Vi söker just nu skribenter som kan hjälpa oss med enstaka artiklar, fylla ut En dag som alla andra med det som fattas, skriva mindre avsnitt och texter, skriva organisationer och/eller till och med skriva en hel bok om kalla kriget. Se till att du nämner vad som intresserar dig mest när du kontaktar oss.
Du kan i stort sett välja mellan ett antal olika uppgifter, eller få en tilldelad om du hellre vill det.
I första hand letar vi efter entusiaster som gärna skriver gratis i utbyte mot boken, eller en hög med produkter.
Är du snabb och pålitlig och vill ha betalt, kan vi också ge en mindre summa som ersättning för arbetet. Lön sätts då individuellt efter kunskapsnivå och hur mycket arbete vi får lägga ner själva med tt slipa och redigera texten.
Mycket välskrivna texter med komplett regeldelar och spelvärden för spelledarpersonerkan vi också betala en del för. Vi kan betala mellan 1 och 3 öre per ord om du vill ha betalt. Skriver du en komplett produkt betyder detta att du fårmotsvarande mellan 10 och 25 % av beräknad vinst.
Konvertering, redigering och tillägg kan vi betala 1 öre per ord i originaltexten, eller dubbla det i produkter. Du får även ovan nämna ersättning för tillägg och texter du skriver.
Vi ger dig gärna betalt i produkter eller en mix av produkter och reda pengar om du så vill.
Pengar betalas ut mot antingen betalningsuppmaning eller faktura. Du väljer hur du vill göra. Vid det förstnämnda är det din egen skyldighet att betala eventuell skatt på inkomst på hobbyverksamhet.
Det finns några saker som du måste vara medveten om innan du börjar skriva för vår räkning, det är hur vi hanterar rätten till texterna och vad vi förväntar oss a dig.
Det finns vissa regler och riktlinjer som du behöver hålla dig till när du skriver något till Skuggornas mästare. Det gäller speciellt dispositionsdelen och sådant som är spelspecifikt. Är du bra på att skriva det svenska språket behöver du nämligen antagligen inte bry dig så mycket om de generella reglerna, även om det kan vara bra om du läser igenom dem en gång innan du börjar.
Det finns några saker som du hemsk gärna får lägga på minnet och sedan följa slaviskt när du skriver texter i största allmänhet, och då i synnerhet om det handlar om texter till En Garde! III, Pirater! eller Skuggornas mästare. Gör du inte det försvåras nämligen vårt arbete, vilket till och med kan leda till stora förseningar i slutänden.
Beroende på vad det är frågan om för text, ska de läggas upp på vissa specifika sätt:
Exempel: Läggs i separata rutor eller väl markerade avsnitt. Varje exempel har en rubrik.
Faktarutor: Separata små texter. Kan vara tips, frivilliga regler, information som inte har med saken att göra, och sådant. Markera dem nog eller lägg dem i separata rutor. Ska ha en rubrik.
Förmågor och begränsningar: Skrivs nya sådana, ska de konstrueras som i reglerna. Begränsningar har två nivåer och en rubrik. Nivår I är den lindriga nivån, medan nivå II ger riktiga problem. Förmågor har rubrik, krav, nivå I, nivå II och nivå III. Vad krav anges vad en rollperson behöver ha eller vara för att kunna skaffa förmågan. Nivå I är grundnivån. Nivå II är elite- eller veterannivån som ger riktigt mäktiga bonusar och förmågor. Nivå III är episk och ska ge förmågor och bonusar som gör rollpersonen nästan övermäktig. Se regelboken för hur rubriker och bokstäverna inom parentes i dessa hanteras.
Informationstexter: Dessa kan i stort sett läggas upp hur som helst. Se dock till att använda de olika rubriknivåerna och dela in texten på lämpligt sätt. Avsnitt som är längre än en halv sida är ofta för lång och bör delas upp i fler rubriker eller underrubriker.
Kartor: Behövs kartor med rums- och miljöbeskrivningar för något ska det läggas upp på ett av två sätt. Oavsett vilket måste dock en karta finnas. Om du inte klarar att skapa en snygg karta för tryck, räcker det om du gör en enkel sådan som referens åt våra kartritare. Rum och områden och annat viktigt ska sedan vara markerade med nummer eller namn på kartan, vilka sedan måste beskrivas i text. Dessa beskrivningar är de som kan göras på två sätt. Behövs inga större detaljer och om det är meningen att spelledaren ska kunna bygga ut allt räcker det om de listas upp i en punktlista med namn eller nummer följt av namn innan själva beskrivningen. Behövs något längre ska varje rum ha en egen rubrik (rubriknivå 6) samt paragrafrubriker (rubrik, följt av kolon, följt av textmassa - allt utan radbryt). Dessa rubriker ska ta upp "Översikt:" (generell beskrivning och vad rollpersonerna lett lägger märke till), "Detaljer:" (dolda saker, småsaker som upååtäcks om rollpersonerna tittar noga, saker i behållare och skåp, och dylikt), "Utmaningar:" (fiender, djur, väsen, magi, säkerhetssystem, spelledarpersoner och saker som kräver en konflikt eller ett eller fler tärningsslag) och "Spelledartips:" (allmänna råd och tips om vad rummet/området kan användas till, om extra händelser kan kopplas till det och liknande).
Rubriknivåer: Spelet innehåller sex rubriknivåer plus paragrafrubriker. Nivå 1 är för huvudkapitel enbart. Böcker har vanligen en till tio sådana. Rubriknivå två är för underkapitel. Varje huvudkapitel brukar ha en eller flera sådana. Nivå 3 är den första brödtextnivån och används som huvudindelare av avsnitt och ämnen. Rubriknivå 4 används för att dela upp text i nivå 3 eller för att lägga sådant som förmågor, samlingar med fakta och liknande. Nivå 5 används inte lika ofta, men används för att beskriva enskilda objekt eller saker, eller för att dela upp längre textavsnitt. Nivå 6 används sällan, främst för att beskriva saker som är underodnade nivå 5. Paragrafrubriker är sådana som inleder en paragraf. De följs alltid av kolon.
Spelvärden: Värden för spelledarpersoner, fordon, organisationer och dylikt ska alltid skrivas enligt de mallar som har använts i regelboken.
Tabeller: Tabeller kan skapas på två olika sätt. Första varianten är att sätta en rubrik, följd av radbryt. Skriv sedan alla kolumnnamn och använd tab som avdelare. Avsluta med radbryt. Varje tabellrad skrivs sedan som kolumnnamnen: kolumntexter avdelade med tab och avslutad med radbryt. Andra varianten är att helt enkelt skapa tabellen och se till att hela tabellen ligger på en sida i dokumentet. En sådan tabell ska ha tabellhuvud för rubriken, en rad för kolumnrubriker och sedan själva tabellinnehållet.
Vapen och utrustning: Läggs väl avdelade och inleds med paragrafrubrik. Regler och beskrivning ska finnas med. Vapen och rustningar ska även finnas i en tabell med samma utseende som motsvarande tabell i regelboken.
Äventyr - Inledning: Äventyr ska ha ett mycket specifikt upplägg. Inled med ett par förklarande paragrafer. Sammanfattning (rubriknivå 3) går sedan igenom hela äventyret på en halv till en och en halv sida. Beskriv hur äventyret är tänkt att spelas och ungefär vad som kan hända och sedan hur det troligen kommer att avslutas.
Äventyr - Rollpersoner och spelledarpersoner: Rollpersonerna (nivå 3) är nästa. Här beskrivs vilka som kan spela , vad som krävs av rollpersonerna, om de behöver yillhöra en viss organisation, om de måste ha vissa kunskaper, om de måste vara stridsinriktade, om någon viss nationalitet behövs, om vissa språk måste kunnas och om rollpersonerna måste vara aktiva 1988 eller nutid. Huvudaktörer (rubriknivå 3) tar upp de viktigaste spelledarpersonerna, dä varje person beskrivs under rubriknivå 4. Aktörer (nivå 3) tar upp alla namngivna viktiga fiender, allierade och neutrala personer. Varje person ligger under en egen rubrik (nibå 4). Underhuggare (nivå 3) tar upp alla dussinmotståndare och oviktiga personer. Varje grupp/person ligger under sin egen rubrik (nivå 4).
Äventyr - Fraktioner: Fraktioner (nivå 3) är en viktig rubrik som beskriver alla fraktioner, grupper, enskilda mäktiga personer och organisationer och deras mål, samt vad de tycker om alla andra fraktioner. Inled beskrivningen av varje fraktion (rubriknivå 4) med en kort tex som sammanfattar vilka det är, vad deras roll i äventyret är och vad de har för mål. Sätt sedan en punktlista med varje annan fraktion och beskriv kort vad aktuell fraktion anser om dem. Även om fraktionen inte vet vilka vissa fraktioner ska de finnas med. Rollpersonerna ska vara en av fraktionerna.
Äventyr - Själva äventyret: Inledning (rubriknivå 3) är nästa viktiga rubrik. Här beskrivs hur äventyret börjar, hur rollpersonerna får sit uppdrag, var de är, inledningsscen och sådant. Uppdrag A, B, C, D, et cetera (nivå 3) är själva äventyret. Varje delmål och huvudavsnitt eller akt finns i varsitt uppdrag. Uppdraget inleds med en kort sammanfattning på en mening eller två, samt med en paragraf som anger hur mycket hjältepoäng och eventuell rekvisition som rollpersonerna får under och efter uppdraget. Första underrubriken är sedan Miljö (nivå 4), följt av Befolkning (nivå 5) och Platser (nivå 5). Miljö tar upp var uppdraget utspelas och hur området, landet, gården, staden, eller vad det nu är ser ut och vilka som bor där. Befolkning går in närmare på ortsbefolkning, monster, varelser, speciella personer och dylikt som finns där och som rollpersonerna kan träffa på. Beskriv hur de är i största allmänhet, vad de tycker om främlingar och hur kulturen är. Platser tar upp viktiga platser. Beskriv dem i den mån det behövs. Sätt sedan varje extra viktig plats under sin egen rubrik (nivå 6) och beskriv dem närmare - glöm inte kartbeskrivning om sådan också finns. Kartor med tillhörande detaljbeskrivning ska, enligt ovan, ha varje rum under en egen rubrik (nivå 6). De läggs därför som rubriknivå 5 direkt efter platser och underrubriker har skrivits. Dessa platser är ofta mycket viktiga och förtjänar bättre synlighet. Handling är nästa viktiga underrubrik (nivå 4) till Uppdrag-rubrikerna (nivå 3). Här beskrivs allt som händer under uppdraget. Ta med eventuella tidsramar, scheman, viktiga händelser, potentiella händelser, vad som kan hända om rollpersonerna gör på olika sätt, vad målet med uppdraget är, hur rollpersonerna når det och vad som händer när de har klarat det. Beskriv varje uppdrag på detta sätt. Sista rubriken är Epilog (nivå 3), där äventyrets avslutning beskrivs, om rollpersonerna får någon belöning, vad som händer inblandade parter sedan och om det får konsekvenser för rollpersonerna. Följ upplägget på introäventyret i regelboken så kan det inte gå fel!
Det är viktigt att du följer de skrivstandarder som har specificerats för spelet. Detta inkluderar följande:
Attribut: Det finns 16 attribut. Alla inleds med stor bokstav.
Expertiser: Expertiser skrivs med stor bokstav. I och med att en expertis kan heta vad som helst finns ingen lista med dem.
Följ officiellt material: Det är viktigt att du följer officiellt material när du skriver saker, så att du inte hittar på något som motsäger något som redan har publicerats. Fråga helst Tina innan du lägger till något udda, bara för säkerhets skull.
Förmågor och begränsningar: Förmågor och begränsningar inleds med stor bokstav. Vid krav, referens till en specifik nivå och när en persons förmågor och begränsningar används måste namnet följas av en romersk siffra. Den romerska siffran anger vilken nivå det är frågan om. I regelboken beskrivs nivå I och II. Nivå III finns för förmågor, men är inte beskrivet mer än för ett fåtal förmågor än så länge.
Genus: Personer som man inte vet könstillhörighet på ska refereras till i feminin form (hon, henne, hennes, et cetera). Varelser som inte har något kön eller som inte tänker på sig själv som han eller hon ska refereras till som "den", "det" eller vad det än är för något (som äldsten, skelettet, et cetera).
Sekundära attribut: Inleds ej med stor bokstav om ordet inte inleder en mening.
Stavning av vissa ord: Det finns ord som kan stavas på flera sätt. I Skuggornas mästare stavas de vanligaste av dessa: "ska", "symptom", e-post eller mail (inte mejl).
Stunts: Alla stunts skrivs med stor bokstav. Kostnaden i stuntpoäng sätts alltid före namnet inom hakparenteser.
Svagheter: Svagheter börjar alltid på stor bokstav. temporära svagheter inleds med ett minus och skadesvagheter inleds alltid med ett plus. Handlar det om en svaghet som någon ska eller kan få måste även attributet som påverkas anges. Attributet skrivs då inom parentes efter svaghetens namn. En skadesvaghet kan se ut +Bruten näsa (Uppmärksamhet -1).
Svårighetsgrad: Svårighetsgrad inleds med liten bokstav. Modifikationer av svårighetsgrad skrivs plus eller minus samt en siffra efter "svårighetsgrad". Grundsvårighet för en situation skrivs som ett värde följt av plus eller minus. alternativt bara 0, inom hakparenteser. En normalsvår situation att lösa skrivs "svårighetsgrad [0]". Något som försvårar för rollpersonernas tärningsslag skrivs till exempel "svårighetsgrad -1".
Tempus: Generellt sett kan man säga följande. Både "idag" och hela år 1988 räknas som nutid i regler och informationstexter. För äventyr och dylikt räknas oftast bara en av dessa som nutid. Saker händer och görs då, de har inte hänt eller kommer att hända. Saker innan dess har hänt eller hände. Saker i framtiden är sådant som kommer att ske (eller görs i nutid beroende på text). Allt är rätt flexibelt och undantag finns överallt, speciellt när det gäller tidsresor. Se bara till att inte blanda tempus på fel sätt. Ska de blandas bör det göras enligt dessa regler, eller efter specificerade händelser i till exempel äventyr.
Tidsangivelser: Tid delas upp i ett antal olika enheter i Skuggornas mästare. En kampanj består av flera äventyr och kan hålla på över flera års tid i verkligheten. Ett äventyr är en specifik händelsekedja med början och slut och består vnligen av ett eller fler uppdrag. Ett uppdrag är en enskild händelsetråd där rollpersonerna har ett mål eller ett äventyrs delmål att nå. Uppdrag består av flera scener, mellanscener och konflikter. En scen är händelser på en plats vid en enskild tidpunkt. Scenen tar slut när rollpersonerna lämnar området eller om spelledaren snabbspolar framåt en stund. En mellanscen är allt från tillbakablickar ill sådant som händer på andra platser. En konflikt är något som en scen kan övergå i eller som helt ersätter en scen. Konflikter slutar vanligen med att folk blir skadade eller ledsna. En stridsrunda är drygt 5 sekunder, eller så kort/lång som den behöver vara. Handlingar är från bråkdelen av en sekund upp till en stridsrunda i längd och är något som främst nyttjas för att mäta hur många olika saker någon hinner med på stridsrunda.
Vill du arbeta åt oss eller bara hjälpa oss med någon produkt? Gör då följande:
De som inte kan eller vill använda e-post kan kontakta oss med hjälp av kontaktformuläret.
MylingSpel
Jörgen Engström
Sommarvädersgatan 8
418 33 Göteborg
Telefon 031-541384
E-post info@mylingspel.se