Topplinje
Mylinglogo

RSS-banken

RSS-banken är Mylings försök att samla ihop så många svenska nyhetsflöden om rollspel som möjligt på ett och samma ställe. Säg därför gärna till om det är någon som vi verkar ha missat. Använd länkarna till höger för att komma till respektive hemsidas nyhetsutskick. Allt presenteras nedan. Mer detaljerad information om varje inlägg nås via rubriklänken. Den som vill prenumerera på nyhetsflödet i sin RSS-läsare kan trycka på den gröna RSS-symbolen.

BildBild

Omspel

En blogg om spel, spelrecensioner och speldesign

Drakar och Demoner, Julie och Grenadier

Liten samling

Många är vi som letat efter en komplett lista över de tennfigurer som gavs ut till "Drakar och Demoner". Jag har i alla fall inte lyckats hitta någon. Däremot har den här forskningen lärt mig en massa annat, så för er nördar där ute kanske det här inlägget kan ge lite ljus i mörkret.

Äventyrsspel har haft med tennfigurer i två av boxarna till Drakar och Demoner. Den ena är första utgåvan av den gröna boxen från 1991. I andra utgåvan tog man bort dem. Man hade också med gubbar i Magiboxen från 1990.

Man gav också ut två omgångar med tennfigurer i blisterpacks. Den första med gamla loggan på och den andra med loggan från 1991. Första utgåvan gjordes i samarbete med Grenadier, och de konstnärer som man använde var Julie Guthrie och Nick Lund. Den andra omgången gjorde man tillsammans med ett företag som hette Heartbreaker, men detta samarbete kursade 1999. Dessa figurer hade fyrkantiga plastbaser till skillnad från första omgången som hade gjutna baser.

För er som nu skulle vilja samla in de där gamla figurerna, eller köpa för att komplettera era boxar, kan man lätt hitta de flesta gamla figurerna om man söker på Grenadier, och då särskilt på Julie Guthrie och Nick Lund. De flesta figurer tillhör Guthries "Fantasy Personalities" eller figurpaketen från Nick Lund.

Då jag själv inte gillar plastbaserna, har jag nästan bara letat på Grenadier. Så ni som vill ha figurerna till "Drakar och Demoner" 1991, så ser de ut så här enligt "Svenska Rollspel":


Vill ni hitta dem på nätet har de följande beteckningar:

Dvärgen
Grenadier (Nick Lund) 
933a Dwarves w. Axes

Kvinlig magiker
Grenadier (Julie Guthrie) 
7001 Dungeon Party
Fantasy Personalities 718b Female Adventurers

Manlig hjälte
Grenadier (Julie Guthrie)
Fantasy personalities 882 Monster Slayer

Bågskytt
Grenadier (Julie Guthrie)
Fantasy personalities 714c Elves

Detta var lite tips, och så långt som jag kommit.

Den här sidan är bra för de som söker mer fakta.



Sun, 16 Apr 2017 10:29:00 +0000

Påsklov och kreativitet

Mariachi Madness


Jodå, jag finns fortfarande och börjar så smått bli lite sugen på att blogga om spel igen. Har många fina uppslag, men just nu har jag många projekt som slåss om min tid så det blir nog inte jättefrekvent.

I påsk har jag gjort så långt jag kunnat med mitt pågående projekt "Mariachi Madness", ett spel som utspelar sig på en skum bar i Mexiko, där fyra fulla mariachispelare försöker hitta sina instrument och ta sig till scenen. Inte så lätt, särskilt som man hela tiden kan få i sig mig mer Tequila.

Hela idén påminner lite om "Roborally", där man lägger upp en plan för de närmaste sekunderna i sitt liv, men där förutsättningarna hela tiden ändrar sig. Blir man för full däckar man och är ute ur spelet.

Det roliga med att göra spel just nu är att istället för att göra spel för den stora massan, så gör jag ett spel som bara är till mig. Då kan jag lägga mer tid på detaljerna. Spelet blir som ett personligt konstverk, vilket ger en viss tillfredsställelse.

Detaljerna gör det

Flaskorna i bilden ovan är ett bra exempel. 50st handmålade och försedda med etikett ökar den där känslan. Jag väntar också på en last med andra detaljer att jobba med, spelfigurer och instrument, för att nämna några exempel.


När spelet är helt färdigt lovar jag att återkomma.

"Hasta la vista, babies!"








Sat, 15 Apr 2017 19:23:00 +0000

I tystnaden...

Mörkrets imperium i gungning


För er som undrar varför jag inte bloggar på den här bloggen just nu kan jag säga att en mängd andra projekt har tagit överhanden. MEN misströsta inte. I tystnaden pågår det ändå en viss aktivitet. Just nu pysslar jag med följande:

  • Skriver ett äventyr till "Månbas Alpha" som förhoppningsvis kan spelas på LinCon senare i vår.
  • Bygger ett litet intergalaktiskt spel (se ovan) för tre spelare
  • Illustrerar en historisk bok
  • Planerar för ett annat bokprojekt som berör fantasy för barn.

Förutom allt detta arbetar jag också som matte- och fysiklärare. Jag har också blivit politiker, vilket tar en del tid.
Ska försöka komma hit lite oftare ändå, och ja, jag tyckte den nya Star Wars-filmen var riktigt bra.
Vi hörs...

Sun, 03 Jan 2016 14:46:00 +0000

The Hanged, Malifaux

Green Stuff is da shit

Har haft några figurer som väntat på att bli målade länge nu. Det är, så klart, Malifaux-figurerna med namnet "The Hanged", alltså andarna till hängda brottslingar. Rätt spelade är de väldigt bra att ha på sitt lag, men jag har inte tyckt att figurerna var så coola. De talade inte till mig helt enkelt.

Så idag bestämde jag mig för att bygga om dem lite. Istället för att stå på en reprulle tänkte jag att jag skulle bygga träd som de skulle hänga i. Mycket snyggare om jag lyckades få till dem.

Fram med ståltråd och Green Stuff med andra ord. Efter lite modellerande fick jag till två träd som jag blev rätt nöjd med. Tänk er att basen bara är 30mm, så det är klurigt att få plats med ett träd som är högt nog.


Repet fungerade så här med.

När de torkat grundade jag dem i svart. Efter det torrpenslade jag dem i två olika bruna nyanser och sedan fick de lie brun wash på sig med. Blev rätt bra, och det bästa av allt var att jag kunde göra om repen som hänger runt figurern att passa runt träden.

På det ena trädet stack lite repstumpar upp, så jag dolde det med att ge just det trädet ett litet lövverk. Det blev riktigt snyggt även om lite av goth-känslan försvann i den skira grönskan.


Dölj det som inte ser bra ut

Lite blandad flock på baserna och en god pysseldag var över. Ska bli kul att provspela dem i framtiden...







Wed, 02 Sep 2015 17:04:00 +0000

Lågaktivitet

Ryle och "den där"


Är lite svalt på spelfronten just nu. Passar på att måla lite figurer och läsa regler, vilket passar bra tidigt på hösten. Gubbarna på bilden är Ryle och en Rougue Necromancy från spelet "Malifaux". De var ganska roliga att måla och lagom pilliga.

I eftermiddag ska jag testa senaste utgåvan av Dungeons and Dragons. Kanske kommer en recension vad det lider. Då skulle figurerna ovan säkert kallas för Chimera och Half Gigant.

Få spel som hittar på något eget. Blir lite tema med variation. Men det kan vi leva med...







Sun, 30 Aug 2015 08:14:00 +0000

Nya prylar...

UPS at your service!


Igår damp min beställning från Wyrds lansering på GenCon ner i brevlådan. Man har släppt lite nya regler som verkar lovande. Man ska börja med ett litet crew och genom kampanjspel arbeta upp den. Man får poäng att köpa ny utrustning och nya färdigheter för som gör ens grupp mäktigare och antagligen mer skruvad. Lite som att spela rollspel med ett figurspel.

Efter att ha bläddrat lite i reglerna tycker jag om mycket av det jag ser, men jag lovar komma tillbaka med en mer noggrann recension.

Många nya coola figurer har man också släppt, men de får vänta ett tag. Man måste ju ta en sak i taget...





Fri, 21 Aug 2015 15:50:00 +0000

Bygga spelbräde

 Strategiska linjer i harmoni


Fick en av mina mer avvikande idéer idag när det gällde att bygga spelplan till spelet "Malifaux". Istället för att bygga en massa murar, gatlampor och byggnader fick jag idén att den skulle su ut som ett holodeck, ni vet i Star Trek, fast i steampunk stil.

Alla hinder ska göras i svart kartong målad i guld, kanske med ett eller annat kugghjul som sticker fram för att visa att hela världen är en maskin. Började med att göra bottenplattan idag. Har målat den i svart och dragit alla strategiska linjer för spelet i guld och silver. Inte så dumt som träningsbräde för oss nybörjare.

vattendetalj

Om et blir snyggt eller häftigt är för tidigt att säga, men blir det mindre tilltalande har man i alla fall försökt vara lite nytänkande...






Sun, 16 Aug 2015 15:53:00 +0000

På loppis

Plötsligt händer det


Det är väldigt väldigt sällan man hittar rolllspelsprylar på loppisar. Antagligen beror det på att dessa förr det mesta säljs på andra forum och att de som spelat rollspel är väldigt medvetna om vad det är. Idag däremot var oddsen till min fördel. Jag brukar sprintar på ganska många loppisar per år, och i hela mitt liv har jag funnit vettiga rollspelsprylar tre gånger. Antagligen mindre än en procent av gångerna.

På en loppis i Ballingslöv köpte jag följande saker i ett paket:

Drakar och demoner 2.1 (Svarta boxen)
Drakar och demoner 4.1 (Gröna boxen)
Drakar och Demoner Expert
Drakar och Demoner Gigant
Döda skogen (Äventyr)
Kandra med karta (Äventyrsmodul)
Spelplanen för magiska dueller från Magi-boxen

Sagan om Ringen Rollspelet
Tharbard (Äventyrsmodul)

Star Wars-rollspelet
Star Wars Galactica (Modul)

Skattkammaren (Universalmodul)
Stadsintermezzo (Universalmodul)
Grymkäfts fällor (Modul)

Sinkadus nr 2

Ensamma Vargen 1 (Soloäventyr)

Det saknas vissa saker i vissa av boxarna, men inget vitalt, och några lådor är lite anstötta, men annars är det mesta i gott skick.

För allt detta ville man ha det facila priset 40 kr. Eftersom inkomsterna går till ungdomsverksamheten i en idrottsförening betalade jag 100 kr (fortfarande ett rätt facilt pris).

Undrens tid verkar inte förbi, men detta kan också betyda att en era går i graven. Jag hoppas på det första...









Sun, 09 Aug 2015 10:17:00 +0000

Detaljer II

Corps Markers (30 mm)

Jag fortsätter arbetet med att få en trevlig spelupplevelse av spelet "Malifaux". Som jag skrivit om tidigare tycker jag att markörer, kortlekar och andra detaljer ger spelet mer känsla. Idag landade att par paket i brevlådan som jag väntat några dagar på.


Slow- and Fast Markers

Det var en massa olika berlocker/charms som man kan köpa för någon krona styck från företag som säljer material för scrapbooking och liknande. Genom att kapa till dem, i vissa fall måla dem i svart och guld och limma upp dem på olika baser fick jag en hel samling av snygga och "steampunkiga" markörer.


Scheme Markers (30 mm)


Dessa är så kallade Scheme Markers. De har man för att markera olika uppdrag i spelet. Valde fladdermöss till mina, men kommer att sätta dit ett "O" (Olof) eller "S.M" (Scheme Marker) när jag hittat rätt bokstäver.

Blast Markers (50 mm)

Blast markes används när man ska se vilka figurer som får skada av attacker som gör skada på ett större område. Dessa har jag gjort av 8 pilar som jag kapade av styrfjädrarna på. Dessa limmade jag så att de pekar åt alla kompassriktningar. Sedan satte jag en allmän snirklig utsmyckning utanpå. De här blev jag nog mest nöjd med.


Hat Marker (30 mm)

Om man spelar Ressurectionst och har som Master en figur som heter "Seamus" så måste man ha en Hat Marker. Min gjorde jag av en hat som jag hittade i ett gammalt "Monopol". Med lite guldfärg blev den riktigt bra.


Hela härket

Givetvis har jag målat figurer och byggt terräng, men det får bli ett eget blogginlägg.

Wed, 05 Aug 2015 13:04:00 +0000

Man utvecklas

Inte sedan Tirpiz


man försöker utveckla sig själv då och då. I mina försök att bli en bättre figurmålare har jag nu testat att måla vissa delar (huvuden) innan jag limmar fast dem.

Provade samma sak när jag byggde fartygsmodeller i plast av märket "Arfix". Då hette modellen "Tirpiz". Det blev inget vidare.

Man måste prova i alla fall...








Fri, 31 Jul 2015 21:32:00 +0000

Detaljerna som gör det

Markör


När man spelar figurspel så tycker jag att det ofta är detaljerna som är det viktigaste. Åker man på konvent är det ofta viktigare att spela i ett snyggt diorama med coola gubbar, än att spelsystemet fungerar som en klocka.

Just därför är det också roligt att lägga lite tid på detta när man utvecklar sitt eget spel eller bygger upp ett redan existerande. Idag har jag därför gjort ovanstående markör. Det är en Scrap Marker till Malifaux.

Den känns steampunk på många vis. Ökar säkert känslan i spelet med 4,3%. För steampunk kan ju aldrig vara fel.

Thu, 30 Jul 2015 13:45:00 +0000

Nyklassicism

Snart i ny tappning


Efter att ha spelat "Rymd-Börjes Löjliga Familjer" slog det mig att det skulle vara kul att göra ett eget "Svarte Petter" med rollspelstema. Kunde bli många spännande familjer att samla på. Tänkte mig följande:

Familjen Fantasyspel
Herr AD&D
Fru Rune Quest
Unge herr  Warhammer Fantasy RPG
Fröken Pendragon

Familjen SF
Herr Traveller
Fru Gamma World
Unge herr Star Wars
Fröken Aliens

Familjen Skräck
Herr Call of Cthulhu
Fru Chill
Unge herr Ravenloft
Fröken Vampire

Familjen Äventyrsspel
Herr Drakar och Demoner
Fru Mutant
Unge herr Kult
Fröken Chock

Familjen författare
Herr Morcook
Fru Pratchett
Unge herr Tolkien
Fröken Lovecraft

Familjen Dräkt, skådespel och annat mysko
Herr Lajv
Fru Cosplay
Unge herr Magic
Frökan Wicca

Familjen tärning
Herr T100
Fru T20
Unge herr T6
Fröken kortlek

Familjen OL Games
Herr Portal
Fru Saga
Unge herr Fun Time
Fröken TÅG

Familjen Hjältar
Herr Conan
Herr Elric
Herr Drizzt
Herr Rensvind (va?)

Familjen äventyr
Herr Enemy Within
Fru Tempel of Elemental Evil
Unge herr Ärans väg
Fröken Shadows of Yog-Sothoth

Familjen Nej nej nej
Herr SR i AD&D
Fru Gammarauders
Unge herr Demonprinsen
Fröken Vacc suit- och Drop ship-färdighet i Traveller

Svarte Petter
Allan Rubin (så klart)


Wed, 29 Jul 2015 07:52:00 +0000

Ombyggnad...

Minner om gamla tider...


En stor del av att spela figurspel är så klart att måla gubbar, men lika mycket tid kan det ta att bygga ett scenario, alltså ett bra spelbräde. Det kräver ofta hus, träd, vatten, kullar och annat för att man ska få den rätta "spelkänslan".

Förr, när man anade mer tid och plats och en lokal att spela i, la man massor av tid på att tillverka olika saker till sina scenarion. När spelet "Bonnie Blue" var populärt t ex var vi några stycken som satt och byggde western-hus av balsaträ. Balsaträ är bra för det är lätt att arbeta i, men man kan också räffla det med en vass pinne, kulspetspenna eller liknande. Om man sedan laserar det med tunn färg kommer dessa räfflor fram och det ser ut som plankor. På ett par tillfällen kan man lätt göra hus för en mindre stad.

Nu när jag blivit lite frälst på Malifaux kändes det rätt att köpa en ny omgång balsaträ. Färdigheterna sitter i, om än de är lite rostiga. På relativt kort tid fick jag i alla fall ihop huset ovan.

Det gav mersmak...





Mon, 27 Jul 2015 12:49:00 +0000

Rymd-Börjes

Ett regnspel


Så här i lågtryckens Sverige ligger det nära till hands att recensera ett bra regnsspel. Idag blir det kortspelet "Rymd-Börjes Löjliga Familjer" (RBLF). Ni som är vana vid att läsa Ulf Lundqvists serier, som tex böckerna om Assar, kommer bara att älska bilderna och de olika familjerna. Hans lite brutala stil funkar perfekt till familjer som "Familjen Torvmosse", "Familjen Dragos", "Familjen Kverulant" eller "Familjen Enbuske". Tyvärr saknar man ju huvudpersonen Assar, men det kan man leva med. Det finns dessutom två jokrar som är Lundqvist antihjältar "Razor" och "Bimbo".

Löjligt löjliga familjer


Spelet fungerar som det kända spelet "Löjliga familjer", alltså att man ska samla ihop fyra medlemmar av samma familj. Den som först får ihop ett visst antal familjer vinner. Man kan också använda jokrarna för att göra familjer utan att ha alla kort. Vissa familjer har bara två medlemmar och kräver en joker för att räknas.

Det bästa med spelet är som nämnts tidigare designen på korten, men en annan rolig aspekt är att man spelar med korten öppna, alltså att man kan se vilka kort medspelarna har. Det gör att man satsar mer på att samla sin favoritfamilj än att vara speciellt taktisk. Vissa familjer får då lite mer status att vinna. Familjerna "Torvmosse", "Dragos" och "Enbuske" blev snabbt favoriter när vi speltestade.

Rymd-Börjes Löjliga familjer kan givetvis spelas på andra sätt och detta nämns i de regler man får med. Rent strategisk är detta inget större spel, men när det gäller spelglädje kryddat med absurda inslag ligger det i topp. RBLF är ett givet spel tillsammans med en fika på en glasveranda en regnig sommar, väl värt att lägga bananerna på.

"Bryna, Nuppa, Fjässa, Sponken!!!"

Rymd-Börjes Löjliga Familjer får 7 fina rökringar av Onkel O. Hade karaktären "Assar" varit med hade det kanske fått en 8:a...


Sat, 25 Jul 2015 08:43:00 +0000

Malifaux II...

En början...


Har grottat ner mig lite i "Malifaux" de senaste dagarna. Har skaffat två "arméer", en Ressurectionist och en Guild. Grymt jäkla svåra modeller att måla och inte minst att limma ihop. Pyttedelar som inte alls vill sammarbeta och som har en tendens att försvinna på golvet. Inget för stressade gamers med andra ord.

Vilket som. Nu är den första gruppen målad. Det var lärorikt på många sätt. Man kan inte vara lika brutal med dessa som med tex GW-figurer. De kräver lite finess, och man målar med fördel med mer washes än layers. Man ska vara försiktig med primer med. Några av mina modeller fick lite för mycket, och genast såg de ut som grodor i ansiktet.

På det hela taget blev jag ändå rätt nöjd. Nu väntar nästa grupp och, så klart, mer spelande...






Wed, 22 Jul 2015 17:03:00 +0000

Malifaux

En Cool värld...


På Wxio Spelkonvent (WSK) testade jag det nu ganska kultförklarade spelet "Malifaux". Det är ett figurspel i en alternativ värld, staden Malifaux, och är skirmish rules, alltså att man har ganska få figurer per spelare (4-7 st).

Världen får i mina ögon betecknas som ascool då det är en blandning av goth-, victorian era, steampunk och vilda västern. Vad kan man mer begära? Detta är suportat av snygga bilder och bisarrt snygga figurer. Bara detta gör ju egentligen spelet spelbart, men "Malifaux" har även annat att erbjuda.

Spelet är ett strategispel där man oftast ska ta och hålla viktiga punkter på spelplanen. Man kan alltså få nästan hela sin grupp utplånad och ändå vinna om man spelar rätt. Figurerna är personligheter och deras förmågor backar ofta upp varandra. Detta gör att det blir mycket taktik både i hur man väljer sina figurer och hur man också spelar dem. Jag tror, efter att bara ha spelat det en gång, att man måste vara påläst både på sina och motståndarens figurer för att bli riktigt bra. Lite som att spela Magic.

...och coola figurer

En lite egen sak i spelet, om än långt ifrån unik, är att man använder en pokerkortlek istället för tärningar. Precis som i rollspelet "Castle Falkenstein" är det inte bara värdet på korten, utan också vilken färg de har som avgör hur man lyckas och på vilket sätt. Det ger det en lite större bredd än tärningsslag. Spelet handlar också mycket om att spela sin kortlek på bästa sätt. En del av spelet handlar om att "fuska", alltså dra nya kort från handen. Det är en ganska bra och rolig lösning som man snabbt vänjer sig vid.

Så även om det vid första anblicken är mycket att hålla rätt på i spelet så lär man sig fort och man blir snabbt nyfiken på att lära sig mer. Att man inte behöver så många figurer gör det rimligt billigt att börja med, det är ju en stor fördel i sammanhanget.

Så på det hela taget tycker jag Malifaux är en positiv bekantskap och jag lär återkomma till det i framtiden....

Omdöme
Världen: Steampunk och gothic horror: 10 rökringar
Spelsystemet: När man lärt sig korten så ger det 7 rökringar.
Figurerna: Så jäkla coola: 10 rökringar
Totalt: 9 coola rökringar

Bildens hemsida

Tue, 14 Jul 2015 11:53:00 +0000

Voilá

De sista


Så där ja! Då har man målat så att man har ett "Doom"-brädspel med bara målade figurer. Det känns rätt bra.

När det gäller ARK och handlingar funderar jag just nu på om en gemensam pool med handlingar per grupp skulle fungera, och låta varje spelare bestämma turordningen. Vissa handlingar kommer ju ändå att ta en hel turn.

Ja, det får bli ett kommande projekt...

Mon, 13 Jul 2015 13:29:00 +0000

Fortsättning (ARK VI)


Arbetet fortsätter


Ja ha, arbetet fortsätter med projektet "ARK". Har börjat göra lite kort för de karaktärerna som kan magi, psionics eller bara är väldigt religiösa.

Hoppas det ska ge spelet ännu mer dimension...









Thu, 09 Jul 2015 18:33:00 +0000

Spelmatematik (ARK V)

Grundidén


En sak som kändas alldeles för segt i speltestet var utslagning av handlingar för alla karaktärer. Detta gjordes med en tabell som den ovan. Med en squad på fem karaktärer blev det något slag för mycket. När väl alla karaktärer hade sina handlingar gick det rätt fort att spela. Alltså fungerar nog tabellen ovan om man ska spela det som rollspel, eller när varje spelare har en karaktär var.

Man jag har funderat vidare och har nu lite andra idéer. Första idén är att fortsätta med tabellen ovan. Hmm...

Förslag 2
Man slår 1T6 för varje karaktär. Då får varje karaktär ett snitt på 3,5 handlingar per omgång. Dessa handlingar kan ju sedan fördelas med förmågan "Leadership". Den karaktär som har mest Leadership kan fördela om lika många handlingar som den har poäng på Leadership. Alltså en karaktär med "Leadership (3)" kan fördela 3 handlingar som det passar gruppen.

Förslag 3
Man slår 1T3 för varje karaktär i en pool och adderar deras bonus på "Actions" (se tabell nedan). Dessa handlingar fördelas jämt på karaktärerna. Sedan fördelar men så många extra handlingar som den karaktär med högst värde på "Leadership" har. Det skulle betyda att en grupp på 5 där alla är Corporal skulle i snitt få 2,2 handlingar. (5T3+1 / 5) och en grupp på fem där alla fem har graden Colonel får ett snitt på 6 (5T3+15+5 / 5).

Nytt förslag

Förslag 2 är det klart snabbaste och kanske på kort sikt det fördelaktigaste för spelarna, men i förslag 3 kommer rang och ledarskap att bli mycket mera fördelaktigt, vilket gör att ju längre spelarna överlever, desto mäktigare blir de i frågan om handlingar. Det blir också viktigare att behålla sina ledare levande.

Ja, detta kräver att tänkas/räknas på.

Hammerhand och Skylord



Mon, 06 Jul 2015 13:25:00 +0000

Speltest I (ARK IV)

Asmodeusu rules


Då har man gjort första speltestet av ARK här på Wexio Spelkonvent (WSK). Det gick ganska bra faktiskt, men det tog lite mer tid än jag trodde. Men de flesta spel kräver rätt många speltest innan de är "slimmade".

Mest nöjd är jag med:

  • Stridssystemet. Det var lagom dödligt. Save och skada var balanserat.
  • Färdighetssystem. Tyvärr använde speltestarna bara en liten del av sina färdigheter.
  • Designen 
  • Att man går upp i grader när en karaktär blir bättre. Funkade bra att dela ut gradbeteckningar.

Att slipa på:
  • Spel med många karaktärer. Det tar lite för lång tid att slå ut handlingar för alla karaktärer. Det sänker tempot i spelet.
  • Skriva scenario. Om det finns scenario med en story, så finns det större anledning att hitta olika föremål och använda dessa rätt.

Men, som sagt, på det hela taget är jag väldigt nöjd (te be continued)

Sat, 04 Jul 2015 08:54:00 +0000

Logga



Början på en logga till ARK.

Thu, 02 Jul 2015 16:43:00 +0000

Spelredo (ARK III)



Nu finns det en speltestningsbar version klar av ARK. Dags för en kopp kaffe...


Wed, 01 Jul 2015 17:33:00 +0000

Att göra det litet (ARK)

 Blivande bana


Att göra sitt egna spel är ofta mer apgöra än kreativt tänkande. Blir ofta en massa saker som ska målas, klippas eller fixas. Nu är jag i slutskedet att bli klart med en testversion av brädspelet ARK (se tidigare inlägg). Förutom att jag hela tiden skriver på översiktsregler (mest för att jag själv ska komma ihåg) så är det att klippa ut och plasta in olika kort. Har valt formatet 44 x 68 mm på de flesta korten, vilket är smidigare om du inte ska ha en massa information på dem.


Just nu är följande färdigt:
Målat:
15 Karaktärer
12 Ghouls
12 Spiders
6 Flesh Demons
6 Plasma Demons
6 Hellhounds
6 Nephilims
6 Battle Beetles
6 Sting Bugs
8 Worker Droids
3 Seekers
2 Stalkers
4 Guiders
5 Paladins
10 Screx
1 Asmodeus

4 Stora lådor
5 Små lådor
6 Vapenlådor
8 Control Panels
1 Portal


Kort
18 Kort med grader
75 Action Cards

Annat
75 Gradmarkeringar
15 Breach Markers

Det hittills färdiga


Förvaring är alltid en stor fråga

Det som är kvar att göra de närmaste dagarna:

80 Discovery Cards
80 Alien Cards
15 Secure Area Markers


Man kan fundera på om man inte skulle kunna göra det lite mindre än så här, men på något sätt ger det en tillfredsställelse att göra allt pyssel. Det är en stor del av hobbyn. Det vet alla som gillar att designa spel. Ja, kanske det viktigaste.




Tue, 30 Jun 2015 07:16:00 +0000

ARK

Mycket pyssel

Just nu är det "tomtestuga" hemma. Det målas gubbar, skrivs regler och plastas in spelkort och spelmarkörer. Det blir rätt ok, även om speltestandet får stå tillbaka lite. Man får lita på sin spelkänsla helt enkelt. Tanken är att jag tar med det till WSK (Wexiö Spelkonvent) på fredag och ser om någon är intresserad av lite speltest.

Spelet går under arbetsnamnet "ARK" och är ett scifi-spel i dungeonmiljö. Lite som "Doom" fast med lite mer rollspelsinslag. Som jag skrev i förra inlägget har jag använt mycket från Doom-lådan för att göra det lite enklare. Man får ofta göra så för att kunna göra en speltestversion. ARK utspelar sig på ett stort drivande generationsskepp, som först verkar övergivet, men vid en närmare granskning är fullt av hemskheter. Dock finns det mycket skatter och artefakter att finna.

Mycket figurer

 Till spelet använder jag figurer från en massa olika andra spel. Förutom "Doom" finns det figurer från Warhammer 40K, "Ronin- the Duel", "Infinity" och även lite figurer som inte är bundna till något särskilt spel. Sammanlagt har jag hittills målat kring 80 figurer, så det blir inget litet spel.

Mycket spänning

I ARK kommer man att spela tre olika fraktioner. Alla spelare kan spela i samma fraktion och har då varsin figur, eller så spelar man en fraktion var och då har man fem figurer. Varje fraktion har olika uppdrag och får poäng för olika saker. De olika fraktionerna är:

Inter Stellar Corps
De är lite som en besättning i Star Trek. Här är det kunskap och vetenskap som lockar. Man ska försöka samla så mycket fakta om Arken man kan, helst innan ärkefienderna Screx hinner ta allt. 

Renegades
Detta är gruppen som bara är där för att tjäna pengar. Sno så mycket man kan och sälja det dyrt. Gruppen består av ett gäng avdankade militärer som nu bytt livsuppgift.

Demonhunters
Detta är, hör och häpna, ett gäng agenter från rollspelet "Portal" som hamnat på Arken efter att ha följt efter ärkedemonen Asmodeus genom en portal. De vill nu hitta en portal som kan ta dem hem och helst döda Asmodeus innan de försvinner.

Så ser spelet ut i snabba drag. Spelsystemet är snabbt och ganska dödligt, baserat på T20-slag. Är du intresserad av att testa kanske vi ses på WSK.

Ha det bäst så länge...




Sun, 28 Jun 2015 10:20:00 +0000

Det där med att måla figurer

Kunde man gjort för länge sedan


Ja ha, så här är det: Om en vecka är det Wexio Spelkonvent (WSK) och jag tänkte försöka spela ett spel jag pysslar med just nu som jag kallar ARK. Ett sånt där spel som är ett brädspel och rollspel i ett liksom.

Till detta behövs det en massa figurer och för att spara lite tid har jag bestämt mig för att använda mina gamla Doom-spel som grund. Dels för att få en bra spelplan, men också för alla demoner som finns med. Så nu har jag målat merparten av figurerna i spelet på två dagar.

När man sedan ser figurerna stå där så får man ju såklart tanken i huvudet: "Varför har jag inte målat dem tidigare?".

Tror att vissa figurer är som whisky, de måste mogna ett tag innan de är redo. Kan inte se någon annan anledning...




Fri, 26 Jun 2015 17:06:00 +0000

Bild
Bild

Kommentera sidan

Lämna gärna en kommentar eller fråga om sidan och dess innehåll. Författarnamnet som kommer att synas i din kommentar är samma som du använder i forumet.

Kommentar:

Skriv "Jag är människa" för att visa att du inte är en bot: