I Solhem – en galax långt bort från oss i tid och rum – har en kraft som kallas Kaos tagit kontroll över liv och död. Den hotar nu att förinta hela universum. Galaxen plågas av krig och ju mer död och förintelse som följer i krigens spår, desto starkare blir Kaos. Varje gång Kaos växer kommer hon närmare förintelsens ögonblick. Galaxens olika folk skyddar, motarbetar, slåss mot, dyrkar, avvisar eller ställer sig neutrala till Kaos. Alla riken och folk har sina egna intressen i krigen och Kaos närvaro. Vissa har lärt sig att kontrollera små små delar av Kaos och använda henne till goda eller onda syften. Andra ser en möjlighet att utnyttja de situationer som råder i Solhem för att skaffa sig makt, områden eller anhängare. Vissa folk vill bli Kaos tjänare och ser förintelsen som den högsta existensen. Andra inser att krigen i galaxen måste upphöra för att kväva Kaos. En svår utmaning då många folk vuxit sig för stora och fått för starka viljor.
Spelvärld
Traditionell fantasy möter postapokalyps och rymdopera. Rymdopera är en lättare form av science fiction, där realism och vetenskap får stå tillbaka till förmån för action och äventyr. I Starchallenge hotar Kaos att förinta universum. Kaos har givit upphov till krig mellan olika grupper som alla har egna agendor. I de utvecklade världarna finns snabba rymdskepp, svävare, automatvapen, kanoner, supermetropoler och högteknologi. Andra riken är utbrända och där hittar man mörka världar med mutanter, hopplockad teknologi, märkliga fynd, stora organisationer som styr solsystem och en tro hos civilbefolkningen på en bättre värld. Och från svunnen tid men idag ytterst levande, står de äldsta världarna med sina djupa hemlighetsfulla skogar, berg, grottor, tempel, gravkummel, odöda, skepp som seglar i rymden längs solleder, stjärnriddare, överstepräster, nationalism och hämndbegär mot krigiska teknokratvärldar. Äventyren i Solhem bygger på intressekonflikter som direkt eller indirekt bygger på Kaos. Världarna hålls samman av ett invecklat politiskt spel om riken, evigheten och Kaos där missförstånd, makt, hämnd och insikter blandas om vartannat.
Reglerna
Reglerna tillåter att spelarna tar enklare kontroller över berättelsen och försätter aldrig spelarna i dödlägen. En del manövrar går på tid medan andra kräver högsta beredskap och uppmärksamhet kring spelbordet. Starchallenge är mycket berättarstyrt. Dessutom är momenten med fordonsstrider snabba, spännande och ställer krav på samarbete under tidspress. Spelarna använder tärningar och spelkort. Taktiska moment är inbyggda och spelaren styr delvis över slumpen om hon väljer rätt. Hon styr också över skador och död det vill säga sådana regler som ofta begränsar och gör spelandet mer tråkigt. I Starchallenge blir till och med det spännande och möjligt att påverka.
Berättande
Berättandet är i fokus. Spelreglerna ger olika personer kontroll över vem som berättar vad i historien. Spelsystemet består av enkla regler som inte stoppar upp berättandet.
Teatraliskt
Starchallenge regler tar berättandet till nästan fysiska former vid spelbordet. Reglerna fokuserar på att man ska spela en roll mer än att bokföra siffror och slå tärningar.
Snabbt och enkelt
Spelet är tempofyllt. Alla konflikter och handlingar som en spelares rollperson utför ska gå snabbt.
Kreativt
Reglerna är gjorda för att uppmuntra spelarnas kreativa förmåga.
Detaljismen är nedtonad
Realismen i reglerna är nedtonad till förmån för ett snabbt spel. Ett exempel är att man inte räknar hur många kulor man avlossat i en strid. Istället kan ammunitionen ta slut när som helst.
Alla är med
Tanken är att varje spelare ska få så mycket speltid som möjligt och inte sitta och vänta medan andra spelare får allt fokus.
Pulshöjande moment
Spelaren måste ibland vara på alerten, vara uppmärksam och agera fysiskt vid spelbordet. Prestationerna sker ofta inom en tidsram som sätter press på spelaren.
Enkla regler för alla
Det kan ta lite tid att ta till sig reglerna men då de väl är inlärda är det ganska lite att hålla reda på för deltagarna.
Frihet att skapa
Det är lätt och fritt att skapa den figur man vill spela. Det är också lätt att få den väldigt kraftfull inom några områden. Om man gillar att utnyttja regler till att spela oövervinnelig kan man hitta flera möjligheter här. Men tanken är att det ska vara möjligt att forma sin figur precis som man vill – inte nödvändigtvis att hon ska bli bäst på allt.
Valfri dödlighet
Döden är ständigt närvarande för spelarnas roller men spelarna har en möjlighet att undvika döden. En möjlighet som inte alltid är att föredra.
Spelledarbeslut
För ett snabbt spel och för att inte ha allt för mycket regler är en del beslut upp till spelledaren. Det är bra om det finns ett förtroende och “ha kul framförallt”-tänk i spelgruppen.