RSS-banken är Mylings försök att samla ihop så många svenska nyhetsflöden om rollspel som möjligt på ett och samma ställe. Säg därför gärna till om det är någon som vi verkar ha missat. Använd länkarna till höger för att komma till respektive hemsidas nyhetsutskick. Allt presenteras nedan. Mer detaljerad information om varje inlägg nås via rubriklänken. Den som vill prenumerera på nyhetsflödet i sin RSS-läsare kan trycka på den gröna RSS-symbolen.
En blogg om spel, spelrecensioner och speldesign
Sat, 07 Dec 2019 09:27:00 +0000
Wed, 26 Dec 2018 18:20:00 +0000
Wed, 26 Dec 2018 12:40:00 +0000
Wed, 26 Dec 2018 10:57:00 +0000
Wed, 26 Dec 2018 10:19:00 +0000
Sun, 16 Apr 2017 10:29:00 +0000
Jodå, jag finns fortfarande och börjar så smått bli lite sugen på att blogga om spel igen. Har många fina uppslag, men just nu har jag många projekt som slåss om min tid så det blir nog inte jättefrekvent.
I påsk har jag gjort så långt jag kunnat med mitt pågående projekt "Mariachi Madness", ett spel som utspelar sig på en skum bar i Mexiko, där fyra fulla mariachispelare försöker hitta sina instrument och ta sig till scenen. Inte så lätt, särskilt som man hela tiden kan få i sig mig mer Tequila.
Hela idén påminner lite om "Roborally", där man lägger upp en plan för de närmaste sekunderna i sitt liv, men där förutsättningarna hela tiden ändrar sig. Blir man för full däckar man och är ute ur spelet.
Det roliga med att göra spel just nu är att istället för att göra spel för den stora massan, så gör jag ett spel som bara är till mig. Då kan jag lägga mer tid på detaljerna. Spelet blir som ett personligt konstverk, vilket ger en viss tillfredsställelse.
När spelet är helt färdigt lovar jag att återkomma.
"Hasta la vista, babies!"
Sat, 15 Apr 2017 19:23:00 +0000
För er som undrar varför jag inte bloggar på den här bloggen just nu kan jag säga att en mängd andra projekt har tagit överhanden. MEN misströsta inte. I tystnaden pågår det ändå en viss aktivitet. Just nu pysslar jag med följande:
Sun, 03 Jan 2016 14:46:00 +0000
Wed, 02 Sep 2015 17:04:00 +0000
Är lite svalt på spelfronten just nu. Passar på att måla lite figurer och läsa regler, vilket passar bra tidigt på hösten. Gubbarna på bilden är Ryle och en Rougue Necromancy från spelet "Malifaux". De var ganska roliga att måla och lagom pilliga.
I eftermiddag ska jag testa senaste utgåvan av Dungeons and Dragons. Kanske kommer en recension vad det lider. Då skulle figurerna ovan säkert kallas för Chimera och Half Gigant.
Få spel som hittar på något eget. Blir lite tema med variation. Men det kan vi leva med...
Sun, 30 Aug 2015 08:14:00 +0000
Igår damp min beställning från Wyrds lansering på GenCon ner i brevlådan. Man har släppt lite nya regler som verkar lovande. Man ska börja med ett litet crew och genom kampanjspel arbeta upp den. Man får poäng att köpa ny utrustning och nya färdigheter för som gör ens grupp mäktigare och antagligen mer skruvad. Lite som att spela rollspel med ett figurspel.
Efter att ha bläddrat lite i reglerna tycker jag om mycket av det jag ser, men jag lovar komma tillbaka med en mer noggrann recension.
Många nya coola figurer har man också släppt, men de får vänta ett tag. Man måste ju ta en sak i taget...
Fri, 21 Aug 2015 15:50:00 +0000
Fick en av mina mer avvikande idéer idag när det gällde att bygga spelplan till spelet "Malifaux". Istället för att bygga en massa murar, gatlampor och byggnader fick jag idén att den skulle su ut som ett holodeck, ni vet i Star Trek, fast i steampunk stil.
Alla hinder ska göras i svart kartong målad i guld, kanske med ett eller annat kugghjul som sticker fram för att visa att hela världen är en maskin. Började med att göra bottenplattan idag. Har målat den i svart och dragit alla strategiska linjer för spelet i guld och silver. Inte så dumt som träningsbräde för oss nybörjare.
Sun, 16 Aug 2015 15:53:00 +0000
Det är väldigt väldigt sällan man hittar rolllspelsprylar på loppisar. Antagligen beror det på att dessa förr det mesta säljs på andra forum och att de som spelat rollspel är väldigt medvetna om vad det är. Idag däremot var oddsen till min fördel. Jag brukar sprintar på ganska många loppisar per år, och i hela mitt liv har jag funnit vettiga rollspelsprylar tre gånger. Antagligen mindre än en procent av gångerna.
På en loppis i Ballingslöv köpte jag följande saker i ett paket:
Drakar och demoner 2.1 (Svarta boxen)
Drakar och demoner 4.1 (Gröna boxen)
Drakar och Demoner Expert
Drakar och Demoner Gigant
Döda skogen (Äventyr)
Kandra med karta (Äventyrsmodul)
Spelplanen för magiska dueller från Magi-boxen
Sagan om Ringen Rollspelet
Tharbard (Äventyrsmodul)
Star Wars-rollspelet
Star Wars Galactica (Modul)
Skattkammaren (Universalmodul)
Stadsintermezzo (Universalmodul)
Grymkäfts fällor (Modul)
Sinkadus nr 2
Ensamma Vargen 1 (Soloäventyr)
Det saknas vissa saker i vissa av boxarna, men inget vitalt, och några lådor är lite anstötta, men annars är det mesta i gott skick.
För allt detta ville man ha det facila priset 40 kr. Eftersom inkomsterna går till ungdomsverksamheten i en idrottsförening betalade jag 100 kr (fortfarande ett rätt facilt pris).
Undrens tid verkar inte förbi, men detta kan också betyda att en era går i graven. Jag hoppas på det första...
Sun, 09 Aug 2015 10:17:00 +0000
Dessa är så kallade Scheme Markers. De har man för att markera olika uppdrag i spelet. Valde fladdermöss till mina, men kommer att sätta dit ett "O" (Olof) eller "S.M" (Scheme Marker) när jag hittat rätt bokstäver.
Wed, 05 Aug 2015 13:04:00 +0000
man försöker utveckla sig själv då och då. I mina försök att bli en bättre figurmålare har jag nu testat att måla vissa delar (huvuden) innan jag limmar fast dem.
Provade samma sak när jag byggde fartygsmodeller i plast av märket "Arfix". Då hette modellen "Tirpiz". Det blev inget vidare.
Man måste prova i alla fall...
Fri, 31 Jul 2015 21:32:00 +0000
När man spelar figurspel så tycker jag att det ofta är detaljerna som är det viktigaste. Åker man på konvent är det ofta viktigare att spela i ett snyggt diorama med coola gubbar, än att spelsystemet fungerar som en klocka.
Just därför är det också roligt att lägga lite tid på detta när man utvecklar sitt eget spel eller bygger upp ett redan existerande. Idag har jag därför gjort ovanstående markör. Det är en Scrap Marker till Malifaux.
Den känns steampunk på många vis. Ökar säkert känslan i spelet med 4,3%. För steampunk kan ju aldrig vara fel.
Thu, 30 Jul 2015 13:45:00 +0000
Efter att ha spelat "Rymd-Börjes Löjliga Familjer" slog det mig att det skulle vara kul att göra ett eget "Svarte Petter" med rollspelstema. Kunde bli många spännande familjer att samla på. Tänkte mig följande:
Familjen Fantasyspel
Herr AD&D
Fru Rune Quest
Unge herr Warhammer Fantasy RPG
Fröken Pendragon
Familjen SF
Herr Traveller
Fru Gamma World
Unge herr Star Wars
Fröken Aliens
Familjen Skräck
Herr Call of Cthulhu
Fru Chill
Unge herr Ravenloft
Fröken Vampire
Familjen Äventyrsspel
Herr Drakar och Demoner
Fru Mutant
Unge herr Kult
Fröken Chock
Familjen författare
Herr Morcook
Fru Pratchett
Unge herr Tolkien
Fröken Lovecraft
Familjen Dräkt, skådespel och annat mysko
Herr Lajv
Fru Cosplay
Unge herr Magic
Frökan Wicca
Familjen tärning
Herr T100
Fru T20
Unge herr T6
Fröken kortlek
Familjen OL Games
Herr Portal
Fru Saga
Unge herr Fun Time
Fröken TÅG
Familjen Hjältar
Herr Conan
Herr Elric
Herr Drizzt
Herr Rensvind (va?)
Familjen äventyr
Herr Enemy Within
Fru Tempel of Elemental Evil
Unge herr Ärans väg
Fröken Shadows of Yog-Sothoth
Familjen Nej nej nej
Herr SR i AD&D
Fru Gammarauders
Unge herr Demonprinsen
Fröken Vacc suit- och Drop ship-färdighet i Traveller
Svarte Petter
Allan Rubin (så klart)
Wed, 29 Jul 2015 07:52:00 +0000
En stor del av att spela figurspel är så klart att måla gubbar, men lika mycket tid kan det ta att bygga ett scenario, alltså ett bra spelbräde. Det kräver ofta hus, träd, vatten, kullar och annat för att man ska få den rätta "spelkänslan".
Förr, när man anade mer tid och plats och en lokal att spela i, la man massor av tid på att tillverka olika saker till sina scenarion. När spelet "Bonnie Blue" var populärt t ex var vi några stycken som satt och byggde western-hus av balsaträ. Balsaträ är bra för det är lätt att arbeta i, men man kan också räffla det med en vass pinne, kulspetspenna eller liknande. Om man sedan laserar det med tunn färg kommer dessa räfflor fram och det ser ut som plankor. På ett par tillfällen kan man lätt göra hus för en mindre stad.
Nu när jag blivit lite frälst på Malifaux kändes det rätt att köpa en ny omgång balsaträ. Färdigheterna sitter i, om än de är lite rostiga. På relativt kort tid fick jag i alla fall ihop huset ovan.
Det gav mersmak...
Mon, 27 Jul 2015 12:49:00 +0000
Så här i lågtryckens Sverige ligger det nära till hands att recensera ett bra regnsspel. Idag blir det kortspelet "Rymd-Börjes Löjliga Familjer" (RBLF). Ni som är vana vid att läsa Ulf Lundqvists serier, som tex böckerna om Assar, kommer bara att älska bilderna och de olika familjerna. Hans lite brutala stil funkar perfekt till familjer som "Familjen Torvmosse", "Familjen Dragos", "Familjen Kverulant" eller "Familjen Enbuske". Tyvärr saknar man ju huvudpersonen Assar, men det kan man leva med. Det finns dessutom två jokrar som är Lundqvist antihjältar "Razor" och "Bimbo".
Spelet fungerar som det kända spelet "Löjliga familjer", alltså att man ska samla ihop fyra medlemmar av samma familj. Den som först får ihop ett visst antal familjer vinner. Man kan också använda jokrarna för att göra familjer utan att ha alla kort. Vissa familjer har bara två medlemmar och kräver en joker för att räknas.
Det bästa med spelet är som nämnts tidigare designen på korten, men en annan rolig aspekt är att man spelar med korten öppna, alltså att man kan se vilka kort medspelarna har. Det gör att man satsar mer på att samla sin favoritfamilj än att vara speciellt taktisk. Vissa familjer får då lite mer status att vinna. Familjerna "Torvmosse", "Dragos" och "Enbuske" blev snabbt favoriter när vi speltestade.
Rymd-Börjes Löjliga familjer kan givetvis spelas på andra sätt och detta nämns i de regler man får med. Rent strategisk är detta inget större spel, men när det gäller spelglädje kryddat med absurda inslag ligger det i topp. RBLF är ett givet spel tillsammans med en fika på en glasveranda en regnig sommar, väl värt att lägga bananerna på.
"Bryna, Nuppa, Fjässa, Sponken!!!"
Rymd-Börjes Löjliga Familjer får 7 fina rökringar av Onkel O. Hade karaktären "Assar" varit med hade det kanske fått en 8:a...
Sat, 25 Jul 2015 08:43:00 +0000
Har grottat ner mig lite i "Malifaux" de senaste dagarna. Har skaffat två "arméer", en Ressurectionist och en Guild. Grymt jäkla svåra modeller att måla och inte minst att limma ihop. Pyttedelar som inte alls vill sammarbeta och som har en tendens att försvinna på golvet. Inget för stressade gamers med andra ord.
Vilket som. Nu är den första gruppen målad. Det var lärorikt på många sätt. Man kan inte vara lika brutal med dessa som med tex GW-figurer. De kräver lite finess, och man målar med fördel med mer washes än layers. Man ska vara försiktig med primer med. Några av mina modeller fick lite för mycket, och genast såg de ut som grodor i ansiktet.
På det hela taget blev jag ändå rätt nöjd. Nu väntar nästa grupp och, så klart, mer spelande...
Wed, 22 Jul 2015 17:03:00 +0000
På Wxio Spelkonvent (WSK) testade jag det nu ganska kultförklarade spelet "Malifaux". Det är ett figurspel i en alternativ värld, staden Malifaux, och är skirmish rules, alltså att man har ganska få figurer per spelare (4-7 st).
Världen får i mina ögon betecknas som ascool då det är en blandning av goth-, victorian era, steampunk och vilda västern. Vad kan man mer begära? Detta är suportat av snygga bilder och bisarrt snygga figurer. Bara detta gör ju egentligen spelet spelbart, men "Malifaux" har även annat att erbjuda.
Spelet är ett strategispel där man oftast ska ta och hålla viktiga punkter på spelplanen. Man kan alltså få nästan hela sin grupp utplånad och ändå vinna om man spelar rätt. Figurerna är personligheter och deras förmågor backar ofta upp varandra. Detta gör att det blir mycket taktik både i hur man väljer sina figurer och hur man också spelar dem. Jag tror, efter att bara ha spelat det en gång, att man måste vara påläst både på sina och motståndarens figurer för att bli riktigt bra. Lite som att spela Magic.
Tue, 14 Jul 2015 11:53:00 +0000
Så där ja! Då har man målat så att man har ett "Doom"-brädspel med bara målade figurer. Det känns rätt bra.
När det gäller ARK och handlingar funderar jag just nu på om en gemensam pool med handlingar per grupp skulle fungera, och låta varje spelare bestämma turordningen. Vissa handlingar kommer ju ändå att ta en hel turn.
Ja, det får bli ett kommande projekt...
Mon, 13 Jul 2015 13:29:00 +0000
Ja ha, arbetet fortsätter med projektet "ARK". Har börjat göra lite kort för de karaktärerna som kan magi, psionics eller bara är väldigt religiösa.
Hoppas det ska ge spelet ännu mer dimension...
Thu, 09 Jul 2015 18:33:00 +0000
En sak som kändas alldeles för segt i speltestet var utslagning av handlingar för alla karaktärer. Detta gjordes med en tabell som den ovan. Med en squad på fem karaktärer blev det något slag för mycket. När väl alla karaktärer hade sina handlingar gick det rätt fort att spela. Alltså fungerar nog tabellen ovan om man ska spela det som rollspel, eller när varje spelare har en karaktär var.
Man jag har funderat vidare och har nu lite andra idéer. Första idén är att fortsätta med tabellen ovan. Hmm...
Förslag 2
Man slår 1T6 för varje karaktär. Då får varje karaktär ett snitt på 3,5 handlingar per omgång. Dessa handlingar kan ju sedan fördelas med förmågan "Leadership". Den karaktär som har mest Leadership kan fördela om lika många handlingar som den har poäng på Leadership. Alltså en karaktär med "Leadership (3)" kan fördela 3 handlingar som det passar gruppen.
Förslag 3
Man slår 1T3 för varje karaktär i en pool och adderar deras bonus på "Actions" (se tabell nedan). Dessa handlingar fördelas jämt på karaktärerna. Sedan fördelar men så många extra handlingar som den karaktär med högst värde på "Leadership" har. Det skulle betyda att en grupp på 5 där alla är Corporal skulle i snitt få 2,2 handlingar. (5T3+1 / 5) och en grupp på fem där alla fem har graden Colonel får ett snitt på 6 (5T3+15+5 / 5).
Förslag 2 är det klart snabbaste och kanske på kort sikt det fördelaktigaste för spelarna, men i förslag 3 kommer rang och ledarskap att bli mycket mera fördelaktigt, vilket gör att ju längre spelarna överlever, desto mäktigare blir de i frågan om handlingar. Det blir också viktigare att behålla sina ledare levande.
Ja, detta kräver att tänkas/räknas på.
Mon, 06 Jul 2015 13:25:00 +0000
Då har man gjort första speltestet av ARK här på Wexio Spelkonvent (WSK). Det gick ganska bra faktiskt, men det tog lite mer tid än jag trodde. Men de flesta spel kräver rätt många speltest innan de är "slimmade".
Mest nöjd är jag med:
Sat, 04 Jul 2015 08:54:00 +0000
Lämna gärna en kommentar eller fråga om sidan och dess innehåll. Författarnamnet som kommer att synas i din kommentar är samma som du använder i forumet.
Klicka på länkarna nedan för att se respektive nyhetsflöde.