem. De styrs av regenter.

Rådet

De Äldstes sammanslutning inför det hotande Kaos.

Separationen

En bärande del av Kaos plan för att störta Solhem. Nuvarande delar av Utkant slets från den nordligaste delen av Stjärnvärden efter Gryningskrigen och strandade på sin nuvarande plats.

Sharakiiren

Milslånga maskar som lever i universum och attackerar och äter skepp.

Skymningskrigen

De krig som nu råder vid Utkants rand. Ett krig där Utkants folk slåss mot de passiva Äldste.

Slavsoldater

Folk i Stjärnvärlden satta i karantän av dimfolken för att, då tiden var mogen, tvingas bli dimfolkens soldater och slåss för dem i Stjärnvärlden. Detta skedde för länge sedan – se Kaosbetvingare.

Släckta solar

Dimfolken har förintat ett antal solar genom att med så kallade solariskanoner som frusit ut befolkningen. Därefter har de med hjälp av komplexa vätebomber tänt solarna igen. På så sätt slår de ut civilisationer en masse utan att behöva offra ett enda liv av sina egna folk. Solariskanoner används också av Utkants folk för att dölja liv. De släcker solar intill platser som måste hållas extremt hemliga och bygger städer långt nere i planetens inre nära värmen från kärnan. Där konstrueras syreträdgårdar som bildar ekosystem. Släckta solar är svåra att upptäcka.

Solfolken

Benämningen på Solhems civilisationer.

Solordens krigare

De som slåss mot am Nachterinn under ledning av de Äldste kallas Solordenas krigare.

Stjärnband

Ett band av små stjärnkristaller som stjärnryttare måste ha för att rida i rymden.

Stjärndjur

Flygdjur som kan färdas i rymden och som går att rida på.

Stjärnfarare

Resenärer i rymden.

Stjärnflottan

De Äldstes flotta som ligger vid Utkants rand. De försvarar sig mot de allt mer aggressiva angreppen från Utkants folk.

Stjärnfolk

Stjärnvärldens invånare. Man räknar sällan in de Äldste då man talar om Stjärnfolken även om de tillhör de folken men är en annan fraktion.

Stjärnhopar

Stjärnhopar innebär flera solsystem som känner till varandras existens och där handel och kommunikation förekommer.

Stjärnkristall

Den kristall som nästan alla solskepp kräver för att kunna vistas ombord utan rymddräkt. Stjärnkristaller bryts i Stjärnbrotten och är en ganska ovanlig kristall. Det var zoer som förbättrade stjärnskeppen genom att införa stjärnkristallen på stjärnskepp. Det ledde till att man kunde vistas ute på däck utan rymddräkt. Dessutom slapp man tunga överbyggnader som gjorde skeppet mer lättnavigerat i närheten av planeter och månar.

Stjärnrutter

Stjärnleder eller rutter är vägar som stjärnskeppen kan färdas efter. Rutterna består av starka solar som stjärnskeppens solsegel kan nyttja. Det är på så sätt ett stjärnskepp drivs framåt. Stjärnskepp som hamnar utanför rutterna kommer driva omkring till dess de hamnar på en ny rutt eller förliser. Dessa skepp betraktas som förlista då de hamnar utanför en led och driver i öppen rymd.

Stjärnryttare

Någon som färdas genom rymden på ett stjärndjur.

Stjärnpistoler

Stjärnfolkens klumpigt byggda krutvapen. Vapnen från Nyrike står förebild. Det här är Stjärnvärldens första inhemska krutvapen. Kanske ett tecken på en ny tid?

Stjärnskepp

De skepp som med stora utfällbara segel suger åt sig solenergi längs rutter där starka solar brinner. På så sätt kan de navigera både långt och säkert. För att vistas på ett stjärnskepp krävs det att skeppet har en eller flera stjärnkristaller installerade. Utan dem är det inte möjligt att vistas ute på däck.

Stjärnvärldens krigare

De stjärnfolk som tar värvning för ockupationsmakterna.

Stormar

Stormar kan blossa upp i djupen. Solstormar slår ofta ut teknologi ombord på skepp medan kosmiska stormar får skepp att kränga och ibland slå runt. Om en solstorm och en kosmisk storm kolliderar kan besättningen ofta gå under. Dessa stormar kallas co’sohl [kossoll].

Strängar av mörkerenergi

De främsta inom de Äldste kan med extrem kaotika skapa strängar av mörkerenergi och införliva i teknik eller föremål. Då får de dem att uppnå sina syften i samspel med Kaos. Det gör föremålen kraftfulla. Se vidare i kapitlet om Kaotika.

Solkrigen

am Nachterinns krig mot stjärnfolken inne i Stjärnvärlden.

Solorden

De som slåss mot am Nachterinn under ledning av de Äldste kallas Solordens krigare.

Sökare

Se sysselsättningen sökare.

Utkants akademier

Utkants akademier är aktade skolor dit ungdomen söker sig. De drivs nästan uteslutande av reemonker och är lärosäten där man läser både länge och intensivt.

Utmark, övre, nedre

Djupen som vetter mot den okända rymden.

Vedergällningens solar

De mutantkaotiker som svurit att ta tillbaka det de lovats av am Nachterinn.

Vishetens berg

Ett gigantiskt berg på en av Kunskapens månar. Vishetens berg rymmer ett enormt grottkomplex med okända invånare. Vishetens berg ruvar på hemligheter och kunskaper om Solhem som finns dolt i bergmassiven i mycket kryptiska meddelanden. De Äldste och översteprästerna är de enda som har potential att tolka dessa hemligheter. Men berget är ovilligt att dela med sig och invånarna skyddar dess hemligheter av okänd anledning.

Världar

Del av ett rike som styrs av en och samma underregent. Det kan vara en planet, ett solsystem eller flera solsystem. En samling solsystem kan tillsammans med andra samlingar bilda en värld. Solsystemssamlingen kallas då stjärnhop.

Zonkryssare

Zonkryssare är flygande städer som tar sig fram i rymden under mycket lång tid och över långa sträckor. De byggs i Utkant.

Ålder

En ålder motsvarar tjugo jordår och är sättet man mäter längre tid på i Solhem. En ålder är indelad i eror. En ålder är 10 eror. En era är 40 mångångar. En mångång motsvarar ett dygn på en planet som jorden. Det här är vedertagna begrepp i hela Solhem.



Tillbaka till Solhem       Hem