Här får spelaren riktlinjer på hur hon ska spela sin rollperson och förhålla sig till henne och spelet.
Det din rollperson känner behöver inte du känna. Förhoppningen är att du ska känna för din rollperson även om du som spelare inte håller med henne alla gånger. Om din rollperson är hämndlysten så ska du spela henne så att hon tar hämnd de gånger det är rimligt. Om din rollperson inte gillar djur och är tillräckligt osentimental så kommer det inte vara ett problem att döda ett gulligt ätbart djur i ödemarken även om du själv skulle ha problem med det.
Om du som spelare förstår något din rollperson inte förstår så ska du spela som att din rollperson inte begriper. Även om du förstår att er chaufför egentligen är en lönnmördare så är det inte säkert att din rollperson förstår det. Du ska spela din rollperson som hur hon skulle reagera.
Vänder man på det så blir det roligt. Spelaren kan få en aha-upplevelse då hon och hennes rollperson inser något i samma sekund.
Försök skapa en rollperson du vill vara. Den ska inte vara en avbild av dig. Rollspel är tänkt att låta dig spela en roll och inte vara den du är i verkligheten. Vad är det som triggar dig och vad vill du vara? Eller vad vill du absolut inte vara? Spela till exempel någon som du personligen äcklas av eller finner mycket attraktiv eller spännande. Skapa en sådan rollperson och lär känna henne då du skapar henne och spelar henne. Till sist kommer du känna för henne även om du inte håller med henne. Du ska få känslan av att verkligen vara din rollperson. Du kommer veta exakt hur hon reagerar i situationer och hur hon tänker. Din rollperson blir som en vän till dig. Då du spelar rollspel så är det din rollperson och inte du som agerar. Du behöver inte hålla med din rollperson i allt hon gör men du ska veta hur hon agerar och känna med det. Du behöver inte ens gilla din rollperson. Då man känner med sin person är rollspel helt fantastiskt. Man når dit genom att skapa band till sin rollperson. Hur känner du dig då en bra film, TV-serie eller bok är slut? Ofta känner man sig lite ledsen över att man inte får fortsätta ta del av huvudpersonernas äventyr. Den känslan ska du ha till din rollperson. Du vill fortsätta vara med henne. Starchallenge konvention är bland annat att man behåller sin rollperson länge (se bara på regler för hur man dör eller hur man uppmuntras att utveckla sin rollperson). Det är ett sätt att förstärka den här riktlinjen.
Det finns flera regler som hjälper dig med det här. Varför har hon vissa Egenskaper? När visar de sig? Vem visar hon dem för? Varför ser hennes Mål, Övertygelser och Relationer ut som de gör och hur påverkar de henne? Vad är hennes horisont? Genom att ta reda på hur din rollperson är så vet du också hur du ska spela henne.
Är hon grinig, spela henne grinig. Är hon hård, spela henne hård. Är hon ömsint, spela henne ömsint. Du ska alltid spela henne som hon är och ta de beslut hon skulle ta. Du ska inte spela rollpersonen för att få mest poäng eller optimera henne. Är din rollperson girig kommer hon säkert sukta efter att ta alla skatter hon hittar på alla sätt som går. Men då spelar du henne som hon är och inte som du planerar. Du ska inte spela henne som du själv är utan som hon är. Även om situationen kommer innebära att det utsätter rollpersonen eller någon annan för fara eller att någon förlorar på rollpersonens val eller att handlingen försämrar en Relation så ska en rollperson spelas utifrån hennes Egenskaper, horisont, porträtt och motivationer.
Starchallenge fokuserar på rollen du spelar mer än på själva spelandet. Det finns möjligheter till strategier och avvägningar och tanken är att du som spelare ska känna att du kan kontrollera rollpersonens öde och vedermödor. Det sker genom att du som spelare ska kunna kontrollera balansen hos din rollperson med hjälp av regler för Öde, ödesnycker, pott med mera. Att du satsar i potten är spelets sätt att ge dig en spänning som spelare mitt upp i allt ROLLspelande. Det är spelets krydda, inte dess kärna. Spelet uppmuntrar till att spela en roll, agera och berätta.
Din rollperson vill säga något. Hon kan tala för styrka, intelligens, list, girighet, svartsjuka? Rollpersonen är en essens av ett antal känslor och Egenskaper som du vill spela ut. Självbilden skapas då rollpersonen skapas. Se till att förstärka och spela ut detta i spel.
Lämna gärna en kommentar eller fråga om sidan och dess innehåll. Författarnamnet som kommer att synas i din kommentar är samma som du använder i forumet.