Lögnens slöja är skriven med tanken att du ska kunna använda reglerna till vilken spelstil och genre som helst. Vill du ha actioninriktad splatter fungerar reglerna lika bra som för en stämningsfull thriller. Däremot har Bortom en egen spelstil som fokuserar på mystik och skräck som sätter karaktären i centrum. Stilen presenteras närmare i Visioner och fantasier, men för att ge en fingervisning om stämningen kan du använda dig av följande inspirationskällor.
Angel Heart: En privatdetektiv hyrs för att finna en man, men under sökandet konfronteras han av det övernaturliga. Ju närmare han kommer sitt mål, desto hemskare blir världen. Filmens tvist och mänskliga förfall passar utmärkt in i en berättelse till Bortom.
Believers: Filmen skildrar hur en sekts agenda kan påverka folks liv. Hur fungerar en sekt och hur sker indoktrinering? Vad är det bakomliggande motiven för deras handlingar och finns det något positivt i den? Filmen kan användas som inspiration just för att fånga känslan av isolerad hemskhet. Slutet är kanske lite för omvälvande för att passa Bortom, men visar på hur en tvist effektivt kan förändra hur vi ser på berättelsen.
Blair Witch Project: Hur kan man etablera skräck utan att visa monster? Den omtalade semi-dokumentära filmen visar ett par vanliga människor bli allt mer uppskrämda utan att några egentliga övernaturligheter visas. Den behåller den vardagliga känslan i Bortom samtidigt som den trappar upp skräcken.
Fallen: En polis börjar att utreda ett fall som han misstänker en specifik brottsling för. Problemet är bara att denne har avrättats för sina straff. Allt eftersom utredningen fortgå blir polismannen allt mer uppslukad av fallet och skär av sig från vardagen. Det övernaturliga separerar huvudrollen från vardagen och gör honom allt mer utsatt, något som även är ett typiskt drag inom Bortom. Insikt gör en sårbar.
Hostel: Filmerna saknar övernaturliga innehåll och fokuserar istället på den mänskliga naturen. Vad driver människor till sina handlingar? Vissa människor lever ut sina mörkare sidor, medan andra blir offer för dem. Just den belysningen av den mänskliga naturen är vad Bortom handlar om.
Memento: Med ett rejält okronlogiskt narrativ erbjuder Memento ett fräscht perspektiv på hur man kan förtälja en berättelse, vilket fungerar ypperligt med stämningen i Bortom. När det dessutom används för att hålla huvudrollen ovetande om vad som egentligen pågår etableras en häftig thrillerkänsla som är värd att inspireras av.
Saw: Filmerna belyser den mänskliga naturen på ett liknande sätt som Hostel, men tar det ett steg längre i och med Jigsaws fällor. Hur långt är personerna redo att gå för att överleva? Vad för personer är de egentligen? Just fokuset på karaktärernas personlighet bör finnas i en Bortom-berättelse.
Silent Hill: Precis som spelen bygger filmen på att etablera en mystisk stämning där karaktärernas sökande ligger i fokus. Stämningsmässigt finns det mycket att hämta härifrån
Skeleton Key: En övernaturlig thriller som effektivt förmedlar känslan kring hur det övernaturliga kan påverka folks liv och sakta låta insikten konsumera dem. Ju mer huvudrollen involverar sig, desto mer separerad från vardagen blir hon.
The Mist: Även om monstren visas väldigt tydligt i den här filmen bör man försöka ignorera den aspekten. I övrigt finns det nämligen mycket att hämta när du skapar en berättelse i Bortom. Karaktärerna utsätts för ett hot och det är där deras olika personligheter kommer fram. Deras olika motiv skapar konflikter och orsakar mer problem, vilket är exakt vad som menas med att sätta ”karaktären i centrum”. Även slutet är värt att kolla in då den sätter en otroligt stark stämning.
MillenniuM: En thrillerserie där Frank Black börjar arbeta för MillenniuM-gruppen. Särskilt andra säsongen där vi får veta mer om gruppens egna motiv och inre konflikter samt agerande under mystiska kriminalfall visar på hur organisationerna i Bortom kan användas i berättelser.
Twin Peaks: David Lynchs kultserie visar upp en liten småstad, fylld av mörka hemligheter och färgstarka personligheter. Alla personer är otroligt rikt skildrade och tillför någonting till stämningen. Sällan är det man är helt säker vad som är på gång, utan allt förefaller mystisk och ibland även surrealistiskt men för den skull utan att förlora den vardagliga kontakten. Allt drag som bör finnas i Bortom.
Lost: Antingen hatar eller älskar man Lost, men oavsett vilket är serien en utmärkt inspirationskälla. Inte bara växlar serien karaktärsporträtt med storydrivna handlingar, utan den utnyttjar också berättartekniker på ett bra sätt. Den växlar mellan återblickar för att fördjupa karaktärer till framåtblickar för att etablera stämning. Den bakomliggande mytologin till serien avslöjas allt eftersom serien pågår, men väcker ständigt nya frågor. Samtliga komponenter får gärna finnas i en Bortom-berättelse.
Silent Hill: Även om spelserien innehåller en hel del monsterslaktande är det inte skälet till att den blivit känd som den mest skrämmande spelserien någonsin. Istället är det de brustna människornas sökande och insikt i en övergiven stad som präglas av en mystisk och surrealistisk stämning. Lyckas du fånga den känslan har du ett bra grepp om vad Bortom är.
Shadow of Memories: När huvudkaraktären i spelet mördas direkt i början av spelet kan man lätt tro att spelet är över, men i själva verket är det bara början. Karaktären räddas från döden och får möjligheten att återvända till livet för att stoppa sin egen död. Någon är ute efter att mörda honom, men vem och varför? Det hela visar sig vara en intrikat berättelse som sträcker sig tillbaka århundraden. Det brustna och sammanflätade narrativet skapar en stämning som ständigt får spelaren att vilja ha mer. Den känslan är ytterst signifikant i Bortom.
Lämna gärna en kommentar eller fråga om sidan och dess innehåll. Författarnamnet som kommer att synas i din kommentar är samma som du använder i forumet.