Frilansare - Privateers!-skulptör sökes
Vi söker flera skickliga 3D-modellerare till Privateers!. Du måste kunna skapa modeller som fungerar bra att gjuta i plast. Det handlar om pirater, skepp och enstaka platser och monster. Figurerna kommer att vara ungefär lika stora som vanliga 30mm-figurer. Skalan på skeppsfigurerna är 1:2400 eller 1:2300.
Arbetsuppgifter
- Producera en till 50 olika spelfigurer i STL-format. Dessa kommer sedan att användas för att skapa metallformar, vilka sedan nyttjas för att gjuta hundratals eller tusentals plasfigurer. 3D-modellerna kommer därmed att vara statiska, utan texturer och utan animering. Det handlar till 70 % om skeppsfigurer (åren 1660-1730) i skala 1:2300, alternativt skala 1:2300 för mindre skepp. Du måste kunna arbeta snabbt nu under februari, mars och april. Figurerna är främst till för brädspelet Privateers!, men vissa kommer även att säljas separat till Pirater! för användning vid sjöstrid. Alla modeller måste vara optimerade för dessa ändamål och vara konstruerade på ett sätt som gör det möjligt att skapa formar av dem utan problem. Alla figurer ska levereras i rätt skala: STL-format med arbetsfiler (utifall fabriken behöver göra smärre justeringar som inte kan göras i STL-filen).
- Du kan komma att få rendrera enkla gråfärgade mockups som en del av arbetet, dels för användning vid reklam och dels för att visa oss hur det går. I övrigt ingår inget textureringsjobb.
Kunskapskrav
- Viktigast är pålitlighet och ärlighet. Du måste kunna göra det du åtar dig och göra det inom rimlig tid eller till satt deadline. Kan du inte göra något färdigt är det viktigt att du är ärlig och säger till i god tid. Hellre att vi blir lite besvikna än ihjälstressade när vi försöker hitta en ny modellerare i sista sekunden.
- Du måste vara självgående till stor del och ha disciplin nog att skapa utan att någon tjatar på dig.
- Du måste kunna följa planritningar av fartyg och/eller skapa historiskt riktiga byggnader och platser om det är sådana figurer du vill göra. Satsar du på att främst skapa monster och varelser åt oss måste du kunna sätta samma spännande poser, konstruera realistiska detaljer och se till att skapelserna har vettiga proportioner. Behöver du konceptbilder för en monsterfigur går det att ordna, men vi blir glada om du kan följa en beskrivning eller skapa egna konceptbilder utan extra kostnad istället.
- Du måste godta våra riktlinjer och regler enligt nedan.
- Du måste vara bra på att kommunicera och inte tveka att fråga om det är något som är oklart.
- Du måste kunna göra efterforskningar angående mode, skepp och arkitektur och pricka rätt på period.
- Du måste kunna konvertera dina skapelser till STL-format.
- Du måste kunna rendrera mockups med plastutseende.
- Du måste veta eller lära dig vad som är möjligt/omöjligt att gjuta i plast och se till att dina skapelser faktiskt går att göra gjutformar av.
Lön
Lön sätts individuellt efter kunskapsnivå, kommunikationsförmåga och snabbhet, kombinerat med modellena komplexitet.Riktigt välgjorda modeller kan vi också betala en del för.
- I normala fall kan vi erbjuda upp mellan 500 och 2000 kr eller motsvarande i produkter för en modell. Går Kickstartern för Privateers! bra kan vi även betala ut en bonus på upp till 2000 kr extra per figur, beroende på komplexitet. Är du erfaren bör det inte ta så lång tid för dig att skapa vad vi behöver, med tanke på att du varken behöver bry dig om texturering eller animationer.
- Ett riktigt stort skepp eller komplex figur kan vi eventuellt betala mer för.
- Vi ger dig gärna betalt i produkter eller en mix av produkter och reda pengar om du så vill.
Med det sagt blir vi jätteglada om du vill arbeta för oss gratis, i utbyte mot produkten, en symbolisk ersättning eller annat.
Pengar betalas ut mot antingen betalningsuppmaning eller faktura. Du väljer hur du vill göra. Vid det förstnämnda är det din egen skyldighet att betala eventuell skatt på inkomst på hobbyverksamhet.
Riktlinjer och regler
Det finns några saker som du måste vara medveten om när du arbetar för oss, det är sådant som vad vi förväntar oss av dig, vad du kan förvänta dig av oss och vilka licenser som vi utan undantag arbetar med.
- Du får i normala fall ett exemplar av de verk som du har bidragit till, så länge som det är vi som publicerar dem. I det här fallet betyder det att du får ett exemplar av Privateers! och eventuellt enstaka figurer om de skulle säljas löst. Hjälper du oss med tio eller fler figurer får du fyra spelboxar.
- Ditt namn kommer att synas antingen på förpackningen eller i regelhäftet för det du bidrar till.
- För modeller som uppnår verkshöjd, med andra ord sådant som inte görs efter exakt ritning eller detaljbild, behåller du upphovsrätten. Du kan inte göra dig av med den enligt svensk lag. Du säljer i detta fall en licens som ger oss ensamrätt till att använda skulpturen i kommersiella syften, i spelsammanhang och vid reklam för våra produkter - både för att skapa gjutformar och för att rendrera av figurerna. Licensen gäller tills MylingSpel lägger ner verksamheten, varvid den automatiskt återgår till dig. Skulpturer som görs efter detaljritning eller detaljerade bilder uppnår vanligen inte verkshöjd, då de är reproduktioner av existerande verk. Sådana 3D-modeller köper vi av dig samtidigt som du skriver under ett icke-spridningsavtal. Oavsett avtal/licens kommer du att behålla rätten att använda modellen för privat bruk, till exempel för att visa upp i ditt CV eller för att rendrera konst för privat bruk.
- Små justeringar kan komma att göras av fabrikatören i samband med att de konstruerar formarna. Det kan innebära sådant som att modeller delas i flera bitar och att plastkanaler läggs på olika ställen. Det är standardförfarande, något som vi inte har någon större kontroll över och är inget som vi kommer att be om lov om.
- Eventuella mockup-bilder för reklamsammanhang eller till regelhäfte måste levereras i rätt storlek. De ska vara 300 dpi och minst 2000 pixlar i bredd, om inte annat anges. Kladd, skisser och snapshots omfattas inte av detta. Var beredd på att vi kommer att lägga in dem på olika bakgrunderoch att vi kan komma att beskära, färglägga eller justera dem på annat sätt utan att vi säger till dig om detta. Observera att vi kommer att göra reklam för dig i samband med att vi visar upp bilder på 3D-modellen, i den mån det är möjligt.
- Var beredd på att du kan komma att få justera vissa figurer eller göra om vissa mockuprendreringar för att de ska kunna användas. Vi är inte så rika att vi har någon som helst möjlighet att betala för 3D-modeller som vi inte kan använda, så de måste bli rätt. Här är det viktigt att fråga vid tveksamheter och om du undrar över motivet eller olika detaljer.
- Du kommer att arbeta relativt fritt efter skeppsritningar, skisser eller ett skrivet manus. I vissa fall får du möjlighet att välja ett av flera motiv, eller arbeta nästan helt fritt efter eget huvud om du så önskar (till exempel vid konstruktion av en attackerande val eller om en hemsk grottöppning ska formas). Kom dock ihåg att kommunicera med oss så att både du och vi blir nöjda.
- Vid eventuell betalning kommer du att få skicka en faktura eller betalningsuppmaning tillsammans med reglerna som gäller för hur vi får använda bilderna. Vi har ett färdigt avtal baserat på allt som står på denna sida sam en lista med sådant som måste finnas med om du vill skriva avtalet själv. Du tittar igenom den, sätter ihop exakt summa och skickar över till oss.
- Alla 3D-modeller kommer att användas till brädspelet Privateers!. Vissa av dem kan även komma att nyttjas till våra rollspel En Garde! III och Pirater! eller framtida produkter.
- Du kommer alltid ha rätt att visa upp modeller som du har skapat och sälja enstaka reproduktioner i konstsyfte. I vissa fall kan vi dock be dig att inte visa upp dina verk förrän produkten med modellerna har släppts eller tills vi har visat upp dem först.
Stilinformation
Så reaistisk stil som det äär möjligt när det gäller plastfigurer. Proportioner ska se rätt ut och dimensioner ska inte vara för överdrivna.
Historiskt korrekt mode, skeppskonstruktion och arkitektur är viktigt och beror på 3D-modellen. Stilen är annars senbarock till rokoko runt 1730. Renässans är för tidigt och napoleansk stil är för sent. Skepp har vi som sgt ritningar för, så det bör inte vara något problem. Byggnadsverk och enstaka figurer kan i vissa fall kräva antingen efterforskningar eller en lit mer genomgående frågestund med oss.
Spelet är smutsigt och mörkt med mycket sociala kontraster. Se till att det också syns i de modeller som inte är gjorda efter planritningar. Gränsen går någonstans efter nakna bröst, blodigt våld och ockulta ritualer. Saker och ting ska helst drypa av stämning.
Människorna har en helt annan stil än dagens. De fattiga är smutsiga, med slitna kläder. Rika är oftast mycket blekt sminkade med rosiga kinder och överdådiga kläder. Mäns rockar var ofta kraftigt utsvängda och stärkta för att ge en fin trattform. Alla kvinnor utom de fattigaste eller mest äventyrliga bär korsett eller snörliv. En riktig kvinna ska kunna nå runt sin midja med båda händerna, och brösten ska tryckas ihop så att de är i stort sett flata utom precis ovanför korsetten. Där kommer de att sticka upp som två bollar på alla utom de riktigt smala. Arbetare har dock inte riktigt lika hårt snörda liv, men ändå mer än vad som verkar naturligt. Överdriv så brukar det blir rätt!
Skeppen är mer pråliga och med högre för och akter än de napoleanska skeppen (till exempel de som finns i figurspelet Sails of Glory). Men, de är inte lika överdrivna som 1500-talets och tidiga 1600-talets skepp. De överdrivna piratskepp som dyker upp i många tecknade filmer är helt fel. Regalskeppet Wasa, liksom Drakes Golden Hind är om inget annat anges fel då de är för tidiga i designen, och tidigare design än så är helt fel. Ska man gå efter filmer så är skeppen i Polanski's Pirates, de i Pirates of the Caribbean och de i Cutthroat Island fungerar i de flesta fall som inspiration. Skepp och design i Master and Commander är för moderna.
Kontakta oss!
Vill du arbeta åt oss eller bara hjälpa oss med någon produkt? Gör då följande:
- Bestäm dig för om du vill hjälpa till med något specifikt projekt eller om du bara vill anmäla ditt intresse rent generellt. Tänk dock på att du inte kommer att bli rik på att hjälpa till med rollspelsutveckling. Du kanske inte ens tjänar på det.
- Skriv ihop en kort presentation av dig själv och sätt samman ett litet paket med arbetsprover.
- Skicka ett mail till info@mylingspel.se innehållande antingen presentationen, eventuella önskemål och arbetsproverna eller en länk till dessa.
- Svar kommer så fort vi har tagit ställning till om du kan tillföra något. Om så är fallet kommer vi att bli väldigt glada.
De som inte kan eller vill använda e-post kan kontakta oss med hjälp av kontaktformuläret.
Adress och telefon
MylingSpel
Jörgen Engström
Sommarvädersgatan 8
418 33 Göteborg
Telefon 031-541384
E-post info@mylingspel.se