Historien fram till nu

Starchallenge

Ett svenskt rollspel av Niklas Gerholm


HISTORIEN FRAM TILL NU

 

Vår historia börjar för tusen åldrar sedan i en galax långt bort från Vintergatan. En ålder motsvarar 20 jordår. Galaxen där allt utspelas heter Solhem. Där fanns några uråldriga, befolkade världar som via övernaturliga krafter fick reda på varandras existens och satte sig i mental och fysisk förbindelse med varandra. Den övernaturliga kraften som folken upptäckte kallas Kaos och är den kraft som än idag genomsyrar universum och dess oåtkomliga parallella dimensioner. Hennes hela existens går ut på att förinta universum och uppstå på nytt i evighet. Hon är varken ond eller god men får sin kraft av onda handlingar och känslor så som krig, hat och hämnd. Det här ger Kaos en kraft som kallas mörkerenergi. Hennes natur skapar dessa mörka element och låter folken ge henne mer kraft tills dess hon på egen hand kan förinta universum och återuppstå på nytt. Om detta vet folken i Solhem ännu ingenting. Att Kaos lät världarna få kontakt är ingen slump. Det är en del av en plan att låta folken integreras till dess konflikter uppstår. Ur konflikter föds mörkerenergi och mörkerenergi är vad som krävs för att Kaos ska uppfylla sitt mål.

 

Med förbindelser och mentala tankefält som Kaos sände ut upptäckte folken fler världar. Till sist enade man alla tusentals solsystem under ett och samma rike som kom att kallas Stjärnvärlden. Hela den tiden fram till enandet av världarna brukar kallas Gryningsåldern. Men tyvärr som alltid då folk blir fler så hamnar viljor i konflikt med varandra och krig kom att dela Stjärnvärldens folk. Krigen kom att kallas Gryningskrigen och bringade mörkerenergi till Kaos. Stjärnvärlden tog många steg tillbaka i sin evolution. Krigen ledde till att Kaos uppnådde så mycket styrka att hon förmådde öppna Revet. Revet är en så kallad dimport till de parallella dimensionerna som existerar sida vid sida med vårt universum. Ur Revet för Kaos in dimfolken i universum och Solhem. Dimfolken är folk från de parallella dimensionerna som hon redan besegrat och förslavat. De står under hennes befäl och hon kommenderar dem i krig mot Solhems folk i syfte öka mängden mörkerenergi i universum som är den sista dimensionen att erövra. Till sist kommer hon kunna fullfölja sin egen lag.

 

Kaos, portalerna och Koden

Kaos är den kraft som försöker förinta de parallella dimensionerna och hela universum för att låta det återuppstå i evighet. Det är hennes lag. En lag som måste återuppfyllas i evighet. Då hon skapat ett nytt universum i alla dimensioner börjar hon på nytt förinta det. Det är en oböjlig lag som Kaos följer. Hon får sin energi från ondska och onda handlingar och strävar därefter att få folken i krig och genom att själv använda dimfolken från de parallella dimensionerna att skapa död och förintelse. Ju mer ondska hon lyckas alstra desto starkare blir hon och till sist kan hon uppfylla sin lag och förinta världsalltet. All form av ondska som främjar Kaos kallas mörkerenergi.

 

Kaos strävan att förinta universum har en källa. Det är ett flöde som verkar tala om för Kaos att hon ska växa och uppfylla sitt mål. Detta flöde kallas Koden. Koden är en väv av information som är hjärtat i Kaos och berättar för Kaos om Solhem, vad som sker och händer. Informationen hjälper Kaos att ta kontroll över själar, skapa ondska för att få näring i mörkerenergin och förutse anfall och aktioner mot henne. Men Koden berättar också för Kaos att hon ska uppfylla sitt mål. Utan flödet kommer Kaos inte få sin information och därför förbli passivt. Koden flödade under Gryningskrigen genom sju olika portaler i Stjärnvärlden med omnejd. Gryningskrigen var den första konfrontationen med Kaos som följde på Gryningsåldern. De Äldste lärde sig hur de skulle försegla portalerna och på så sätt passivisera Kaos. Man kan se Koden som ett spindelnät och Kaos som en spindel som inte själv vävt nätet. Ju mer spindeln utforskar sitt nät desto mer förökar hon sig själv och allt snabbare täcker mer och mer av det enorma spindelnätet tills hon har total kontroll över alla delar.

 

De Äldste lärde sig under kriget att använda sin mentala kraft till att betvinga små små delar av Kaos och på så sätt upphäva naturlagar och forma alternativa ”minivärldar”. I dessa världar uppkommer en förvrängning av den verkliga världen genom att man böjer eller manipulerar de Kaoskrafter som löper genom galaxen och universum. Man formar dessa världar utifrån sin egen mentala kraft. På så sätt uppkommer händelser som man själv kan kontrollera. De kallas för att kasta eller skapa kaotika. De som behärskar detta kallas kaotiker. Att kasta kaotika är en allvarlig handling och kan påverka betvingarens eget öde. Om kaotikan dessutom används till onda handlingar som på något sätt kan främja Kaos kallas kaotikan för mörk kaotika. Det finns fler än de Äldste som behärskar kaotika men bara de Äldste har den mest fulländade kunskapen och insikten. De är på sitt vis det mäktigaste samfundet i hela galaxen. De delas upp i fem ordnar och kaotikan är indelad i sju skolor som lärs ut i sju samfund, så kallade cirklar.

 

Portalerna är ett ständigt närvarande samtalsämne i Solhem. De är det egentliga upphovet till krigen som rasar och hotet som överskuggar allt i galaxen. Olika personer och folk har olika uppsåt vad det gäller portalerna. De flesta betraktar självklart bara portalerna som de är: portar som måste stängas för att strypa koden och därmed Kaos. Andra vill försvara dem, finna dem, slåss för dem, upptäcka deras innersta väsen, isolera dem... Det finns en uppsjö av olika uppsåt kring dessa magiska platser som få känner och varav en del är helt okända. Ett är säkert. Den som kontrollerar portalerna kontrollerar världsalltet. Kartor från Gryningsåldern ger vaga svar på var portaler i Utkant kan befinna sig men de kan ha flyttat på sig, slutit sig och nya kan ha tillkommit. Gåtan kring portalerna engagerar främst de Äldste men även am Nachterinn och översteprästerskapet.

 

Portalerna liknar stora gapande hål med en snurrande spiral i olika färger som snurrar snabbt eller sakta. Man känner igen en portal på ett hummande ljud som, vid dess närhet, är ganska starkt. Portalerna mäter ofta hundra till flera tusen meter i diameter. En del ligger i öppna luften, andra har förseglat sig tillsammans med berg, hav, byggnader, andra konstruktioner eller naturliga platser. Legender berättar om portalerdjupt begravda i berg och underjordiska sjöar såväl som i underjorden under gigaklubbar i Utkants nöjes distrikt och i stjärnkryssare. Deras antal var som sagt ursprungligen sju. Idag tror man att ytterligare portaler uppstått och kan vara ett tjugotal. Endast ett fåtal är upptäckta och under kontroll av de Äldste. Platserna där de ligger är djupt hemliga.

 

De Äldste

Medan dimfolken välde in i ett sargat Stjärnvärlden under Gryningsåldern, så får ett samfund av de som en gång satte de första världarna i förbindelse med varandra, djup insikt i Kaos och Koden. De kommer kalla sig de Äldste och de börjar förstå varför världarna kommit i kontakt med varandra. I sin forskning upptäcker de också de sju portalerna. De lär sig dessutom behärska delar av Kaos genom att manipulera informationen som Koden innehåller. De som behärskar denna konstform kan upphäva naturlagar och skapa övernaturliga skapelser som illusioner, energifält, naturfenomen, telepatiska kommandon och avläsningar och mycket annat. Man säger att de behärskar kaotika och kallar utövarna kaotiker. De Äldste enar Stjärnvärldens folk och slår tillbaka mot dimfolken. Gryningskrigen övergår i Dimkriget – kriget mot dimfolken.

 

De Äldstes kännedom om mörkerenergier, hur ondska driver på Kaos mål och hur Koden förser Kaos med information om att uppfylla sitt mål, tvingar fram ett beslut. De Äldste måste strypa informationsflödet till Kaos och det kan bara ske genom att försegla de sju portalerna. Under Dimkrigen lyckas de Äldste med denna bedrift. Miljarder individer fick sätta livet till i galaxens svåraste operation. Med uråldrig kaotika förseglas portalerna och Kodens flöde bryts. Kaos passiviseras. Revet sluts och dimkrigarna drivs på flykt förutom några som blev kvar i en del av Solhem ingen då kände till. Idag kallas provinsen Nechropia och är en mörk lärlingsplats för dimfolk. Men innan Kaos drevs tillbaka tilldelades individerna i det som idag kallas Nechropia ett sista uppdrag av Kaos. Det blev en del av nyckeln till det som skulle söndra folken och bilda vår dags grymma verklighet.

 

Utkant och de Äldstes råd

I Dimkrigets skälvande sista stund sliter Kaos loss en del av den nordligaste delen av Stjärnvärlden och skickar den sönderslitna spetsen långt ut till en nod i galaxen där Koden funnit nytt superintelligent liv med en utveckling överlägsen den som finns i Stjärnvärlden. Händelsen var oerhört dramatisk med miljarder liv som gick till spillo. Det kallas för Separationen. De före detta folken från Stjärnvärlden som slets bort stötte efter lång tid på nya världar befolkade av sinnesskarpa reemonker. De integrerar Stjärnvärldens folk till sin högteknologiska värld. Det nya riket kommer kallas Utkant. Det här är den andra delen av nyckeln som skapar det helvete som idag råder.

 

Då Dimkriget slutar bildar de Äldste ett råd och Stjärnvärlden blir ett starkt rike med olika regioner och folk under sig. De Äldste lever vidare i tusen åldrar och förblir mäktiga kaotiker i världen. De lär sig allt mer om Kaos och om Koden. Deras bildade ett skrå som har till uppgift att skydda Solhem om Kaos återigen släpps löst. De vakar över de portaler som fortfarande är i Stjärnvärldens besittning. De som följde med Utkant är förlorade. Men de Äldstes tid är nu inne.

 

De Äldste lärde sig att kontrollera tid och rum och de mest mäktiga kan stoppa sitt eget åldrande. De lever än idag. Och många av dem har jagats i Utkant ända fram tills nu. Idag finns många i Nyrike efter det att Nyrike slets loss från Utkant. Deras öden är okända och deras agendor dunkla.

Tills för en tid sedan levde Stjärnvärldens folk lever för första gången i harmoni sedan de första kontakterna togs mellan solsystemen. De Äldste styrde med trygg hand sina folk och Stjärnvärlden växte. Något som bekymrade de allra skickligaste kaotikerna var en växande ansamling mörkerenergi som var dold för deras sinnen. Efter 500 åldrar får de svaret på sina känningar.

Jakten på portalerna

 

I Nechropia har Kaos sista kämpar fortsatt att utvecklas. De har nu nått den kritiska massa som är tillräcklig för att fullfölja det uppdrag de fick av Kaos långt tillbaka i tiden. Kaoskrigarna beger sig till portalerna för att förgöra vad än det är som hindrar Koden att flöda fritt. De Äldste utkämpar hårda strider om portalerna men mörkerenergierna som bildas hjälper Kaos att öppna flödet för Koden. Koden strömmar fritt ut i universum och skänker Kaos energi att kämpa. De Äldste slåss frenetiskt för att återta kontrollen då en högre uppgift plötsligt tornar upp sig framför dem.

 

Då Kaos slet loss de nordligaste delarna av Stjärnvärlden hamnade inte bara delar av Stjärnvärldens folk i Utkant utan även några av portalerna. Kaos kan med hjälp av Koden lokalisera dessa platser och skicka sina krigare dit för att ta kontrollen över portalerna. Då Kaos har full kontroll kommer hon vara tillräckligt stark för att fullfölja sin uppgift. De Äldste har känt till Utkant men avstånden mellan rikena har gjort det meningslöst att skapa kontakt. Nu är det fullkomligt tvunget. Man måste återknyta relationerna med sina förfäder och reemonkerna i Utkant och övertala dem att mobilisera de kaotiker som följde med Separationen. Dessa måste finna portalerna och stoppa Kaos hantlangare långt innan de når de platser där portalerna finns. De räknar med stöd hos sina förfäder som var med att stoppa Kaos förra gången. De sätter av en armada av stjärnskepp mot Utkant men flottan möts av en hemsk överraskning.

 

De få kaotiker som lever kvar i Utkant jagas som fredlösa. Där har folken glömt vilka de Äldste en gång var och vetenskapen, teknologin och utveckling är den nya ordningen. Ganska snart efter det att Stjärnvärldens folk strandade hos reemonkerna och bildade Utkant började kaotikerna anses som fiender till den nya tekniken och världsordningen. De jagades, fängslades, terroriserades ja till och med mördades av sina egna. Reemonkerna la sig inte i de interna stridigheterna. De Äldste hade inte längre möjlighet att samlas i kloster och fördjupa sina kunskaper. Kunskaper som nu gick förlorade eller om intet. Istället splittrades de Äldste och de fick fullt upp med att överleva. Kaotika glömdes bort och kunskaper föll i glömska. Ju längre tiden gick desto värre blev hetsjakten på kaotiker. Man brände dem på bål eller fängslade dem i högteknologiska fängelser med sofistikerade tortyrmedel.

Idag väljer folken väljer att tro att den plötsliga ”visiten” som Stjärnvärldens folk nu avlagt inte alls syftar till att stoppa någon hokus pokus kraft utan att man vill åt deras riken och skipa rättvisa för förföljelserna av Stjärnvärldens landsmän. Kaos skapade med Separationen grogrunden för en mycket större konflikt än den hon göddes av under Gryningskrigen. De mörkerenergier som sätts i gungning i den här konflikten kommer bli de starkaste någonsin. De före detta Stjärnfolken från Stjärnvärlden känner inte ens vid sin historia idag. För dem är de Äldste ett mörkt hemskt hot. Men det skulle bli värre.

 

De röda mångångarna

Stjärnfolken som färdats till Utkant för att söka en allians får nu reda på vad som skett deras folk i Utkant. Slitningarna mellan de Äldste och Utkant når nya höjder då diplomati ställer till det i förhandlingarna om sökandet efter portalerna. En blodig kupp som kom att kallas De röda mångångarna innebar att tusentals av Stjärnvärldens folk som befann sig på diplomatiska uppdrag i Utkant brutalt mördas på order av Ketlaar, Utkants regent. Det inleder Skymningskrigen. Ike Ketlaar är en kall och grym man som inte har någon tro på Kaos eller dimfolk. Skymningskrigen bryter ut och Utkant angriper de Äldstes stjärnflotta strax utanför Utkant. De Äldste svarar med att försvara sig med en väv av kaotika och göra passivt motstånd. De vill minimera mängden mörkerenergi genom att minimera hat och död. Dessvärre svarar deras eget folk hemma i Stjärnvärlden för det omvända…

 

Stjärnfolken i Stjärnvärlden nås av nyheterna om morden och de många förföljelserna av deras eget folk. Det mobiliserar snabbt frivilliga militära styrkor som inte är knutna till de Äldste. Även kaotiker ur Den fria orden mobiliserar sig. De så kallade Ockupationskrigen inleds mot Utkants folk och drivs av folk som nu struntar i den hotande faran som Kaos står för. Dessa folk söker hämnd och senare makt. Ockupationskrigen skänker mängder av mörkerenergi till Kaos och förstör ännu mer för de Äldste. Men även dimfolken har hittat till Utkant och angripet en av dess yttersta delar i en första anfallsvåg för att nå portalerna där. Anfallsvågen slår ut en del av Utkant. Den kallas Förintelsen av Kaargh. Koden söker portalerna och Kaos skickar sina krigare dit Koden leder henne. Angreppet mot Utkant kan dock varit ett misstag för nu börjar små delar av befolkningen sätta sin tro till annat än Ketlaars ord. Något har hänt i Kaargh och det är oförklarligt. De som överlevde kan berätta om syner de inte kan förklara. Och det bör de inte göra heller om de vill undvika att fängslas djupt in i Ketlaars fångläger. Men ordet är ute och sprids i Utkant även om Ketlaars hantlangare försöker kväva det. Delar av folken vet inte längre vad som är sant eller inte men att visa sin oro leder till påföljder man gärna vill slippa.

 

Nyrike

De kaotiker som följde med i Separationen och förföljts av Utkants folk på grund av deras ursprung och trolldom har samlats i norra Utkant under en kvinna som heter Tervona am Nachterinn. Hon bodde i Stjärnvärldarna under Gryningskrigen och kan sin historia. Att dimfolken åter är på frammarsch oroar henne. Under De röda mångångarna och de inledande Skymningskrigen så hade Utkants folk ögonen riktade mot ett yttre hot och det utnyttjar hon. För en gångs skull är inte hennes folk måltavla och det ger henne det spelrum hon behöver. Hon lyckas ena kaotiker över hela Utkant och separerar en del av Utkant från sitt moderrike i en enorm kraftansamling. Hon skapar sitt rike: Nyrike. En värld som består av gammalt och nytt. Men den teknik som följde med Utkant förfaller och ännu värre. Den får eget liv. Få vet hur man ska hantera den och det rike Tervona tänkt instifta blir allt mer tvivelaktigt och instabilt. Folket är henne lojalt men röster börjar höjas och fraktioner mot hennes styre börjar bildas.

 

Tervonas agenda är att själv ta kontroll över portalerna och erövra hela makten i alla riken. Hon bygger en armé som går in i Stjärnvärldarna beväpnade med kaotika, eldvapen och modern teknologi för att säkra portalerna där och ta slavsoldater för att bygga den armé som en gång för alla ska förgöra Utkant. Och hon får oväntad hjälp. Det är i alla fall vad hon tror.

 

I den mest otillgängliga delen av Stjärnvärldarna väntar en nästan bortglömd del av Stjärnvärldens folk: översteprästerna. Översteprästerna är ett sällskap kaotiker med tvivelaktig agenda som bara väntat på att få ta makten från de Äldste och grunda en egen stat. am Nachterinn och översteprästerna sluter en pakt men under täcket börjar översteprästerna ingå förbund med Nechropia, den värld där de odöda och dimfolken samlats och levt sedan Gryningskrigen. Översteprästernas tillvägagångssätt sker i det dolda och deras agenda blir allt mer tvivelaktig.

 

Civilister

I djupen, de rymdmassor som delar upp de fyra rikena Stjärnvärlden, Nyrike, Utkant och Nechropia finns många olika världar med eller utan kopplingar till de olika falangerna i Solhem. De lever sina egna liv och världarna befinner sig på olika utvecklingsstadier. Allt från Stjärnvärldens nivå till att snudda vid Utkants standard. De är antingen medvetna om vad som sker omkring dem i Solhem eller så lever de på isolerade planeter utan en aning om det som händer kring dem. De kallas civilister.

 

Nutid

Skymningskrigen är ett defensivt krig från de Äldstes sida men ett aggressivt krig från Utkants folk. Ketlaars krigsiver visar sitt ansikte gång på gång. För varje död person i slaget om Utkant så göds Kaos med mörkerenergi och ett fullskaligt krig mellan de Äldste och Utkant skulle gynna Kaos syften. Det skulle kanske till och med kunna vara den sista pusselbiten för Kaos att uppfylla sin egen lag.

 

Vid Utkants rand angriper Utkants folk Stjärnflottan och de planeter som de Äldste annekterat och byggt baser på. De Äldste trappar upp sin militära intensitet. Mer och mer soldater anländer. Kaosväven som skyddar flottan mot de största kryssarna förstärks. Fler arbetare jobbar dygnet runt med att ladda pilbågar, svärd, sköldar, dolkar, spjut, lansar, armborst, stormborst och arbalester med ljus kaotika som är den form av kaotika som stärker deras syfte.

 

I rymderna kring Utkants rand och vid Stjärnflottan ser man rymdskepp strida mot stjärnriddare på stjärndjur. Stjärnriddare ses i anfall beväpnade med stjärnbågar som med pansarbrytande kristallpilar krossar fönstren på rymdskeppen så att piloterna sugs ut som strålar genom fönstren. På de belägrade planeterna landar soldater från Utkant vilka går i eldstrid mot stjärnfolk beväpnade med uråldriga vapen laddade med ljus kaotika. Det är ett mäktigt skådespel mellan två vitt skilda civilisationer.

 

Skymningskrigen handlar om ett oroat folk i Utkant som tror att de Äldste ska ta deras rike ifrån dem. Det handlar också om de Äldste och deras ovilja till att gå i krig och stärka Kaos mörkerenergi. Men dessutom handlar det om nödvändigheten att fortsätta skicka sökare in i Utkant för att hitta portalerna. Utkant provoceras allt mer av handlingarna och hotar med ett intensifierat krig om inte de Äldste går ut ur Utkant och lämnar dess rand. Om Ketlaars spioner bakom de Äldstes linjer lyckas slå ut den Kaosväv som skyddar Stjärnflottan skulle han slå ut de svaga stjärnskeppen på några mångångar och Kaos skulle växa sig urstark på kort tid.

 

Samtidigt rasar Solkrigen inne i Stjärnvärlden mellan Stjärnvärldens folk och nachterinnen. am Nachterinn vill själv skaffa sig makt över portalerna. Därför söker hon inne i Stjärnvärlden som har lett till krig mellan riken medan översteprästerna försöker skaffa sig egna vinningar. Hon ockuperar världar och de små ockuperade delarna av Stjärnvärlden ter sig mer teknokratiskt om än på en förfallen nivå. Där lägger hennes hejdukar också under sig egna världar och överger sin härskarinna. De tar fångar och bygger upp välden. am Nachterinns egna världar förfaller. Hon älskar sitt folk men samtidig är hon för maktlysten för att göra något åt förfallet. Hennes törst efter portalerna är för stor. Samtidigt anfaller dimfolk och ockupationsmakterna de yttre ränderna av Utkant till de Äldstes stora missnöje.

 

Vad händer nu?

Vad händer när Tervonas soldater fastnar djupt in i Stjärnvärldarna och tvingas slåss mot odöda och omänskliga dimkrigare? Vad händer då översteprästerna sluter skrämmande ovissa allianser med Nechropia och Kaos självt? Vad händer när miljarder civila tvångsrekryteras eller dödas i Skymningskrigen? Vad händer i det krigiska, militära Nyrike då sanningen uppkommer att am Nachterinn slåss mot en makt långt övermäktig deras egna? Eller är den det? Vad händer där idag då milisen har ett starkt grepp om befolkningen? Vilka flyr därifrån? Vilka ansöker om att få medborgarskap? Vad döljer sig i djupen? Vilka hemliga förbund sluts mellan pirater och lönnmördare? Vilka handelshus tänker tjäna pengar på krigen? Vad händer klostren i Stjärnvärlden nu och den dag dimfolken får reda på dess existens? Vad sker djupt in i skogar, i tempel och grottor i Stjärnvärldarna? Vilka monster ruvar där och vad är deras mål? Vilka skatter står att finna i spåren av krigen hos de ointelligenta, hos mutanterna och de sinnesslöa i Nyrikes brända världar? Vilka fantastiska teknologiska underverk hittar man i Utkant? Vilka hissnande resor är möjliga för svävare och rymdskepp? Vad utövas för stridskonster och hur fungerar egentligen deras eldvapen? Vilka stopp gör kurirerna från Stjärnvärldarna på sina beridna stjärndjur? Vad bör de för krypterade meddelanden i sina holistiska stenar? Vad sker och sägs på lönnkrogarna i rymdhamnarna då ingen ser? Väljer man sida på nytt? Vad är det för tysta stjärnskepp som väljer att gå av rutterna och färdas i skenet av svaga solar på väg mot uppdrag som inte får yppas? Vad händer i de gråzoner där Tervona ses som antingen en befriare eller en förrädare? Vad händer i de byarna? Vilka nya allianser bildas i djupen och i skuggan av ockupationsmakterna? Vad sägs då ingen hör och vad händer om Tervonas hantlangare hör? Vad gör hon med de städer hon intar? Vilka nya fasansfulla kreatur väller upp från Revet och kan man bege sig in i det och in i de parallella världarna? Hur kommer Skymningskrigen sluta? Kan man finna en allians med Utkant eller kommer kriget bli så långdraget att Kaos inte går att övervinna? Är det Tervona som kommer ta makten genom att befästa alla portalerna? Kommer Kaos lyckas och förinta hela universum igen? Jag överlåter åt er att ge svaren i ert rollspelande…

 

 

 

 

.