Mylinglogo

Skillnader mellan En Garde! 1 och 2

Bild

En Garde! är ett rollspel i historisk miljö. Från början låg spelets period mellan åren 1500 och 1800. Detta är nu nerkortat till 1650-1750. Spelet kom först ut år 1987, konstruerades av Gunilla Jonsson och Michael Petersén och släpptes av deras eget företag, Ragnarök Speldesign. Regelsystemet var grunden till det system som senare användes till Skuggornas Mästare och Kult.

Version två är en omarbetning av den över 20 år gamla versionen. Den har ett tre gånger så stort världskapitel och omarbetade regler. Då Mindless Gamings licens även inkluderade Kults regler är en del taget därifrån. De vidareutvecklade även systemet åt sitt eget håll. Den som skulle vilja använda något från Kult till En Garde! 2 borde inte ha speciellt stora problem att göra så. Värre är det att försöka använda något från gamla En Garde!. Det skulle kräva en hel del konvertering.

Bild

Skillnaderna mellan Kult och En Garde! är som sagt inte så stora, men det finns ett antal skillnader som kanske kan tyckas lite ovana. Vissa skumma färdigheter har exempelvis brutits ut och gjorts om till så kallade specialkunskaper. Ett stort antal helt nya specialkunskaper har också lagts till. Den separata effekttärningen som användes vid färdighetsslag i originalutgåvan av En Garde! är också borttagen.

Mindless Gaming har tagit bort eller gjort om ett stort antal undantag och specialregler och det mesta är därför mer standardiserat. Användandet av T5 och T100 har brutalt utraderats. Ett enkelt system för att sköta sociala konflikter har också lagts till för dem som tycker att de inte själva är så bra på att rollspela just konflikter, och speciellt då kanske de som handlar om saker som spelaren egentligen inte har en aning om själv. Färdigheter har fått en grundchans som beror på de grundegenskaper färdigheten baseras på. En Garde! använder sig däremot inte av Kults system för mental balans då Mindless Gaming inte tyckte att det var relevant i ett spel som En Garde!, även om Kults system för chock och skräck finns med. Det finns nu också ett simpelt system för att hantera klädmode och kvalitet på utrustning.

Bild

Regler för hur svartkrutsvapen fungerar har lagts till i andra utgåvan, något som överhuvudtaget inte fanns med i originalet förutom i form av vapenlistorna. Mindless Gaming har lagt till en del frivilliga och mer avancerade stridsregler och ändrat i många av de gamla. Detta inkluderar ett system för att snabbt lösa mindre viktiga strider; det görs då med hjälp av motståndsslag. Även regler för tunga vapen som kanoner och liknande har lagts till. Hjältepoängssystemet har utvecklats en hel del och rollpersonerna har nu en mycket större chans att överleva. Förutom allt detta finns det ett antal mindre regelförändringar. Slutresultatet har blivit ett mer modulärt system där många regler är lätta att skala bort för dem som vill ha allt lite mer simpelt.

Världskapitlet har som sagt utökays en hel del. Detta gäller allt från information om pirater och folktro till maktkamper, intriger och landsbeskrivningar.

Bild

Kommentera sidan

Lämna gärna en kommentar eller fråga om sidan och dess innehåll. Författarnamnet som kommer att synas i din kommentar är samma som du använder i forumet.

Kommentar:

Skriv "Jag är människa" för att visa att du inte är en bot: