Privateers! är ett brädspel där du tar på dig rollen som kapare för en mäktig kolonialmakt.
Vinner gör du genom plundring, skövling, övertagande av skepp, handel och äventyrande. Varje spelare har en kapten. Kaptenen äger i sin tur ett skepp, allierade, utrustning och besättning. Skeppet kan alltid uppgraderas, bytas ut eller sänkas och besättningen ändras i takt med att mannar förloras i strid och nya rekryteras.
Samtidigt omringas du av faror, pirater, havsmonster, demoniska krafter, förbannelser, gamla atlantiska ruiner och fientliga krigsskepp.
Spelet kan spelas i lag eller tillsammans mot spelet och stödjer spel med mellan en och sex spelare. En vanlig spelomgång tar drygt två timmar att spela. Beroende på hur spelets mål och poängskalor ställs in innan spel kan dock detta ändras från en till ett flertal timmar. Ytterligare variationer förekommer i och med att ingen spelomgång är den andra lik.
Innehållet är inte helt spikat än och kan ändras beroende på hur crowdfundingen går. Som det ser ut idag innehåller boxen följande:
Privateers! är ett komplett brädspel för en till sex spelare. Du behöver inget mer än grundboxen för att spela. Observera att spelet är på engelska samt att vissa stämningssättande korttexter och bilder inte lämpar sig jättebra för yngre spelare.
Tanken är att boxen ska vara i ett så behändigt, men ändå synligt, format som möjligt. Målet är därmed att den ska vara 30 x 30 x 10 centimeter. Låden kommer troligen att väga lite drygt 3 kilogram. Ser man till mängden komponenter ovan blir det med andra ord en välpackad box.
Målet är enkelt, att sänka alla fiendenationers Inflytande över området till 0 och samtidgt se till att den egna nationens Inflytande inte når 0. Detta görs med plundring, skövling, övertagande av skepp, handel och äventyrande. Det handlar med andra ord inte om att enbart försvara sig, utan att ta striden till fienden!
Varje spelare har en kapten. Kaptenen äger i sin tur ett skepp, allierade, utrustning och besättning. Skeppet kan alltid uppgraderas, bytas ut eller sänkas och besättningen ändras i takt med att mannar förloras i strid och nya rekryteras. Mäktiga magiska eller teknologiska reliker kan ibland hittas efter mycket besvär. Dessa kan nyttjas för att få stora fördelar under spel, eller ges till kronan för att öka den egna sidans inflytande.
Under en spelrunda flyttar alla i ett lag samtidigt och slåss mot sådant som står i samma fält. Därefter drar alla varsitt händelsekort som kan resultera i allt från olyckor och otrevligt väder som påverkar alla, till skattgömmor och bråk med lokalbefolkningen. Ett fåtal kort ger även specialla äventyrsplatser som kommer att ligga kvar stora delar av spelet. Dessa kan utforskas av vem som helst som besöker dem. De är dock oftast mycket farliga och kan döda kaptenen permanent, men kan å andra sidan ge stora skatter, extra förmågor eller till och med magiska reliker.
Efter händelser och utforskning får alla utföra valfria handlingar, som att använda specifika kort, handla, köpa utrustning, reparera skeppet och dylikt.
Därefter är det spelets tur. Ett inflytandekort (Influence card) dras, vilket oftast resulterar i att något dåligt sker eller att skeppsbrickor placeras ut på planen. Kortet avgör vilken typ av skeppsbrickor som flyttar och en slumptabell anger hur dessa flyttar.
Slutligen räknas rundans poäng ihop, vilka baseras på så kallade troféer som spelet och spelarna tar under rundan. Den nation som har flest troféer får +1 i inflytande och den som har minst får -1. Besegrade skepp och spelare, slutförd handel samt att få bort en äventyrsplats från spelplanen ger troféer.
När en fientlig kolonialmakt når 0 i Inflytande spelas ett så kallat nederlagskort (Defeat card) som har tilldelats nationen när spelet inleddes. För att göra det mer spännande ligger det alltid uppvänt så att alla vet vad som väntar och har chansen att byta ut kortet.
Strider sköts i de flesta fall med hjälp av stridskort som anger situation och förutsättningar. Ett kort dras varje stridsrunda. Tärningar, skeppet samt tillgänglig utrustning och besättning används för att skada motståndaren och motstå faror under rundan. Detta fortsätter tills endera sidan har vunnit eller flytt. Vinnaren kan sedan få ära, berömmelse och skatter.
Alla tärningsslag bygger på så kallade tärningspölar. Ett värde för skeppet eller kaptenen anger mängden tärningar som slås. Varje tärning som är 5 eller högre räknas som lyckad. Antalet lyckade anger allt från hur bra utforskning går och hur mycket pengar handel ger, till hur mycket skada som
Vi på MylingSpel har arbetat sedan 2011 för att få spelet balanserat och helt enkelt perfekt. Nu är det så pass finslipat att det är dags att ge ut spelet. För detta behöver vi dock finansiering och hjälp att sprida ordet.
För att förenkla både för er och oss använder vi oss av finansieringstjänsten Kickstarter. Där kan du och dina vänner ge en summa pengar och få spelet som tack. Nås målet och vi får in den summa som behövs dras pengarna och vi gör spelet. Nås inte målet förlorar du inget på det, mer än att spelet antagligen aldrig kommer ut.
Eftersom vi uppskattar all hjälp med marknadsföring ber vi dig också att sprida ordet till andra. Dela gärna foldern som du kan ladda ner här till andra och sprid länkar som har med kampanjen att göra till dina vänner. Det skulle uppskattas enormt.
Det är fullt tillåtet att ladda ned den och skicka vidare, eller kopiera en fysisk folder för att ge till andra.
Folder: https://www.mylingspel.se/files/priv-folder.pdf
Privateers! är ett mycket omfattande spel med många komponenter. Finansiering sköts därmed via crowdfunding och förbeställningar.
Spelet har varit under utveckling sedan slutet av 2011 och är nu så pass finputsat och konsekvent roligt att spela att det är dags att ge ut det.
Spelvärlden är samma som i Pirater!, En Garde! III och Skuggornas mästare. Ibland kan det därmed dyka allt från vanliga pirater och lycksökare till vandöda, havsmonster och utomjordingar.
Lämna gärna en kommentar eller fråga om sidan och dess innehåll. Författarnamnet som kommer att synas i din kommentar är samma som du använder i forumet.
Planen är att lägga upp spelet på Kickstarter för crowdfunding 1 april till 30 april. Länkar och mer information kommer snart.
Tanken är att spelet ska ut på Kickstarter för finansiering under april månad. Så fort vi får in pengar ska 3D-modeller och bilder införskaffas och det som fattas fixas till. Tanken är att spelet sedan ska ges ut inom ett år efter Kickstarter-kampanjens slut.
Det är fortfarande mycket grafiskt arbete kvar. Det fattas lite drygt 200 mindre bilder, finslipning av design, uppdatering av alla kartbrickor, översättning av kaptener, ett stort spelexempel i regelboken, minst nio olika 3D-modelleer och en hel bunt med småsaker.
Tror du att du kan hjälpa oss med något av allt detta? Tveka då inte att kontakta oss på: info@mylingspel.se
Projektansvarig för produkten är Tina Engström.