Skuggornas mästare är ett agentspel med både utomjordingar och mytiska inslag. Tänk James Bond möter X-COM, Cthulhu, superhjältar, ninjor, och Narnia.
Skuggornas mästare kom ut 1988 och var Ragnarök speldesigns andra spel (En Garde! var det första). Spelet var i grunden ett modernt agentspel. Man kunde spela agent, ninja eller brottsbekämpare och inte mycket var speciellt allvarligt menat på något sätt. Inspirationen bakom spelet var nämligen sådant som B-actionfilmer, halvdassiga och gärna skrattretande thriller- och agentserier och liknande. Det fanns gott om sådant som snillrika agentprylar, utomjordingar, slemma skurkar och allt möjligt annat mer eller mindre osannolikt.
Jubileumsutgåvan bygger vidare på detta och försöker efterlikna originalets stämning och stil. Spelvärlden har byggts ut, men är i grunden densamma.
Världen är vår, fast med vissa skillnader. De flesta myter och legender har ett visst korn av sanning och många teorier och rykten om utomjordingar och konspirationer är mer verkliga än vad de flesta vill tro. Från skuggorna försöker mäktiga organisationer kontrollera världen efter bästa förmåga. Övernaturliga väsen verkar i det fördolda och går ibland ut i världen för att leva som människorna, eller för att sabotera för dem. Utomjordingar vakar över och experimenterar på människorna, samtidigt som de infiltrerar regeringar och viktiga organisationer. I det yttre mörkret finns de äldste. De vakar, och försöker få så många tillbedjare som möjligt så att de kan festa på deras själar när de dör. Samtidigt krigar de med varandra, om makt, enskilda väsen och till och med hela världar. Det är i denna värld som rollpersonena försöker göra skillnad. Den som vill kunna spela i samma tidsperiod som originalet kan göra det, i och med att spelvärlden beskrivs både 1988 och under nutid.
Boken innehåller följande:
Allt som behövs för att spela Skuggornas mästare är några vanliga sexsidiga tärningar, några medspelare samt papper och penna.
Själva boken är tryckt i formatet crown quarto (något mindre än A4). Den är inbunden med kartonnagepärmar och skyddsomslag. Inlagan är svartvit och tryckt på blankt papper. Boken har 368 sidor.
Mer information om spelet finns i Fenix nummer 2/2013. Lite mer information finns även här: https://www.fundedbyme.com/projects/1686/skuggornas-mastare-jubileumsutgava-25-ar/
En intervju med författaren, Tina Engström, finns på Gestaltar skiten. Denna tar upp en hel del intressant som har med spelet att göra.
Ingen av produkterna märkta "(Förköp)" i shopsystemet är släppta än, men det är fullt möjligt att förbeställa dem. Förbeställs tillräckligt många av dessa och om själva regelboken säljer tillräckligt bra så kommer vi även att ge ut Underjordens hemligheter, Skuggornas hjältar och eventuellt Kalla kriget (men bara om vi hittar en författare till denna - anmäl dig om du är intresserad).
Detta är en kampanjmodul som tar upp gamla ruiner och andra lämningar, underjordiska samhällen, gömda grottsystem och äventyrsuppslag. Självklart kommer även några nya varelser, utrustning och förmågor att dyka upp, liksom info om Agarthi och Atlantis.
Denna bok tar upp rollpersonskonstruktion, förmågor, utrustning och sammanfattande texter om hur man sköter tärningsslag och strider. Boken är främst för spelare, både innan och under spel. Det handlar därmed i stort sett av en bantad version av regelboken för spelarna, plus en del bonussaker. Det senare inkluder en episk nivå III av alla förmågor, alla karriärval och hemliga identiteter som har publicerats hittills (dock utan den mer ingående information som finns om dem i böckerna som de ursprungligen publicerades i) samt lite ny utrustning.
Lämna gärna en kommentar eller fråga om sidan och dess innehåll. Författarnamnet som kommer att synas i din kommentar är samma som du använder i forumet.