RSS-banken är Mylings försök att samla ihop så många svenska nyhetsflöden om rollspel som möjligt på ett och samma ställe. Säg därför gärna till om det är någon som vi verkar ha missat. Använd länkarna till höger för att komma till respektive hemsidas nyhetsutskick. Allt presenteras nedan. Mer detaljerad information om varje inlägg nås via rubriklänken. Den som vill prenumerera på nyhetsflödet i sin RSS-läsare kan trycka på den gröna RSS-symbolen.
Sun, 15 Jan 2017 08:23:00 +0000
Fri, 30 Dec 2016 10:38:00 +0000
Mon, 26 Dec 2016 10:41:00 +0000
Thu, 22 Dec 2016 17:39:00 +0000
Sat, 27 Sep 2014 08:41:00 +0000
Då var det dags. Efter några månaders tisslande och tasslande är Medusa Games tillbaka med en ny modul. Denna till Fria Ligans rollspel Svavelvinter. Uppmärksamma besökare upptäcker att det finns ett nytt menyval i vår meny där modulen går att ladda ner ifrån. Tigôld - Rikets Brohuvud är en spännande modul som beskriver den saphynska staden i detalj. I modulen beskrivs stadens styre, militära försvar, skuggmakter, stadsdelar, platser, människor och givetvis kampanjfrön. Modulen inbjuder till spelande och är ett utmärkt komplement till det officiella äventyret Griftehjärta. Mycket nöje!
• Tryck här för att ladda ner Tigôld - Rikets brohuvud
Sun, 06 Apr 2014 16:23:00 +0000
Efter den lyckade insamlingen till Skuggornas Mästare går MylingSpel vidare i produktionen med Skuggornas supplement. Insamlingen är redan i full gång med en ny indiegogo-kampanj där den intresserade kan stödja detta agentrollspel där allt mellan himmel och jord kan inträffa.
Sun, 02 Feb 2014 11:39:00 +0000
2013 har gett mig hopp. Rollspelsbranschen i Sverige ser ut att växa med fler och fler titlar. Crowdfunding verkar ha varit till stor hjälp till denna förnyelse och under 2014 lär det hagla in nya rollspel. Jag önskar dock att det blir mer än bara en regelbok och att rollspelsskaparna försöker utveckla sina produkter med monsterböcker, världsböcker och framför allt äventyr. Det ser dessutom ut som om Medusa Games kommer att göra en liten comeback 2014 men jag lovar ingenting.
Årets lista:
Årets produkt: Spelet om Morwhayle.
Årets webbsida: Rollspelaren.
Årets bomb 1: Att Ensamma Vargen gör comeback på svenska.
Årets bomb 2: Att Järnringen återuppstår.
Årets besvikelse: Alla alver som hindrar väggbyggen på Island.
Årets trudvangfilm: Vikings (TV-serie).
Årets mest saknade: Tronländaren (när ska vi vanliga dödliga få se denna film?)
Årets skribent: Erik Granström.
Årets illustratör: Johan Egerkrans (för sitt arbete med boken Nordiska väsen som rent tekniskt inte är en rollspelsprodukt men ett måste för alla rollspelare).
Årets kartritare: Pär "Clercon" Lindström.
Årets eldsjäl: Tina Engström.
Årets speltidning: Speltidningen Fenix.
Årets rollspelssnacks: Ballerina Mumsbit (mums).
Årets mest ospelbara yrke: Lönnmördare.
Årets debatt: Minidebatten om konstiga rollspelsnamn.
Årets måste bli bättre: Korrekturläsningen.
Årets vi vill ha mer av: Mutant: År noll.
Gott Nytt År önskar Jörgen "Klaatu" Karlsson
Tue, 31 Dec 2013 11:13:00 +0000
Jag tänkte göra litet reklam för mitt nya projekt. Jag har precis startat en webbsida om mina skriverier om en karolin vid namn Karl Kämpe. Jag hoppas att ni gör mig äran med ett besök. Tryck på bilden.
Jörgen "Klaatu" Karlsson
Sun, 15 Sep 2013 08:58:00 +0000
Så var läsarnas val av Bästa spel 2012, Bästa supplement 2012 och Bästa omslag 2012 i Speltidningen Fenix (nr 2, 2013) avgjorda. Fria Ligan knep första platsen för Bästa spel med rollspelet Svavelvinter i en dödlig batalj ända in i kaklet med Fantasy! Old School Gaming. Lukas Thelin vann Bästa omslag med sitt Birger Barbaren-omslag. Jag får gratulera dessa vinnare men här tänkte jag främst banka högt och ljudligt på min egen trumma eftersom mitt äventyr Mörkret vid stigens slut blev framröstad som Bästa supplement. Det känns extra skönt med tanke på den kritik som äventyret fick när det släpptes. Mer om detta kan ni läsa här. Svenska folket hade dock den goda smaken att se bort från äventyrets "svagheter" och istället se vad jag egentligen försökte skapa. Det värmer gott att jag fick litet av en upprättelse och kan nu äntligen sätta den diskussion som uppstod bakom mig. Jag tackar från hela mitt hjärta alla som röstat på mitt äventyr och det känns väldigt gott att få en sorts bekräftan på att det jag skriver faktiskt uppskattas av folk. Tack för det. Jag skall givetvis inte bara ta åt mig hela äran själv. Kred måste också gå till alla som hjälpte till med allt från illustrationer till språklig bearbetning. Detta gjorde vi väldigt bra.
/ Jörgen "Klaatu" Karlsson
• Sagagames
• Mörkret vid Stigens Slut på SF Bokhandeln
• Mörkret vid Stigens Slut på Rollspel.nu
Tue, 26 Mar 2013 21:56:00 +0000
Oj, oj, oj. 2013 har rivstartat med en bunt goda rollspelsnyheter. För det första kommer ett nytt Mutant Chronicles från Modiphius. Jag var aldrig något större fan av detta rollspel när det begav sig på 90-talet men kanske kan en uppfräschning vara på sin plats? Jag har dock ingenting emot att Modiphius försöker med tanke på vilket gigantiskt antiklimax COG Games försök slutade i. För det andra släpper Riotminds nästan allt gammalt Drakar och Demoner material som är från tiden innan Trudvang fritt för nedladdning. Även om Riotminds har piratat piraterna så är detta en kulturgärning som förtjänar allt beröm som kan ösas från både nostalgiker och nybörjare. För det tredje kommer Fria Ligan att släppa en ny version av Mutant som de kallar Mutant År Noll. Jag tror att de flesta svenska rollspelare har en speciell plats i sitt hjärta för Mutant och en nyversion i Fria Ligans händer låter som det bästa som kunde hända för detta rollspel. Ser verkligen fram emot detta och ni glömmer väl inte att stödja detta projekt på Founded By Me. Slutligen från Saga Games är nytryck av regelboken, monsterboken och ett äventyr på gång och alla dessa produkter ser jag också fram emot. Framtiden ser med andra ord ljus ut. Dessutom funderar Piruett-mannen Magnus på att ge ut en Sinkadusbok. Jag ryser av välbehag.
/Klaatu
• Mutant Chronicles
• Drakar och Demoner innan Trudvang
• Mutant År Noll på Fria Ligan
• Mutant År Noll på Founded By Me
• Saga Games
• Sinkadusboken på Piruett
Mon, 25 Mar 2013 06:09:00 +0000
Så var det dags för årets summering. Detta är en trevlig liten tradition som Medusa Games gör för 6:e året i rad. Medusa Games har under året inte gett ut några egna produkter vilket är litet tråkigt men mina krafter har främst gått till att skriva äventyr och scenarion till Fantasy! Old school Gaming. Det jag är mest stolt över är mitt äventyr Mörkret vid stigens slut, en riktig tribut till hur klassiska fantasy-äventyr såg ut i Sverige på 80-talet. Föga anade jag vilken folkstorm detta lilla äventyr skulle skapa. Men låt oss ta det från början. Det hela började med att Åsa Roos recenserade äventyret i Speltidningen Fenix och var väldigt kritisk till att hon tyckte att alla kvinnor i äventyret var väldigt stereotypa. Jag tyckte att den kritiken var missvisande och att detta orättvist drog ner betyget på äventyret. Den inre barbaren inom mig skrev ett svavelosande svarsinlägg på Rollspel.nu som nästan omedelbart togs bort. Bollen var dock i rullning och inte blev situationen bättre av att många kastade brännvätska på elden. Några dagar senare när jag lugnat ner mig (och min avstängning från forumet upphävdes) skrev jag ett nytt inlägg som förklarade min ståndpunkt men detta skulle jag inte ha gjort för det tycktes som ytterligare en provokation från min sida. Läste man de kommentarer som följde så kunde man tro att jag skrivit en ny version av Häxhammaren, Mein Kampf eller Satans verserna när detta inte alls var så. Det som sved mest var de elaka kommentarer som kom från människor som inte ens läst äventyret. Hur som helst tog en viktig Genusdebatt sin början där mitt äventyr något malplacerat hamnade i fokus. Jag försökte hålla en "mogen" nivå men vad jag än skrev så var det många som började märka ord och kritiserade varenda mening jag skrev. Jag är inte rädd för att ta kritik men den låga nivån på diskussionen fick mig att tänka på ett citat som sades till mig i min ungdom: "Diskutera inte med idioter, de drar ner dig till sin nivå och vinner sedan på erfarenhet". Detta fick mig att helt hoppa av diskussionen då min medverkan inte skulle tillföra något. Andra var dock villiga att ta upp facklan och så spårade diskussionen helt ur. Detta ledde till "de långa knivarnas natt" då minst en handfull användare stängdes av på längre och kortare tid. Vad är då lärdomen av allt detta? För personlig del har jag i mycket större utsträckning börjat tänka i jämlikhetstankar och mindre stereotypt. Jag förväntar mig inte att andra skall ändra på sitt beteende eller ta lärdom av debatten då allt för många ser allt i svart eller vitt och inte kan se något från en annan synvinkel än sin egen.
Vi avslutar summeringen som vanligt med årets lista.
Årets produkt: Svavelvinter - Rollspelet.
Årets webbsida: Irrfärder utan slut
Årets bomb: The return (typ) av Riotminds.
Årets besvikelse : Att 30 års jubileumsupplagan av Drakar och Demoner inte kom ut före jul.
Årets trudvangfilm: Hobbit - En oväntad resa.
Årets mest saknade: Western IV.
Årets skribenter: Team Fria Ligan.
Årets illustratörer: Per Folmer och Lukas Thelin.
Årets kartritare: Tobias Tranell och Christian Granath.
Årets eldsjälar: Tina Engström och Tomas Arfert.
Årets speltidning: Fenix.
Årets rollspelssnacks: Chilinötter.
Årets mest ospelbara yrke: Lönnmördare.
Årets debatt: Genusdebatten på Rollspel.nu
Årets måste bli bättre: Tonen på Rollspel.nu
Årets vi vill ha mer av: Rollspelsskribenter.
Gott Nytt År önskar Jörgen "Klaatu" Karlsson
Mon, 31 Dec 2012 14:42:00 +0000
Produkt: Tramenze - Intrigernas flod.
Rollspel: Svavelvinter.
Utgivare: Fria Ligan.
Format: Hårdpärm, A5, 88 sidor.
År: 2012.
Fria Ligan har bevisat det igen. De är sveriges bästa rollspeltillverkare och Tramenze är inget undantag från de extremt höga kraven som de ställer på sig själva när de skapar sina produkter. Här snålas det inte på någonting och det syns. Det känns skönt att Fria Ligan sätter kvalitén i första rummet och inte släpper något förrän de är helt nöjda. Nog med smicker. Tramenze - Intrigernas flod är en kombinerad världs- och äventyrsbok. Det är också Fria Ligans första officiella modul till rollspelet Svavelvinter.
Den första delen av boken introducerar läsaren till floden Tramenze med omnejd. Man får en kortfattad men intressant beskrivning av området med dess geografi, historia, varelser och givetvis skuggspel. Denna del är en veritabel guldgruva av inspiration för de spelledare som vill ha en intressant plats att förlägga sina intriger till. Det finns också gott om guldkorn som den kreative kan bygga ut och få stor användning för i en längre kampanj. Här finns det möjlighet till både intrigspel bland områdets maktfaktorer som till klassiskt svärdsvingarröj bland skogens klankrigare och vildfolk. Jag gillar verkligen Fria Ligans förmåga att kompaktera texter med bara det viktigaste. Det går snabbt att ta reda vad olika karaktärer lever för och vad de har för resurser till sitt förfogande. Det känns oerhört skönt att slippa gå igenom tjocka luntor med onödig text som beskriver varje liten flod och varje liten byhåla som ett område har. Andra rollspelsföretag borde följa Fria Ligans lysande exempel, det skulle vi alla må mycket bättre av.
Den andra delen av boken innehåller äventyret "Brushanens sista vila". Det är ett medelstort äventyrsscenario i klassisk stil som till stora delar utspelar sig på en ö i floden Tramenze. Jag tänker inte skriva speciellt mycket om äventyret då det finns risk att jag oavsiktligt avslöjar några "spoilers". Istället tänker jag bara säga att äventyret är en intressant historia med många intressanta karaktärer, litet för många kanske några skulle säga. Det känns inte heller speciellt rälsat utan spelledaren med hjälp av spelarna har stora möjligheter att själva driva handlingen framåt i vilken riktning de än känner för.
Som helhet känns Tramenze - intrigerna flod som en helgjuten produkt. Det finns inte mycket att klaga på och de som vill äventyra i Erik Granströms Trakorien kommer inte att bli besvikna. Årets första julklapp kom tidigt i år och jag hoppas att vi får se mer äventyr i detta förtjusande A5-format.
/Klaatu
Plus
+ Det charmiga formatet.
+ Den smäckra formgivningen.
+ De målade bilderna.
+ Textens genomarbetade struktur fördelade i olika korta kapitlen.
Minus
- Det är en aning omständigt att hålla reda på alla de olika karaktärerna som figurer i äventyret.
BETYG: 4
Medusa Games betygskala: 5=Världsklass. 4=Mycket bra. 3=Bra. 2=Godkänd. 1=Underkänd. X=Urusel. Varje plus motsvarar en stjärna, ett minus ger inte en stjärnas avdrag. Betygskalan stannar inte vid fem utan en produkt i världsklass kan få t.ex. sju stjärnor i betyg.
• Fria Ligan
Fri, 07 Dec 2012 22:24:00 +0000
Typ: Historisk roman.
Författare: Bernard Cornwell.
Utgivare: Bazar Förlag (svensk utgåva).
År: 2012 (svensk utgåva).
Slaget vid Azincourt år 1415 är ett av de slag vars berömmelse vida överstiger dess betydelse. Inte för att Henrik V seger skall underskattas men tittar man genom ett historiskt perspektiv av Fransk-Engelsk rivalitet så får nog slaget ses som en mindre parentes. Hur som helst stod en mindre engelsk styrka på 6.000 man mot en betydligt större fransk styrka på 30.000 man. Mot alla odds triumferade engelsmännen (mycket tack vare sina bågskyttar) och i förlängningen kunde Henrik V utses som Frankrikes rättmätige kung. Det är mitt i denna politiska smältdegel från en enkel bågskytts synvinkel som Bernard Cornwall placerar läsaren. Nicholas Hook är bokens protagonist och man får följa hans resa från enkel fredlös till ärad kämpe. Cornwell är kanske inte den mest fantasifulle författaren på jorden men han berättar tålmodigt och i ganska vida svängar en historia om kamp, desperation och mod. Författaren ger en inblick i hur livet för en bågskytt såg ut på 1400-talet även om man inte direkt drunknar i detaljer. Läsaren sveps istället snabbt med i den ena grymheten efter den andra som denna tidsperiod innehåller och slutligen kräver även några av guds helgon hämnd för de oförrätter som sker. Azincourt är en intressant blandning av fiktion och verklighet där den gode Nicolas Hook hamnar i den ena historiska slaget efter det andra. Han får under tiden många vänner men har även fiender inom de egna leden som gör livet allt annat än bekymmerslöst. Denna roman rekommenderas till de som vill läsa en lättläst bok om senmedeltida fälttåg och slagfält med mullrande kanoner och sjungande pilbågar utan att man behöver fördjupa sig allt för mycket i de umbäranden som tiden egentligen präglades av.
• Bernard Cornwell
• Bazar Förlag
Mon, 10 Sep 2012 20:01:00 +0000
Produkt: Svavelvinter.
Rollspel: Svavelvinter.
Utgivare: Fria Ligan.
Format: Hårdpärm, liggande 270x210mm, 360 sidor.
År: 2012.
Svavelvinter är nog det mastigaste rollspel som någonsin skapats i konungariket Sverige. De eldsjälar som oförtröttligt arbetat med att färdigställa Erik Granströms fantasyvärld till ett ursprungstroget rollspel förtjänar alla hyllningar de kan få. Med detta sagt så är Svavelvinter en rejäl lunta att förtära, det är inte ett rollspel för nybörjare och det kräver att man har kunskaper i Erik Granströms romaner och helst också den grundläggande Konfluxkampanjen från 80-talet. Det som främst skiljer Svavelvinter från andra rollspel är det så kallade skuggspelet. Det kan beskrivas som ett sekundärt rollspelande där spelarna tar på sig rollerna som olika skuggmakter (mäktiga personer, sammanslutningar, gudar) som försöker påverka spelvärlden som karaktärerna (rollpersonerna) lever i. Detta skuggspel bildar en fond för karaktärerna och kommer troligast på ett eller annat sätt att styra deras handlande. Detta kan tyckas komplicerat till en början och har inte så mycket i ett enskilt äventyr att göra men i en längre karaktärsdriven kampanj kommer skuggspelet att få stort inflytande och kan till och med vara drivande.
Reglerna är strömlinjeformade och lätta att lära sig. Det svåra är att tillämpa dem vid rätt tillfälle för det är många detaljer att hålla reda på. Det kan då underlätta om fler än berättaren (spelledaren) kan reglerna så att alla kan bidraga när olika konflikter skall avgöras. Svavelvinter är främst tänkt att spelas som en karaktärsdriven kampanj även om det kan spelas i klassisk stil. Skillnaden är att i karaktärsdriven stil så har de spelare som inte är berättaren mycket mer att säga till om. De skapar tillsammans spelvärlden så att säga istället för att berättaren är en allsmäktig gud som i klassisk stil. Reglerna täcker de flesta situationer som kan uppstå och innehåller dessutom några överraskningar. Den mest innovativa är nog de så kallade profetiorna. Innan själva spelandet börjar skapar bordet (hela spelgruppen) en profetia som själva spelet sedan går ut på att uppfylla. Till sin struktur är profetiorna vaga så att de kan uppfyllas på många olika sätt. Det är alltså inte bara berättarens uppgift att uppfylla en profetia utan hela bordets.
Förutom reglerna innehåller Svavelvinter även en beskrivning av spelvärlden. Fria Ligan har här varit smarta och bara koncentrerat sig på det som är viktigt eller intressant. Att beskriva varenda samhälle, flod och berg som vissa andra rollspel gör har de rätteligen avstått från att göra och låter här varje bord att själva fulla ut luckorna. Detta gör läsningen av Trakorien, farsegels riken, mäktiga grupper med mera till en inspirerande läsning som inte känns som en tidskonsumerande utfyllnad.
Sammanfattningsvis tror jag att Svavelvinter kommer att bringa många roliga timmar för de spelgrupper som helhjärtat kommer att fördjupa sig i spelet och alla dess egenheter. Det kommer att bli intressant att följa den kommande produktlinjen och är de bara hälften så välskrivna och intressanta som Svavelvinter kommer de att vara värda sitt pris. Man kan bara hoppas att Svavelvinter höjer ribban för alla som producerar rollspel i Sverige och att det är fler än bara gamla rollspelsrävar som tar rollspelet till sitt hjärta.
Plus
+ Den luftiga formgivningen.
+ De magnifika kartorna.
+ Det stora antalet illustrationer.
+ Den lagom välbeskrivna spelvärlden.
+ Den strömlinjeformade regelmekaniken.
+ Den genomarbetade helheten.
Minus
- För att kunna använda produkten till fullo krävs det att alla spelare har goda kunskaper i rollspelande, regelmekaniken och spelvärlden.
BETYG: 6
Medusa Games betygskala: 5=Världsklass. 4=Mycket bra. 3=Bra. 2=Godkänd. 1=Underkänd. X=Urusel. Varje plus motsvarar en stjärna, ett minus ger inte en stjärnas avdrag. Betygskalan stannar inte vid fem utan en produkt i världsklass kan få t.ex. sju stjärnor i betyg.
• Fria Ligan
Tue, 04 Sep 2012 13:28:00 +0000
Väntan har varit olidlig men nu finns äntligen det första officiella äventyret till Fantasy! - Old school gaming ute till försäljning. Mörkret vid Stigen slut är ett spännande äventyr som utspelar sig i kampanjen Fjärran Dalar från Regelboken. Äventyret börjar i byn Ufris där allt inte är som det borde vara. En jägmästare och dennes son har försvunnit i den närliggande skogen Laas-Gala och några tappra äventyrare ger sig in i skogen för att leta rätt på de saknade. Det blir en lång och farlig väg att vandra som till slut tar äventyrarna till Mörkret vid Stigens Slut. Äventyret är på 48 gastkramande sidor och skrivet av Jörgen Karlsson (undertecknad), rikligt illustrerad av Niklas Brandt och med ett omslag av Dennis Gustafsson. Jag rekommenderar alla som gillar bra fantasy-äventyr av den klassiska sorten att inhandla ett exemplar av Mörkret vid Stigens Slut. Det är väl investerade kronor jag lovar.
/ Klaatu
• Sagagames
• Mörkret vid Stigens Slut på SF Bokhandeln
• Mörkret vid Stigens Slut på Rollspel.nu
Mon, 09 Jul 2012 10:05:00 +0000
Produkt: Masks of Nyarlathotep (4th edition).
Rollspel: Call of Cthulhu.
Utgivare: Chaosium Inc.
Format: Mjukpärm, 248 sidor.
År: 2010, (1st edition 1984).
Det tog några decennier men till slut har jag äntligen läst den klassiska Call of Cthulhu-kampanjen Masks of Nyarlathotep (MoN). Och vilken läsning det var. Det är lätt att förstå att många tycker att MoN är det bästa i äventyrsväg som någonsin har givits ut. Mysteriet är fascinerande, skalan är häpnadsväckande och insatserna är ofantliga. Jag förvarnar härmed att texten innehåller spoilers och vill ni inte veta dessa rekommenderas att ni slutar att läsa nu. Man kan säga att kampanjen består av sex äventyr som var och en utspelar sig på en plats i världen. Kampanjen börjar i New York och beroende på rollpersonernas handlande kan det fortsätta i London, Kairo, Kenya, Australien eller Shanghai. Med andra ord blir det en hel del flängande världen runt för att besegra ondskan. Varje plats innehåller mängder av ledtrådar, monster, strider, förbjuden kunskap, kultister och villospår. Bara att spela sig igenom en av platserna bör leda till minst 5-6 spelmöten och eftersom det finns 6 platser att undersöka så förstår ni att detta kommer att ta tid. Den spelledare som är villig att leda MoN måste vara extremt förbered, insatt i det mesta som H.P. Lovecraft skrivit och vara väldigt organiserad. Det kräver nämligen sin man/kvinna att hålla reda på alla ledtrådar, möten, platser, spelledarpersoner, handlingar, motreaktioner med mera som rollpersonerna kan råka ut för. Fienderna är mäktiga och mycket svåra att besegra, förutom de vanliga akademiska färdigheterna behövs pistoler, maskingevär och helst en oändlig tillgång på handgranater och dynamit. Den version av MoN jag läste var den fjärde engelska editionen och den lämnar rent formgivningsmässigt mycket att önska, den nya franska utgåvan däremot verkar, av det lilla jag har sett, vara ett mästerverk i klass med exempelvis Svavelvinterrollspelet. Den stora nackdelen med MoN är att produkten är väldigt förvirrande. Kartor och bilder är för det mesta fula, de olika handouts:en dyker upp på de mest ologiska ställena och man hänvisas till höger och vänster utan någon sorts ordning. För många år sedan lånade jag en tidig version av MoN och den var så illa formgiven att den inte gick att läsa. Man kan tycka att Chaosium borde ha löst formgivningsproblemet så här 25 år senare men det är i mångt och mycket fortfarande amatörmässig. Orkar man bara att läsa MoN så inser man att det är en veritabel guldgruva för alla som älskar Call of Cthulhu-rollspelet. Här finns allt man kan önska från galna kulter, mystiska artefakter, fasansfulla monster och mäktiga gudar. Man får dock vara försiktig för lika lätt som rollpersonerna kan bli galna kan spelarna bli inlåsta i ett litet rum med mjuka väggar. Med andra ord: spela på egen risk. Muhahahaha...
/ Klaatu
Plus:
+ Äventyrets episka storhet.
+ Den oändliga mängden äventyrsuppslag.
+ Enorm Mythos-faktor.
+ Mycket valuta för pengarna.
Minus:
- Formgivning och bilder är av tveksam kvalité.
BETYG: 4
Medusa Games betygskala: 5=Världsklass. 4=Mycket bra. 3=Bra. 2=Godkänd. 1=Underkänd. X=Urusel. Varje plus motsvarar en stjärna, ett minus ger inte en stjärnas avdrag. Betygskalan stannar inte vid fem utan en produkt i världsklass kan få t.ex. sju stjärnor i betyg.
• Masks of Nyarlathotep på Chaosium Inc.
Sun, 01 Jul 2012 12:11:00 +0000
Så damp den äntligen ner i brevlådan, Svavelvinter - Rollspelet. Som vi har väntat. Visserligen hade vi redan fått en beta-pdf på rollspelet tidigare men det är en helt annan känsla att hålla den färdiga boken i sin hand. Och en rejäl lunta är det, 360 kvalitetssidor fyllda med allt man vill ha i ett rollspel. Vid en första genombläddring verkar allt vara av högsta kvalité, vilket har blivit Fria Ligans signum. En stor eloge till alla som medverkat för att göra detta rollspel verkligt. Det skall i sanning bli ett nöje att fördjupa sig i Trakorien och den värld som Erik Granström under decennium har skapat och byggt ut. Under sommarens regniga dagar kommer Svavelvinter att vara mig lika åtråvärd som härskarringen. Har ni inte redan skaffat er Svavelvinter så rekommenderas detta snarast att göras.
Sat, 16 Jun 2012 07:49:00 +0000
I år är det 30 år sedan Drakar och Demoner såg världens ljus och detta tänker Riotminds fira med att släppa tre böcker som jubileumsutgåva. De tre böckerna är regelboken, världsboken och monsterboken och de kommer att tryckas i en begränsad upplaga. Se till att börja spara redan nu så att ni kan komma över dessa åtråvärda rariteter.
Thu, 17 May 2012 09:19:00 +0000
Nu när Pirater är färdigt har MylingSpel beslutat sig för att även släppa rollspelet som en gratis nedladdningsbar pdf-fil. Vi på Medusa Games applåderar åt initiativet. Så känner du för lättsmält swashbucklingspelande är detta rollspelet för dig. När jag bläddrar igenom rollspelet får jag klara vibbar av Captain Blood, en klassisk piratfilm från 1935 med Errol Flynn i huvudrollen. De yngre som gillar Pirates of the Caribbean har med all säkerhet också något att hämta ur detta rollspel. Pirater har med andra ord något att erbjuda rollspelare i alla åldrar, varför inte testa det?
/ Klaatu
• Pirater på MylingSpel
Sun, 18 Mar 2012 09:23:00 +0000
Riotminds har uppdaterat sin första sida på webben så den ser riktigt bra ut. Däremot verkar inget annat av vikt ha hänt så vi får nöja oss med det lilla.
• Riotminds
Sun, 12 Feb 2012 08:58:00 +0000
Boningen.org har under den gångna veckan presenterat några av 2011 års mesta rollspelspersonligheter. Nu är tiden inne för att avgöra vilka som är värda de åtråvärda Guldgnomerna. Medusa Games egna Jörgen Karlsson är nominerad i kategorin "Årets svenska rollspelskonstruktör ". Om han verkligen har förtjäntat denna nominering avgör ni. Gör din röst hörd och rösta på de du tycker ska hyllas. Omröstningen är öppen till 29 januari och den 1 februari presenteras vinnarna. Vi håller tummarna.
• Boningen.org
Sun, 15 Jan 2012 08:51:00 +0000
Så var det eländiga rollspelsåret 2011 till ända. Båda jättarna Riotminds och Järnringen slog igen butiken och lämnade ett gigantiskt hål efter sig som det kommer att ta många år att fylla igen. Men där vissa bara ser mörker ser andra en möjlighet. Personligen hoppas jag att MylingSpel, Fria Ligan och SagaGames kan fylla mitt årliga behov av bra rollspelsprodukter. Vi får väl se om de lyckas med den saken. Medusa Games har bara givit ut ett äventyr under året och det var jätteprojektet "Mardröm" som var den tredje delen i vår kampanj om Ödesprofetiorna. Förutom detta äventyr har Medusa Games även konverterat över fem Drakar och Demoner klassiker från 1980-talet så att de går att spela i spelvärlden Trudvang. Dessa konverteringar var det tydligen många som uppskattade och min förhoppning är att jag ska få tid att göra fler, jag ger dock inga garantier. Annars återstår det inte mycket än att presentera årets lista.
Årets webbsida: Rollspel.nu. För lång och trogen tjänst.
Årets bomb 1: Att Riotminds lade ner verksamheten.
Årets bomb 2: Att Järnringen lade ner verksamheten.
Årets besvikelse : Årets bomber.
Årets trudvangfilm: Conan the Barbarian.
Årets mest saknade: Ett nytt Drakar och Demoner rollspel.
Årets speltidning: Fenix.
Årets rollspelssnacks: Lussebulle med tomtedryck (glögg).
Årets mest ospelbara yrke: Lönnmördare.
Årets måste bli bättre: Utgivningstakten på alla rollspel.
Årets vi vill ha mer av: Äventyr till alla rollspel.
Årets tråkigaste forum:: Riotminds forum.
Gott Nytt År önskar Jörgen "Klaatu" Karlsson
Sat, 31 Dec 2011 15:35:00 +0000
Ni har väl inte missat att äventyret "Madame de Brasillachs Hemlighet" som jag skrev till rollspelet En Garde! III nu finns att köpa från MylingSpel i lyxig fyrfärgsutgåva. Den perfekta julklappen får de som rollspelar under Solkungens gyllene era. Denna utgåva har ny formgivning med många nya bilder som fångar äventyrets atmosfär mästerligt, allt i fyrfärg förstås. Missa inte denna möjlighet att förgylla julen med ett äventyr fullspäckat med intriger, action och ond bråd död. God Jul på er alla.
/ Klaatu
• Madame de Brasillachs Hemlighet på MylingSpel
Tue, 13 Dec 2011 17:14:00 +0000
Så har vi kommit till vägs ände i denna omgång av konverterade klassisker. Sist ut (men inte minst) är vikingaäventyret Havets Vargar. Denna klassiker har fört en undanskymd och bortglömd tillvaro genom årtiondena. Ingen har riktigt officiellt gått ut och sagt att de gillat äventyret förutom undertecknad som nämnde det i sin lista över De 5 bästa DoD-Äventyren från Äventyrsspel i A5 format! Äventyret är så högt aktat av mig att det placerades på en hedrande 4:e plats.
Jag tror personligen att de som ogillade Havets Vargar främst gjorde det för att det inte utspelade sig i Ereb Altor. Nu i sin konverterade form är äventyret förflyttat till Trudvang och istället för en resa från Norge till Spanien går resan från Ejland till Dranvelte. Personligen tycker jag att äventyret nästan blir bättre i sin nya miljö eftersom Osthem är en så mycket djupare och färgrikare värld än det lilla av vikinga-europa som presenterades i originalet. Med hjälp av böckerna om Osthem och Mittland kan den driftiga spelledaren få ut många underhållande och lemlästande timmar av äventyret. Dessutom är det mig veterligen det enda äventyret som rollpersonerna, som stormländare, får fara på härjningståg till Mittland. Bara det borde göra det väl värt att testa äventyret? Havets Vargar går också utmärkt att spela som en uppföljare på förra veckans konverterade klassiker, Den Nedbrunna Fatburen.
Om ni vill ha fler konverterade klassiker så skriv en kommentar. Om tillräckligt många visar intresse så kanske jultomten kommer med något spännande. Den som lever får se...
/ Klaatu
• Ladda ner!
Fri, 18 Nov 2011 06:22:00 +0000
Lämna gärna en kommentar eller fråga om sidan och dess innehåll. Författarnamnet som kommer att synas i din kommentar är samma som du använder i forumet.
Klicka på länkarna nedan för att se respektive nyhetsflöde.