RSS-banken är Mylings försök att samla ihop så många svenska nyhetsflöden om rollspel som möjligt på ett och samma ställe. Säg därför gärna till om det är någon som vi verkar ha missat. Använd länkarna till höger för att komma till respektive hemsidas nyhetsutskick. Allt presenteras nedan. Mer detaljerad information om varje inlägg nås via rubriklänken. Den som vill prenumerera på nyhetsflödet i sin RSS-läsare kan trycka på den gröna RSS-symbolen.
En blogg om mina intressen: författarskap, brödbak, ölbryggning, rollspelande och så vidare. Allt möjligt som jag finner nöje och mening i att utforska.
Här finns Dungeons & Dragons 5th edition, regler version 0.1:
http://media.wizards.com/downloads/dnd/DnDBasicRules.pdf
Vid en första anblick ser det väldigt mycket ut som "gamla vanliga" Dungeons & Dragons (version 3 och 3.5 är det jag syftar på). Skillnaden ligger i detaljerna. Vilka detaljer som har en stor påverkan på spelet återstår att se. Jag tycker det ser lovande ut. Precis som förut. Men bättre.
Sat, 12 Jul 2014 12:34:00 +0000
Mon, 30 Jun 2014 21:00:00 +0000
En ljusglimt i VAB-mörkret för både barn och förälder: första trailern för "Hobbit 2" (The Desolation of Smaug).
Wed, 12 Jun 2013 08:43:00 +0000
Som om det inte vore nog med nyheten om att Mutant återuppstår...
Denna veckas andra stora svenska rollspelsnyhet är att allt material till Drakar och Demoner har gjorts tillgängligt av Riotminds. Förtydligande: Det är alltså Äventyrsspels Drakar och Demoner det handlar om (inte Trudvang). Och det finns ett viktigt undantag från Äventyrsspels katalog: Svavelvinter-äventyren har inte lagts ut (tyvärr!). Hur som helst är det en enastående gärning av Riotminds att lägga ut allt gammalt "Drakar".
Wow!
Mina gamla Äventyrsspels-gener har triggat igång. Det skulle vara riktigt trevligt att ägna påskhelgen och resten av året åt att spela sig igenom de gamla klassikerna (och missarna). De flesta av modulerna har jag redan på vinden, men jag har inte allt. Det blir verkligen en högtidsstund att få "bläddra" igenom min ungdoms rollspelsupplevelser igen.
Aahhh... Döda Skogen! Jag tror "jag" dog på sju olika sätt, bland andra tog "Riddaren i svart" livet av min reinkarnerade rollperson ett antal gånger, innan jag lyckades ta mig vidare. Är det därför jag minns äventyret som så bra, för att det var så svårt för mig? Eller är det ett bra äventyr "på riktigt"? Något med det fria upplägget kanske? Dags att ta reda på det nu...
/Calle - tolv år på nytt!
Sat, 23 Mar 2013 11:12:00 +0000
Veckans svenska rollspelsnyhet värmer i hjärtat på en gammal rollspelare som växte upp med Äventyrsspel på 80-talet och som på denna sida sekelskiftet spelade sig igenom Järnringens mastodontkampanj om Undergångens Arvtagare.
Rollspelet Mutant återuppstår igen! Denna gång med namnet "Mutant År Noll" och bakom denna nya skepnad står Fria Ligan, som beräknar att kunna släppa rollspelet under nästa år (2014). En teaser-film har de låtit skapa också:
Mutant År Noll
Låt oss nu hoppas att det inte blir för mycket för Fria Ligan. De har visat på en sällsynt kraft tidigare, men Mutant År Noll blir deras fjärde(!) rollspel att hålla igång. De andra är Svavelvinter (utgivet), Coriolis (i höst) och Morwhayle (i sommar).
Tack för den glada nyheten - och lycka till!
/"Älge Skog"
Fri, 22 Mar 2013 10:27:00 +0000
specifik aspekt på ledtrådar i rollspel. Nämligen: Ska/bör/kan ledtrådar vara
uttryckliga eller inte?
uttryckliga finns alltså i vår verkliga värld, hos spelarna. I spelvärlden, hos
rollpersonerna, märks ingen skillnad mellan uttryckliga ledtrådar och övriga
ledtrådar. Hur kan då en utrycklig ledtråd ta sig uttryck? Ett exempel är att
spelledaren använder ordet ’ledtråd’ och uttryckligen säger till spelarna: ”Ni
hittar en ledtråd, ett brev som avslöjar att X hade stora spelskulder och
tvingades fly undan Y”.
som påstås underlätta processen att avslöja mysteriet i äventyren. Varje
ledtrådskort presenterar en pusselbit, och de är avsedda att räckas ut till
spelarna när rollpersonerna listar ut eller lägger märke till något av vikt.
När spelarna får ett ledtrådskort så förstår de att det är en viktig ledtråd.
När spelarna har flera ledtrådskort så ska de ägna sig åt att försöka pussla
ihop de olika bitarna. Konstruktören tipsar också om att spelledaren kan låta
de ännu inte upptäckta ledtrådarnas kort ligga (upp-och-nervända) på
spelbordet, inom synhåll för spelarna, för att ytterligare motivera dem att
lösa gåtan.
hellre att spelarna för egna anteckningar under äventyret gång, och att de
sitter och funderar över den information som de själva skrivit ner – utöver eventuella
handouts med (tvivelaktig?) information som rollpersonerna kommit över.
försvunnit från flera kyrkor – vem har gjort det och varför?
att de skymtat en mörk skepnad sväva fram över hustaken.
ägt rum vid fullmåne, eller nätterna närmast före eller efter
hittats i gränderna har haft mystiska bitmärken i halsen
dog en naturlig död utan blev förgiftad eller smittad
ledtrådskorten, ett som möjligtvis skulle kunna vara mer värdefullt. Tanken är
då att ledtrådskorten ska användas enbart av spelledaren, som ett sätt att reda
ut huruvida spelarna har fått all information de behöver för att lösa mysteriet
eller inte. Spelledaren kan bläddra igenom ledtrådskorten och kolla om det är
någon av pusselbitarna som kvarstår att göras tillgänglig för spelarna – i någon
lämplig scen. Ledtrådskort som kom-ihåg-lapp för spelledaren alltså. Det låter
hyfsast rimligt.
för ledtrådskortens existens: att spelledaren ska dela ut dem till spelarna,
det gillar jag inte. Om man är ute efter en spännande rollspelsupplevelse så är
ledtrådskort till spelarna tyvärr bara ett villospår.
Fri, 08 Feb 2013 14:46:00 +0000
(dolda) ledtrådar – nämligen ”möjligenuttryckliga ledtrådar” – information som spelarna vet kan vara ledtrådar. Ett typiskt exempel är handouts (”spelarhjälpmedel”), t.ex. snyggt handskrivna dokument
som delas ut till spelarna. De senare vet dock att snygga handouts sällan
förekommer utan anledning – det vill säga, om äventyrsmakaren har gjort sig
omaket att göra en snygg handout så innehåller den också högst troligen någon
viktig ledtråd. Två uppenbara motmedel finns: Spelledaren kan dela ut en snygg
handout som inte innehåller någon ledtråd, eller att spelledaren i vanligt samtal
delger viktig information (ledtråd) men utan att räcka ut en handout.
spelbordet. Det räcker inte att det är förmodat spännande för rollpersonerna.
Nej, spelarna behöver också få bry
sina hjärnor (självklart). Med andra ord så måste eventuella handouts med ledtrådar
blandas upp med lika snygga handouts som inte förmedlar något annat viktigt än
färg åt spelvärlden. Det senare är handouts väldigt bra på. De skänker spelarna
en schysst koppling till spelvärlden, och kan därigenom öka känslan av att
befinna sig i en annan värld.
Warhammer och (gamla) The Enemy Within svårslagna. Jag tror att en förklaring
till den kultstatus som (gamla) The Enemy Within har uppnått är de fantastiska
spelarhjälpmedlen. Den nya kampanjen med samma namn kan inte tävla på detta
område. Överhuvudtaget har (nya) Warhammer Fantasy Roleplay (dvs 3rd ed) varit
svagare när det gäller handouts. De har varit snygga, visst. Men de har varit
färre – och mindre. Ett extremfall är kartorna som har varit löjligt små och
nästan oanvändbara på grund av sin litenhet. Detta har blivit något bättre i
och med (nya) The Enemy Within – i vilken de fyra kartorna som är ämnade för
spelarnas ögon faktiskt är tillräckligt stora för att kunna användas i
praktiken. Dock kunde de gärna fått vara ytterligare dubbelt så stora.
Wed, 06 Feb 2013 14:44:00 +0000
Warhammer Fantasy Roleplay erbjuder möjligheten för spelledaren att ge spelarna
”ledtrådskort” när rollpersonerna upptäcker viktiga ledtrådar. Detta för att
göra det tydligt att ledtråden är viktig. Det här tilltaget reagerar jag på och
måste skriva lite om ledtrådar i denna post och ett par efterföljande. Häng med och kommentera gärna.
rollspelsäventyr med deckargåtor är att ”endast avslöjade hemligheter är bra
hemligheter”. Jag ser ingen poäng i att det finns en stor Hemlighet som bara
spelledaren känner till. Spelarna har bäst utdelning av äventyret när deras
rollpersoner genom att agera smart hittar ledtrådar och steg för steg avslöjar
Hemligheten i äventyret. Konstruktören behöver alltså preparera äventyret på
ett sådant sätt att det är möjligt för smarta rollpersoner att på ett givande
sätt nysta sig fram till mysteriets lösning. Att pytsa ut ledtrådar till rollpersonerna
är en konst – spelgruppen vill ju varken lösa gåtan för snabbt eller för
långsamt.
bakgrundsinformation - lite här och var i äventyren. Framförallt försöker jag
ge många ledtrådar i början av äventyren. Det är mycket mer stimulerande för
spelarna att ha information att jobba med redan tidigt, än att slita sina sulor
utan att ha något vettigt att gå på. Alltför lite information leder till frustrerade
spelare som leder till psykopatiska rollpersoner. Dock så finns det en risk även
med alltför mycket information. En så kallad infodump (långa monologer eller
tjocka luntor) gör ingen spelare glad. Så försök hitta en lagom nivå. Ett
standardtips är att sprida ut den ”nödvändiga” informationen i en rad scener
som är intressanta och spännande i sig själva, så blir det mer stimulerande för
spelarna.
Mon, 04 Feb 2013 14:42:00 +0000
ansträngningar att få rollpersonerna och äventyret att kroka fast i varandra på
ett trovärdigt sätt. Lösningen ligger i modifikationer på rollpersonernas sida.
Genom att modifiera äventyrarnas bakgrunder får man rollpersoner med
individuella kopplingar till några av kampanjens rollpersoner.
det normala fallet är att nya rollpersoner skapas enbart för att spela detta
äventyr. På så sätt behöver man inte ta hänsyn till redan sedan tidigare
befintliga rollpersoner. De nya kan alltså skräddarsys för kampanjen från
första början. (Till kampanjens försvar bör tilläggas att den som ett
alternativ faktiskt också visar hur redan existerande rollpersoner kan användas
– och hur deras erfarenheter från några specificerade tidigare äventyr kan
knytas till den nya kampanjen.)
möjliga typer av rollpersoner. Det handlar inte om att spelarna ska ikläda sig
redan färdiga roller. Det handlar bara om att varje spelare väljer en (extra)
bakgrundsmall för sin rollperson. Varje bakgrundsmall färgar rollpersonen och
knyter den till äventyret. Det finns öppningar för flexibilitet i varje
bakgrundsmall. Utgående från mallen broderar spelaren själv ut bakgrunden för
sin rollperson. Till sin hjälp får spelaren en rad frågor att besvara, främst
om rollpersonens koppling till olika spelledarpersoner – och till andra
rollpersoner. Det finns inga rätt eller fel svar på dessa frågor. Men svaren
kan komma att påverka hur rollpersonen reagerar när den möter vissa
spelledarpersoner – och tvärtom. Vidare gör spelarens arbete med att besvara
frågorna att spelarens engagemang i kampanjensbakgrundshistoria blir starkare.
criminal, battle-scarred, academic, foreign messenger, outcast. Varje mall
beskriver vilken typ av rollperson som passar, en kort bakgrundshistoria, en
specialförmåga, och så listan med intervjufrågor. Exempel på frågor är: ”Din
fader hade en affärsuppgörelse med [X]. Vad gällde saken?” Jag gillar frågorna! Så mycket bättre än att påtvinga helt
färdiga lösningar av typen ”Din fader langade illegala droger till [X]”.
inte den enda lösningen på hur man kopplar rollpersonerna till äventyren, men
den är ett välkommet tillskott. Jag blev glatt överraskad att denna idé fanns
med i The Enemy Within. Det är alltså inte bara en modul med äventyrsplatser
och spelledarpersoner. Det är också en kampanj som värnar om att spelgruppernas
upplevelse av den ska bli god – och sådana ansatser gillar jag!
Sun, 27 Jan 2013 11:03:00 +0000
är hur rollpersonerna ska knytas till äventyret (som ju redan har en mer eller
mindre fastslagen handling och som gör vissa implicita antaganden om
rollpersonernas motivation). Det här är en diskussion som förts i rollspelsvärlden
i många år. Jag tar upp den nu eftersom ett äventyr jag nyligen läst faktiskt
gör en något nyskapande attack på problemet. Ordet ”nyskapande” ska här ses i
de gamla traditionella rollspelens sammanhang. (Äventyret är ”The Enemy Within”
som jag nyligen började berätta om här på Explorator.) Innan jag går in på hur det försöker knyta till sig rollpersonerna, så kommer en liten allmän
diskussion/bakgrund/gammal skåpmat.
"Varför gör vi det här egentligen?" (Äventyrare på jakt efter personligt engagemang) |
sitter på ett värdshus då en pensionerad äventyrare vill sälja en skattkarta
till dem. Äventyret förutsätter att rollpersonerna antar erbjudandet, för hela
äventyret handlar om skattjakten. Om de inte köper kartan så blir det inget
äventyr. Det här är en trist situation eftersom rollpersonerna kanske aldrig skulle
ha gjort ett så tveksamt köp och gett sig ut på äventyrligheter på så lösa
grunder. Det blir ett äventyr eftersom spelarnaville ha ett spelmöte. Rollpersonernas egen motivation kastas åt sidan.
Trovärdigheten går förlorad.
(o)sedvanligt tråkigt äventyr. Det försökte inte ens anknyta till rollpersonerna
utan antog bara helt simpelt att alla rollpersoner är sugna på skattjakt och
släpper alla betänkligheter bara man viftar en förmodad skattkarta framför
ögonen på dem. Erfarna spelgrupper låter förstås inte en så dålig inledning av
ett äventyr få passera utan modifikation. För att få en bättre koppling av rollpersonerna till äventyret
bör man jobba på båda sidor. Rollpersonerna och äventyret är som de två delarna
av ett kardborreband. Det måste finnas krokar att fastna i. Vidhäftande ytor. Hur fixar man detta?
hur den nya Warhammer-kampanjen The Enemy Within försöker bidra till att få
rollpersonerna att bli indragna i äventyret – utan att det känns alltför
krystat.
Sat, 26 Jan 2013 10:55:00 +0000
”The Enemy Within”, till rollspelet Warhammer Fantasy Roleplay (1 ed). Jag
minns hur jag fängslad jag blev av bland andra äventyret ”Death on the Reik”,
med alla dess mysterier, äventyrligheter och stämningsskapande ”handouts”
(snygga lappar med information på).
Döden på den stora floden var en stor upplevelse för tjugo år sedan. |
skulle kunna ges ut igen – eventuellt anpassad till den respektive aktuella
utgåvan av Warhammer Fantasy Roleplay (WFRP). Nu är rollspelet uppe i tredjeversionen (3 ed) med Fantasy Flight Games som utgivare. Ni känner säkert till WFRP
3ed med sina tärningspölar och mängder med spelmarkörer. Rollspelet har sina
brister – eller trösklar, om man så vill. Men de kommer jag att rätta till innan jag eventuellt tar och spelar Warhammer igen. Hur som helst. För tio månader sedan
släppte Fantasy Flight Games (FFG) nyheten om att de skulle ge ut en kampanj
med namnet ”The Enemy Within”. Detta skapade viss uppståndelse.
WFRP 3rd ed uppmuntrar (inte?) till rollspelande med massor av kort och "pluppar", vilket kräver fingerfärdighet, tålamod och stor bordsyta. |
sätt av de gamla äventyren. Istället skulle det röra sig om en helt ny kampanj –
men i den gamla klassiska andan, med teman som anknyter till ”originalen”.
Dessutom anlitades en av de ursprungliga författarna, Graeme Davis, att skriva även denna nya kampanj.
Att döpa en ny kampanj till samma namn som en gammal klassiker bäddar för mer försäljning - och fler missförstånd |
samma namn gjorde att jag bestämde mig för att köpa den nya ”The Enemy Within”
och för någon vecka sedan kunde jag hämta den på mitt utlämningsställe.
mer om innehållet. I korthet så gillar jag kampanjboxen. Det är ett riktigt
tjockt äventyrshäfte (192 sidor) och både layout och bilder gör läsningen
njutbar. Jag har inte lusläst allt ännu, men intrigen är fullt gångbar och
miljöerna kan bli riktigt (o) trevliga att spela igenom. Dessutom innehåller
kampanjen ett par nya trix vad gäller mekanik eller åskådliggörande som känns
intressanta.
Mon, 21 Jan 2013 15:41:00 +0000
I förra bloggposten berättade jag lite om hur jag bakar bröd. Eftersom jag gärna vill hjälpa fler att börja baka gott bröd hemma, så tänkte jag nu ge er några hänvisningar. En liten varning dock: när du väl kommit igång och bakar själv så kommer du att upptäcka att du knappt klarar av att äta fabriksbröd längre - så stor skillnad är det! (Det finns dock riktigt bra bagerier som gör underbara bröd, som t.ex. Kopparlundens bageri. Bra om man inte hunnit baka själv.)
Det började med den här boken. Bästa stället att börja på! |
visar hur man kan baka goda bröd – på enkelt sätt. Vad gäller utrustning i
köket så rekommenderar jag att du skaffar dig en ugnstermometer (bröden är
klara vid 98 grader). Den är till ovärdelig hjälp om du, som jag, har väldigt
svårt att se, känna eller höra när ett bröd är färdiggräddat.
En digital ugnstermometer hjälper till att grädda bröden perfekt. |
prestandasteg i köket blir att skaffa dig en köksvåg. Den kommer du att ha
(nästan) lika stor nytta av som termometern. Dock så kan du vänta med
degblandarmaskin (köksassistent), jäskorgar och bakstenar. De är överkurs som
inte är nödvändig för nybörjaren.
Du behöver inte börja med surdeg direkt. Det finns flera goda bröd du kan baka, som inte ska ha någon surdeg i sig. Men så småningom tycker jag att du ska sätta din första surdeg - eller köpa en färdig surdegsgrund i din vanliga matbutik. När du använt surdeg ett tag så lär du dig hur den beter sig och hur du ska hantera den för att få maximal jäskraft ur den. Även här hjälper böcker till förstås (både Johansson och Hedh förklarar surdegens mysterier). Skulle surdegen dö eller evolvera åt fel håll, så är det lätt att börja på ny kula.
En riktig bagarmästare tipsade om att man ska använda alla fem sinnena när man kollar statusen på sin surdeg. |
Sun, 20 Jan 2013 14:33:00 +0000
Snygg är den också |
Till stor del tack vare den Kitchen Aid som jag fick i födelsedagspresent, och de
jäskorgar och ett bakstenar som jag kunde komplettera utrustningen med.
Satsa på två avlånga jäskorgar - då får båda bröden plats i ugnen samtidigt. |
stort lyft innebar mästerbagaren Jan Hedhs bok ”Bröd” i vilken jag har hittat flera fantastiska favoritrecept. Jag hyser full respekt för Hedhs recept. De fungerar utomordentligt!
De flesta av de bästa brödrecepten - mycket röra och knåda blir det - om man inte har en köksmaskin förstås! |
De smakar bättre, ser snyggare ut och håller längre. Men jag är ingen
surdegsfanatiker. Jag bakar vanliga jästbröd också – och jag använder ofta en
gnutta jäst även i surdegsbröden. Surdegen är spännande eftersom den är
levande! Att baka med surdeg kräver tid och planering. Det är
inte ovanligt att jag påbörjar ett bröd 24 timmar innan det är klart. Tiden
behövs bland annat för att de goda smakerna ska hinna utvecklas. Mums!
Sat, 19 Jan 2013 14:17:00 +0000
vare en distanskurs i Kreativt skrivande. Bland uppgifterna fanns att skriva
noveller och dikter. Dessutom så tvingades jag läsa romaner, noveller och dikter
som jag aldrig skulle ha läst annars. Och jag lärde mig en hel del om att skriva.
Det var mycket stimulerande och så roligt att det nästan uppslukade mig
helt.
”Kontrast 2012” i Uppsala där jag lyssnade på författarparet bakom
Engelsfors-trilogin, samt Joe Abercrombie och Nene Ormes med flera som också var
där och inspirerade oss åhörare.
När vi för en gångs skull hade barnvakt en hel helg, då passade vi på att åka på konvent! |
Analysmaskinen är fascinerande - och i en viss novell evolverar den okontrollerat. |
Hur kan man heta Psyke? Det är ju en grundegenskap. |
Wed, 16 Jan 2013 14:04:00 +0000
Under 2012 fick brädspel kompensera för uteblivet rollspel. I allmänhet har brädspel - gentemot rollspel - fördel av att inte kräva så mycket förberedelser eller så långa speltider. Detta medför att brädspel inte kräver samma stora åtagande av deltagarna. Samtidigt så kan brädspel vara både utmanande och underhållande på ett stimulerande sätt. Det de brister i mest i jämförelse med rollspel är väl i själva samberättandet. Men det finns hybridspel som kanske kan dämpa den förlusten något.
Bringa skörden i säkerhet innan vättarna stjäl den! (Allt handlar inte om att slåss och döda i Descent.) |
Med 3,5-åringen spelade jag "uppifrån-och-ned-Yatzy". Han vann överlägset! |
Nästa gång: kom ihåg att skaffa missiler tidigt! |
Tue, 15 Jan 2013 13:07:00 +0000
Explorator existerar men är i fortsatt existentiell omvandling. Intressen kommer och går. Andra intressen består men tar sig varierande uttryck. Målsättningen är att Explorator inte bara ska existera utan även vara levande.
Rollspel 2012:
Det blev extremt lite aktiviteter kring rollspel under det gångna året. Vad gäller faktiskt spelande så inskränkte det sig till ett enda spelmöte Fantasy! i våras. Fantasy! var charmigt och passar bra till enstaka äventyr. Men vi fastnade inte för det. Det blev ingen fortsättning. Jag tror att den största boven dock inte var Fantasy! i sig självt utan den välkända sociala utmaningen med rollspel - att få tiden att räcka till med jobb och familj - och andra fritidsintressen, och att hantera att spelgrupper splittras och spelare försvinner, etc. Om det inte hade varit för Fantasy! så hade vi kanske inte spelat något alls?
Ett gäng äventyrare undersöker några dunkla vrår i Fantasy! |
Boxen med fienden inuti |
Mon, 14 Jan 2013 13:01:00 +0000
En gammal goding som jag nästan aldrig kan få nog av. Kanske för att den kombinerar det bästa av tre världar: Star Wars, Eddie Izzard och Lego.
Nuförtiden finns sketchen även på hexameter, skapad av undertecknad. Jag skrev den som en del i den stimulerande kursen Kreativt skrivande. En ovanlig uppgift: "Skriv en rolig historia på hexameter (1 - 1,5 sida)". En nyttig övning för att tvingas jobba med språkets rytm, men resultatet av övningen har tveksamt värde. Döm själva. Här kommer "Dödsstjärnans matsal" på hexameter:
Komikern Eddie, med efternamn Izzard,berättar om Star Wars:
Underligt, eller hur: väldiga Dödsstjärnansaknade föda.
Ingen ombord hade middag på bordet vadman kunde skåda.
Någonstans måste det ändå ha funnitsen matsal, vad annars?
Kanske på våningen under där stridströttaVader beställde:
”Pasta, en Arrabiata, och våga ej snålamed chilin.”
”Vänta, du måste ju använda bricka”,sa mannen med sleven.
”Känner du inte igen mig?” sa Darthmed den myndiga rösten.
Svaret kom spydigt, han härmades: ”Kännerdu inte igen mig?”
”Sluta nu leka med orden och skådamig: lorden Darth Vader.
Akta dig, endast en tanke behövsoch din levnad är över!”
”Jasså, det säger du? Hursomhelst måstedu använda bricka.”
”Lyssna: jag dödar dig utan en bricka,det fixar jag enkelt.
Inga problem alls med Kraften som strömmarså kraftfullt i kroppen.
Självklart, jag kunde ju döda med brickanom bara jag ville.
Halsen din hackar jag bitvis med matbrickansvassaste kanter.
Ända tills blodet det flödar så ymnigtpå golvet och klibbar.”
”Maten är skållhet och därför behöverdu brickan, helt enkelt.”
”Hoppsan, jag insåg visst inte att brickanbehövdes mot värmen.
Lustigt, jag skrattar, jag troddedu ville gå envig emot mig!”
”Fajtas med lunchgäst? Nej, skojardu eller, det här är en matsal.”
”Alla vill utmana lorden. Duellertill döden är skåpmat.
Lorden, lord Vader, är namnet mitt.Vader, Darth lorden, Darth Vader.
Alias Vader, Sir lorden Darth Vader,baronen von Vader.
Rollen jag axlat är Dödsstjärnans herre,jag chefar på stjärnan.”
”Dödsstjärnan? Inget jag hört om.Jag undrar: var skulle den vara?
”Detta är Dödsstjärnan. Matsalen liggeri stjärnan. Förstår du?
Dödsstjärnechefen står framför dig tittahär: Dödsstjärnans herre.”
”Luras du eller? Det funkar ju inte:en stjärna med matsal!?!”
”Fattar du långsamt? Du jobbar på stjärnanoch snackar med chefen!”
”Jasså, oj ursäkta chefen, jag misstogdig, självklart herr Stephens!”
”Vänta nu… Stephens? Jag känner ej honom,har aldrig hört namnet.”
”Stephens, är cateringchefen, ja Stephensär matsalens hövding.”
”Matsalsschef? Aldrig i livet, jag vägrartvärt. Vader är namnet!
Catering dödar jag utan att blinkamed endast en tanke.
Viljan, min vilja, den räcker som vapenatt döda er alla.
Även mitt eget jag dödar jag barajag skulle få för mig.
Bara… äsch fa-an, skit samma, jag grepparen bricka, för satan!
/Calle Ö
Tue, 27 Nov 2012 10:30:00 +0000
En tidig julklapp till mig själv, eller egentligen en försenad födelsedagspresent: brädspelet Descent - Journeys in the Dark (second edition):
Idag är det nollte advent (jag har infört en extra adventssöndag eftersom jag gillar advent så mycket). Hur firar man bättre än med nybakade pepparkakor a la Mannerström, fjolårets glögg från källarreserven, finaste röda tröjan, samt ett par omgångar Descent?
Kanske kommer jag att beskriva spelet mer i någon framtida post, men nu nöjer jag mig att berätta att det är ett brädspel, ett äventyrsspel, som ligger ganska nära vissa vanliga bordsrollspel. Med andra ord kan det tjäna som en bra inkörsport till rollspelande - eller varför inte - Descent kan fungerar som ett bra alternativ till rollspel.
Jag spelade med min son (6,5 år) och det var framgångsrikt - med vilket jag menar att vi båda hade glädje av spelet och vill spela igen. Reglerna är enkla och om man börjar spelandet med enkla hjältar - d.v.s. utan en massa extra förmågor och prylar - så går det lätt att lära sig spelet även för en sexåring - om intresset finns och lite vana av andra spel (t.ex. Lego Heroica).
/Calle
Sun, 25 Nov 2012 21:56:00 +0000
I dagens pappers-DN handlar Lotta Olssons boksida om vuxenbilderböcker - och Svavelvinter-rollspelet tas upp som en av fyra nya dylika, jämsides med inga mindre än Shaun Tan och Christer Strömholm. Kul med rollspel på kultursidorna och att detta särskilt vackra rollspel uppmärksammas. Fria Ligan på kultursidorna - grattis!
Citat:
Rollspelsboken som bygger på Erik Granströms fantasyromaner "Svavelvinter" och "Slaktare små", om Trakoriens intriger, krafter och personer, är intressant inte bara för rollspelare, utan som egen läsning. Det är som att få romanerna styckade i små hanterliga bitar, som en studiehandledning, med utrymme emellan att fylla ut själv. Med rollspelsvärldens matematiska inställning till livet, där allt kan mätas.
Sat, 24 Nov 2012 09:12:00 +0000
The Metropolitan Museum of Art - Dice
gammal t20 |
Fri, 23 Nov 2012 10:21:00 +0000
Här kommer en länk till en användbar lista över saker att tänka på när man skapar karaktärer, intriger, berättelser. I första hand ämnat för filmmanus, men lika applicerbart på romanprojekt - och med vissa justeringar även på rollspelsäventyr. Listan är ursprungligen en serie kvittranden från en av Pixars författare, Emma Coats (lawnrocket på Twitter).
Jag tänker ta till mig tipsen när jag skriver på mitt rollspelsäventyr. Här kommer några exempel (med mina kommentarer inom parentes).
1: You admire a character for trying more than for their successes.
(Ge varje SLP något som den försöker uppnå. Beskriv också hur denna strävan gör sig synlig. På bilden syns två "flappers" vilka har viktiga roller i mitt äventyr. Jag ska beskriva vilket mål de försöker uppnå - och hur de strävar för att komma dit. Hint: Damerna är inte så oskyldiga som de ser ut - och deras mål krockar med rollpersonernas!)
#2: You gotta keep in mind what’s interesting to you as an audience, not what’s fun to do as a writer. They can be v. different.
(Jätteviktigt - en fälla som kan vara svår att undvika: Äventyret får gärna vara spännande/bra läsning, men det måste absolut vara spännande/bra i spel! Ibland stöter man på motsatsen. Det kan t.ex. vara äventyr med jättespännande hemligheter - som rollpersonerna och spelarna aldrig får chans att avslöja. Sådant gillar inte jag. Hemligheter är till för att avslöjas. Och äventyr ska vara spännande att spela.)
#3: Trying for theme is important, but you won’t see what the story is actually about til you’re at the end of it. Now rewrite.
(Punkt #3 hittar jag ingen speciell rollspelstolkning av. Den går kanske att använda rakt av. Eller inte alls, vad säger ni?)
#4: Once upon a time there was ___. Every day, ___. One day ___. Because of that, ___. Because of that, ___. Until finally ___.
(Fungerar bra som förenklad bakgrund till äventyret. Fyll i luckorna med information om antagonisten och dennes agenda. Rollpersonerna kommer in i någon av de senare luckorna. Den sista luckan, tänkte jag. Men näst sista luckan passar kanske bättre, eller? På Pixars bild kan man tänka sig att monstret i mitten är den bakgrunden handlar om. Monstren runt om har reagerat och agerat. Och fortsättning följer.)
#5: Simplify. Focus. Combine characters. Hop over detours. You’ll feel like you’re losing valuable stuff but it sets you free.
(Jättebra tips. Även rollspelsäventyr vinner stort på att vara enkla i grunden.)
Ta en titt på hela listan, det finns mycket tänkvärt där.
Någon borde göra om hela listan specifikt för att skriva rollspelsäventyr.
:)
/C
Mon, 06 Aug 2012 18:41:00 +0000
Nej, det här tipset kommer inte för sent...
Dagens sommarpratare är Sara Bergmark Elfgren (urban fantasy-romanerna "Cirkeln" och "Eld", tillsammans med Mats Strandberg).
Hon pratar i sitt "Sommar i P1" om fantasy och nördskap - förmodligen något för just dig!
Hon kommer också ut som rollspelare (yay!), dvs hon nämner i förbifarten att hon - bland andra verklighetsflykter - spelade rollspel när hon var yngre.
Läs mer och ladda ner på Sveriges Radio.
Passande nog så läste jag ut "Cirkeln" sent igår kväll (eller snarare tidigt imorse!). Jag gillade den tillräckligt mycket för att idag köpa fortsättningen "Eld", men mer om Engelsforstrilogin vid ett annat tillfälle.
/Calle - rollspelsnörd och brödnörd
Mon, 30 Jul 2012 20:32:00 +0000
Fullt förtroende för Fria Ligan och dess nya rollspel - Svavelvinter.
Det var släpp av det nya svenska rollspelet Svavelvinter igår, så jag tog mig en tur till den alltid lika fantastiska Science Fiction-bokhandeln för att införskaffa ett exemplar, inklusive signaturer och småprat med konstruktörerna. Då jag ännu inte lusläst eller spelat rollspelet, bara bläddrat igenom det och hänförts av dess vackra utseende, så nöjer jag mig med att säga att Svavelvinterrollspelet ser fantastiskt fint ut, och jag menar det verkligen - det här är en sjukt snygg bok! Och av det jag läst hittills att döma så är texterna även de av mycket hög klass. Tilläggas kan också att rollspelsboken har ett större omfång än vad som kanske är uppenbart av avbildningarna av den. Det är en diger lunta (vilket inte behöver vara bra - men i det här fallet är det så!).
En något avlägsen(?) liknelse: Svavelvinter kan bli det 'Coriolis' som Coriolis aldrig blev (under Järnringens regi). Jag hoppas i alla fall det. Båda är snygga spel i fantastiska världar. Men efter fem minuters bläddrande i Coriolis så hade jag redan hunnit hitta några konstigheter i texten/reglerna, och det hela mynnade i besvikelse. Så icke i Svavelvinter, inte ännu, och jag tvivlar på att det blir så. Tvärtom. Här ökar för varje sida mitt förtroende för Fria Ligans skapelse och min längtan efter att få läsa och spela Svavelvinter.
Om någon av mina läsare mot förmodan inte är bekant med Svavelvinter i dess tidigare skepnader: det tidiga Drakar och demoner-äventyret Svavelvinter, skrivet av Erik Granström, eller den betydligt nyare fantasyromanen med samma namn - och samma författare - så är det bara att gratulera: Du har något alldeles speciellt kvar att upptäcka!
/Calle
Sun, 17 Jun 2012 16:52:00 +0000
Tänk dig att du vinner en internationell tävling - att du har skrivit världens bästa rollspelsäventyr. Det är väl en cool och skön tanke? Och det kan bli sant!
Den här bloggserien syftar till att göra dig uppmärksam på att en äventyrstävling har utlysts, att du faktiskt kan skriva ett vinnande äventyr, att föra en diskussion om äventyrsskrivande och tävlingsbidrag i allmänhet, och att hjälpa varandra till att skriva bättre äventyr. Jag hoppas du vill vara med!
Japp, vi behöver lite pepp, lite jäklar anamma, självförtroende. Visst kan du/jag/vi skriva ett alldeles enastående bidrag till äventyrstävlingen. Det är klart vi kan. Kom igen, vi hjälps åt!
Så, nu när du känner att du kan (eller hur?!), nu är det dags att kolla lite grundläggande fakta. Vad är det för tävling och vilka är det praktiska detaljerna? Vi vill ju inte bli bortsorterade på grund av något förargligt misstag med det formella.
Jag läser direkt från tävlingens hemsida och noterar bland annat följande som du måste förhålla oss till: (Det är inga konstigheter egentligen, men det är bra att gå igenom förutsättningarna så att du är förtrogen med dem, innan du sätter igång och skriver ditt mästerverk.)
(med reservation för felaktigheter - och ändringar hos Chaosium:)
Varför inte börja här och nu på en gång?
Steg 0. Säg högt till dig själv: Jag kan vinna, jag vill vinna!
Steg 1. Läs igenom tävlingsreglerna här ovan, och på Chaosiums hemsida.
Steg 2. Skapa v0.1 av den textfil du ska skicka in och lägg in din kontaktinformation och skriv vilket rollspel ditt äventyr är till.
Nu börjar jag... Vi hörs snart igen... och då tänkte jag att vi kunde börja prata om själva äventyret.
/C
Sun, 10 Jun 2012 14:34:00 +0000
Många kräldjur låg tillsammans på marken och njöt av solskenet. Då hoppade basilisken, en giftig orm som behandlats ovan i samtal 41, fram mitt ibland dem och ropade: "Den som vill ta en dust med mig kan komma fram, så skall jag slåss mot honom!" Sköldpaddan steg fram för att kämpa mot basilisken...
Jag hittade en spännande bok på loppis i somras. Den såg medeltida ut (men i nytryck) och jag fick genast inspiration till rollspel. Ett givet köp!
Tue, 21 Feb 2012 19:13:00 +0000
Lämna gärna en kommentar eller fråga om sidan och dess innehåll. Författarnamnet som kommer att synas i din kommentar är samma som du använder i forumet.
Klicka på länkarna nedan för att se respektive nyhetsflöde.