Mylinglogo

RSS-banken

RSS-banken är Mylings försök att samla ihop så många svenska nyhetsflöden om rollspel som möjligt på ett och samma ställe. Säg därför gärna till om det är någon som vi verkar ha missat. Använd länkarna till höger för att komma till respektive hemsidas nyhetsutskick. Allt presenteras nedan. Mer detaljerad information om varje inlägg nås via rubriklänken. Den som vill prenumerera på nyhetsflödet i sin RSS-läsare kan trycka på den gröna RSS-symbolen.

BildBild

Omspel

En blogg om spel, spelrecensioner och speldesign

Talisman (Samling)

Min Talisman-samling

När man samlar måste man ibland begränsa sig. Jo, faktiskt. Ett av mina absoluta favoritspel är Talisman, som gjordes av Games Workshop (GW). Jag spelade den svenska utgåvan som Äventyrsspel översatte och gav ut på 80-talet. Det är ett spel som har mycket att önska när det gäller regler, men man kan inte annat än att älska det.

På svenska kom det bara ut två utgåvor, som är samma men med olika företag, men den engelska utgåvan har det kommit massor av expansioner till. Jag beslöt att jag villa ha det som getts ut till första och andra utgåvan av spelet. Jag villa också ha tenngubbarna som gjordes till grundlådan.

Igår landade sista pusselbiten i brevlådan: Talisman- Dragons. Så nu kan jag med viss stolthet visa upp min samling:

1st och 2nd edition engelska utgåvan

Svenska utgåvorna

Expansionerna till den engelska utgåvan

Två nummer av "White Dwarf" med nya karaktärer. Tennfigurerna till grundboxen och en figur som Joe Dever (författaren till Lone Wolf-böckerna) har målat.

Givetvis skulle man kunna samla på tredje- och fjärde utgåvan med eller resten av de där tennfigurerna som getts ut, men man måste begränsa sig som sagt...








Sat, 07 Dec 2019 09:27:00 +0000

Warhammer 40K (Samling)


När "Warhammer 40 000- Rouge Trader" kom ut 1989 köpte jag mitt ex. Gillade regelsystemet och figurerna. På den tiden hade Spacemarines spetsig hjälm och rasen Squats, rymddvärgar, fanns fortfarande med. Reglerna var rätt obalanserade. En andra nivåns psycic kunde skapa en liten vortexbubbla som snabbt tog död på även de mäktigaste figurerna, Men kul var det.

Jag köpte även en hyfsat stor Eldar-armé som mötte min polares Tyranids i ett pas slag. Jag gjorde också ett rollspel löst ihopmixad av fantasyreglerna och 40K-boken. Det var rätt kul, och i vissa avseenden tyckte jag mitt funkade bättre än "Dark Heresey", som kom några år senare.

Av det jag har kvar i samlingen är följande:

Warhammer 40 000- Rouge Trader
Spelet är använt och då det är softback är skicket inte det bästa. Men man ska betänka att det nu nästan har 30 år på nacken.

Space Crusade
Detta är ett brädspel som utspelar sig i 40K-världen. Jag har mest spelat det som datorspel, men älskar mekaniken. Mitt ex köpte jag för 20 kr på en loppis. Kartongen är i rätt kasst skick och det saknas någon marker, men annars är det komplett. Den där roboten som ofta plockades ur spelet är kvar.

Det gjordes några expansioner till Space Crusade som jag gärna vill införskaffa i framtiden.


Wed, 26 Dec 2018 18:20:00 +0000

Warhammer Fantasy Battle (samling)


Min samling av "Warhammer Fantasy Battle" består av de delarna som presenteras nedan. Började spela WH när jag köpte andra utgåvan på 80-talet. Då gillade jag att spelet mycket handlade om att flytta formationer av krigare. Baksidan var att det var minst sagt obalanserat. En rejäl hjälte kunde ensam besegra en hel armé av vanliga soldater, men det gällde samma för alla så det var ok.

När man köpte färdiggjorda scenario kunde man klippa ut figurerna som fyrkanter i kartong. Man hade nog inte fattat riktigt att vinsten låg i antalet sålda figurer. När vi spelade "Bloodbath at Orcs Drift" blev det mycket klippande, men roligt var det.

I min samling:
Warhammer- The Mass Combat Fantasy Role-Playing Game 1st edition
Lådan har lite att önska, men innehållet är komplett. (se bild ovan)

Warhammer- Fantasy Battle Rules 2nd esdition
Den här lådan har jag haft sedan jag köpte den på 80-talet. Älskar reglerna och illustrationerna. Lådan har lite personlig nötning på insidan. Nästan komplett. Det lilla häftet "The Magnificent Sven" saknas, men alla extrablad och kartongfigurer är där. 


Warhammer- Fantasy Battle 3rd edition
Den här versionen har jag haft ett tag och har även spelat några omgångar med reglerna. Boken är i gott skick, om än använd.


Bloodbath at Orcs Drift
Köpte detta igen efter att ha spelat sönder mitt ex på 80-talet. Färdigt scenario som var lika obalanserat som roligt att spela. Mitt ex är i gott skick men saknar den där knappen som ska vara med och några av husen.


The Tragedy of McDeath
Har aldrig spelat detta mytomspunna scenario där tennfigurerna till kan vara dyrare än själva boxen. Mitt ex har lite hyllskav, men är komplett och i mycket fint skick. Även knappen är med.


Blood in the streets
Detta scenario är mest en massa hus för att bygga en by eller mindre stad. Har aldrig spelat eller byggt det här scenariot. Mitt ex har lite hyllskav, men är i för övrigt perfekt skick. Roligt är att det en gång tillhörde Joe Dever. Köpte det från hans dödsbo.


Terror of the Lichmaster
Detta är också material för att bygga en liten by eller stad. Tror detta scenario låg till grund för äventyret "Lichmaster" som är till rollspelet. Mitt ex är lite skavt men för övrigt i perfekt skick med knapp och allt.

Forces of Fantasy
Detta är ett komplement till de vanliga reglerna. De innehåller bland annat armélistor och beskrivningar av olika varelser och raser. Har aldrig använt det, så jag kan inte ge detaljerad beskrivning. Mitt ex är komplett och i gott skick.


Detta var det som finns i min samling just nu.





Wed, 26 Dec 2018 12:40:00 +0000

Olof's Spelsamling


På den här sidan hittar du länkarna till min spelsamling. Den kommer at fyllas på kontinuerligt.





Wed, 26 Dec 2018 10:57:00 +0000

Den där samlingen

Ett av de senaste tillskotten

Jag har en rätt stor samlinga av rollspel, figurspel och liknande på vinden. Det mesta härstammar från 70-, 80- och 90-talet. Det är till största delen en dokumentation av min egna spelvärld. Just därför är jag inte en samlare av perfekta exemplar i gnistrande mint condition, utan jag vill att de ska spegla tiden. De ska vara kompletta och i hyfsat skick. En och annan anteckning tycker jag bara ger en extra känsla om hur det var när det begav sig. SL's kommentarer om monster eller fel är rätt roliga att läsa. Det är också kul om gamla ifyllda karaktärsblad ligger och skräpar i lådorna. Även om det inte är ett måste, så är jag väldigt svag för att originaltärningarna finns kvar. Även om jag har många, så samlar jag inte på Fanzines.

Vissa delar av min samling är väldigt väldokumenterade i fina listor med kommentarer, men tyvärr har jag massor av "artefakter" som väntar på någon sorts dokumentation. Därför fick jag den mycket briljanta idén att kanske använda den här bloggen som dokumentation. Göra ett inlägg per företag eller spel och där lista allt som finns. Kanske med någon sorts dokumentära bilder till.

Just nu är jag inne i en drive där jag köper på mig saker till samlingen så , så det är en bra tid att börja. Så ni som är intresserade av de gamla tiderna ska hålla utkik här den närmaste tiden.

Vi hörs...



Wed, 26 Dec 2018 10:19:00 +0000

Drakar och Demoner, Julie och Grenadier

Liten samling

Många är vi som letat efter en komplett lista över de tennfigurer som gavs ut till "Drakar och Demoner". Jag har i alla fall inte lyckats hitta någon. Däremot har den här forskningen lärt mig en massa annat, så för er nördar där ute kanske det här inlägget kan ge lite ljus i mörkret.

Äventyrsspel har haft med tennfigurer i två av boxarna till Drakar och Demoner. Den ena är första utgåvan av den gröna boxen från 1991. I andra utgåvan tog man bort dem. Man hade också med gubbar i Magiboxen från 1990.

Man gav också ut två omgångar med tennfigurer i blisterpacks. Den första med gamla loggan på och den andra med loggan från 1991. Första utgåvan gjordes i samarbete med Grenadier, och de konstnärer som man använde var Julie Guthrie och Nick Lund. Den andra omgången gjorde man tillsammans med ett företag som hette Heartbreaker, men detta samarbete kursade 1999. Dessa figurer hade fyrkantiga plastbaser till skillnad från första omgången som hade gjutna baser.

För er som nu skulle vilja samla in de där gamla figurerna, eller köpa för att komplettera era boxar, kan man lätt hitta de flesta gamla figurerna om man söker på Grenadier, och då särskilt på Julie Guthrie och Nick Lund. De flesta figurer tillhör Guthries "Fantasy Personalities" eller figurpaketen från Nick Lund.

Då jag själv inte gillar plastbaserna, har jag nästan bara letat på Grenadier. Så ni som vill ha figurerna till "Drakar och Demoner" 1991, så ser de ut så här enligt "Svenska Rollspel":


Vill ni hitta dem på nätet har de följande beteckningar:

Dvärgen
Grenadier (Nick Lund) 
933a Dwarves w. Axes

Kvinlig magiker
Grenadier (Julie Guthrie) 
7001 Dungeon Party
Fantasy Personalities 718b Female Adventurers

Manlig hjälte
Grenadier (Julie Guthrie)
Fantasy personalities 882 Monster Slayer

Bågskytt
Grenadier (Julie Guthrie)
Fantasy personalities 714c Elves

Detta var lite tips, och så långt som jag kommit.

Den här sidan är bra för de som söker mer fakta.



Sun, 16 Apr 2017 10:29:00 +0000

Påsklov och kreativitet

Mariachi Madness


Jodå, jag finns fortfarande och börjar så smått bli lite sugen på att blogga om spel igen. Har många fina uppslag, men just nu har jag många projekt som slåss om min tid så det blir nog inte jättefrekvent.

I påsk har jag gjort så långt jag kunnat med mitt pågående projekt "Mariachi Madness", ett spel som utspelar sig på en skum bar i Mexiko, där fyra fulla mariachispelare försöker hitta sina instrument och ta sig till scenen. Inte så lätt, särskilt som man hela tiden kan få i sig mig mer Tequila.

Hela idén påminner lite om "Roborally", där man lägger upp en plan för de närmaste sekunderna i sitt liv, men där förutsättningarna hela tiden ändrar sig. Blir man för full däckar man och är ute ur spelet.

Det roliga med att göra spel just nu är att istället för att göra spel för den stora massan, så gör jag ett spel som bara är till mig. Då kan jag lägga mer tid på detaljerna. Spelet blir som ett personligt konstverk, vilket ger en viss tillfredsställelse.

Detaljerna gör det

Flaskorna i bilden ovan är ett bra exempel. 50st handmålade och försedda med etikett ökar den där känslan. Jag väntar också på en last med andra detaljer att jobba med, spelfigurer och instrument, för att nämna några exempel.


När spelet är helt färdigt lovar jag att återkomma.

"Hasta la vista, babies!"








Sat, 15 Apr 2017 19:23:00 +0000

I tystnaden...

Mörkrets imperium i gungning


För er som undrar varför jag inte bloggar på den här bloggen just nu kan jag säga att en mängd andra projekt har tagit överhanden. MEN misströsta inte. I tystnaden pågår det ändå en viss aktivitet. Just nu pysslar jag med följande:

  • Skriver ett äventyr till "Månbas Alpha" som förhoppningsvis kan spelas på LinCon senare i vår.
  • Bygger ett litet intergalaktiskt spel (se ovan) för tre spelare
  • Illustrerar en historisk bok
  • Planerar för ett annat bokprojekt som berör fantasy för barn.

Förutom allt detta arbetar jag också som matte- och fysiklärare. Jag har också blivit politiker, vilket tar en del tid.
Ska försöka komma hit lite oftare ändå, och ja, jag tyckte den nya Star Wars-filmen var riktigt bra.
Vi hörs...

Sun, 03 Jan 2016 14:46:00 +0000

The Hanged, Malifaux

Green Stuff is da shit

Har haft några figurer som väntat på att bli målade länge nu. Det är, så klart, Malifaux-figurerna med namnet "The Hanged", alltså andarna till hängda brottslingar. Rätt spelade är de väldigt bra att ha på sitt lag, men jag har inte tyckt att figurerna var så coola. De talade inte till mig helt enkelt.

Så idag bestämde jag mig för att bygga om dem lite. Istället för att stå på en reprulle tänkte jag att jag skulle bygga träd som de skulle hänga i. Mycket snyggare om jag lyckades få till dem.

Fram med ståltråd och Green Stuff med andra ord. Efter lite modellerande fick jag till två träd som jag blev rätt nöjd med. Tänk er att basen bara är 30mm, så det är klurigt att få plats med ett träd som är högt nog.


Repet fungerade så här med.

När de torkat grundade jag dem i svart. Efter det torrpenslade jag dem i två olika bruna nyanser och sedan fick de lie brun wash på sig med. Blev rätt bra, och det bästa av allt var att jag kunde göra om repen som hänger runt figurern att passa runt träden.

På det ena trädet stack lite repstumpar upp, så jag dolde det med att ge just det trädet ett litet lövverk. Det blev riktigt snyggt även om lite av goth-känslan försvann i den skira grönskan.


Dölj det som inte ser bra ut

Lite blandad flock på baserna och en god pysseldag var över. Ska bli kul att provspela dem i framtiden...







Wed, 02 Sep 2015 17:04:00 +0000

Lågaktivitet

Ryle och "den där"


Är lite svalt på spelfronten just nu. Passar på att måla lite figurer och läsa regler, vilket passar bra tidigt på hösten. Gubbarna på bilden är Ryle och en Rougue Necromancy från spelet "Malifaux". De var ganska roliga att måla och lagom pilliga.

I eftermiddag ska jag testa senaste utgåvan av Dungeons and Dragons. Kanske kommer en recension vad det lider. Då skulle figurerna ovan säkert kallas för Chimera och Half Gigant.

Få spel som hittar på något eget. Blir lite tema med variation. Men det kan vi leva med...







Sun, 30 Aug 2015 08:14:00 +0000

Nya prylar...

UPS at your service!


Igår damp min beställning från Wyrds lansering på GenCon ner i brevlådan. Man har släppt lite nya regler som verkar lovande. Man ska börja med ett litet crew och genom kampanjspel arbeta upp den. Man får poäng att köpa ny utrustning och nya färdigheter för som gör ens grupp mäktigare och antagligen mer skruvad. Lite som att spela rollspel med ett figurspel.

Efter att ha bläddrat lite i reglerna tycker jag om mycket av det jag ser, men jag lovar komma tillbaka med en mer noggrann recension.

Många nya coola figurer har man också släppt, men de får vänta ett tag. Man måste ju ta en sak i taget...





Fri, 21 Aug 2015 15:50:00 +0000

Bygga spelbräde

 Strategiska linjer i harmoni


Fick en av mina mer avvikande idéer idag när det gällde att bygga spelplan till spelet "Malifaux". Istället för att bygga en massa murar, gatlampor och byggnader fick jag idén att den skulle su ut som ett holodeck, ni vet i Star Trek, fast i steampunk stil.

Alla hinder ska göras i svart kartong målad i guld, kanske med ett eller annat kugghjul som sticker fram för att visa att hela världen är en maskin. Började med att göra bottenplattan idag. Har målat den i svart och dragit alla strategiska linjer för spelet i guld och silver. Inte så dumt som träningsbräde för oss nybörjare.

vattendetalj

Om et blir snyggt eller häftigt är för tidigt att säga, men blir det mindre tilltalande har man i alla fall försökt vara lite nytänkande...






Sun, 16 Aug 2015 15:53:00 +0000

På loppis

Plötsligt händer det


Det är väldigt väldigt sällan man hittar rolllspelsprylar på loppisar. Antagligen beror det på att dessa förr det mesta säljs på andra forum och att de som spelat rollspel är väldigt medvetna om vad det är. Idag däremot var oddsen till min fördel. Jag brukar sprintar på ganska många loppisar per år, och i hela mitt liv har jag funnit vettiga rollspelsprylar tre gånger. Antagligen mindre än en procent av gångerna.

På en loppis i Ballingslöv köpte jag följande saker i ett paket:

Drakar och demoner 2.1 (Svarta boxen)
Drakar och demoner 4.1 (Gröna boxen)
Drakar och Demoner Expert
Drakar och Demoner Gigant
Döda skogen (Äventyr)
Kandra med karta (Äventyrsmodul)
Spelplanen för magiska dueller från Magi-boxen

Sagan om Ringen Rollspelet
Tharbard (Äventyrsmodul)

Star Wars-rollspelet
Star Wars Galactica (Modul)

Skattkammaren (Universalmodul)
Stadsintermezzo (Universalmodul)
Grymkäfts fällor (Modul)

Sinkadus nr 2

Ensamma Vargen 1 (Soloäventyr)

Det saknas vissa saker i vissa av boxarna, men inget vitalt, och några lådor är lite anstötta, men annars är det mesta i gott skick.

För allt detta ville man ha det facila priset 40 kr. Eftersom inkomsterna går till ungdomsverksamheten i en idrottsförening betalade jag 100 kr (fortfarande ett rätt facilt pris).

Undrens tid verkar inte förbi, men detta kan också betyda att en era går i graven. Jag hoppas på det första...









Sun, 09 Aug 2015 10:17:00 +0000

Detaljer II

Corps Markers (30 mm)

Jag fortsätter arbetet med att få en trevlig spelupplevelse av spelet "Malifaux". Som jag skrivit om tidigare tycker jag att markörer, kortlekar och andra detaljer ger spelet mer känsla. Idag landade att par paket i brevlådan som jag väntat några dagar på.


Slow- and Fast Markers

Det var en massa olika berlocker/charms som man kan köpa för någon krona styck från företag som säljer material för scrapbooking och liknande. Genom att kapa till dem, i vissa fall måla dem i svart och guld och limma upp dem på olika baser fick jag en hel samling av snygga och "steampunkiga" markörer.


Scheme Markers (30 mm)


Dessa är så kallade Scheme Markers. De har man för att markera olika uppdrag i spelet. Valde fladdermöss till mina, men kommer att sätta dit ett "O" (Olof) eller "S.M" (Scheme Marker) när jag hittat rätt bokstäver.

Blast Markers (50 mm)

Blast markes används när man ska se vilka figurer som får skada av attacker som gör skada på ett större område. Dessa har jag gjort av 8 pilar som jag kapade av styrfjädrarna på. Dessa limmade jag så att de pekar åt alla kompassriktningar. Sedan satte jag en allmän snirklig utsmyckning utanpå. De här blev jag nog mest nöjd med.


Hat Marker (30 mm)

Om man spelar Ressurectionst och har som Master en figur som heter "Seamus" så måste man ha en Hat Marker. Min gjorde jag av en hat som jag hittade i ett gammalt "Monopol". Med lite guldfärg blev den riktigt bra.


Hela härket

Givetvis har jag målat figurer och byggt terräng, men det får bli ett eget blogginlägg.

Wed, 05 Aug 2015 13:04:00 +0000

Man utvecklas

Inte sedan Tirpiz


man försöker utveckla sig själv då och då. I mina försök att bli en bättre figurmålare har jag nu testat att måla vissa delar (huvuden) innan jag limmar fast dem.

Provade samma sak när jag byggde fartygsmodeller i plast av märket "Arfix". Då hette modellen "Tirpiz". Det blev inget vidare.

Man måste prova i alla fall...








Fri, 31 Jul 2015 21:32:00 +0000

Detaljerna som gör det

Markör


När man spelar figurspel så tycker jag att det ofta är detaljerna som är det viktigaste. Åker man på konvent är det ofta viktigare att spela i ett snyggt diorama med coola gubbar, än att spelsystemet fungerar som en klocka.

Just därför är det också roligt att lägga lite tid på detta när man utvecklar sitt eget spel eller bygger upp ett redan existerande. Idag har jag därför gjort ovanstående markör. Det är en Scrap Marker till Malifaux.

Den känns steampunk på många vis. Ökar säkert känslan i spelet med 4,3%. För steampunk kan ju aldrig vara fel.

Thu, 30 Jul 2015 13:45:00 +0000

Nyklassicism

Snart i ny tappning


Efter att ha spelat "Rymd-Börjes Löjliga Familjer" slog det mig att det skulle vara kul att göra ett eget "Svarte Petter" med rollspelstema. Kunde bli många spännande familjer att samla på. Tänkte mig följande:

Familjen Fantasyspel
Herr AD&D
Fru Rune Quest
Unge herr  Warhammer Fantasy RPG
Fröken Pendragon

Familjen SF
Herr Traveller
Fru Gamma World
Unge herr Star Wars
Fröken Aliens

Familjen Skräck
Herr Call of Cthulhu
Fru Chill
Unge herr Ravenloft
Fröken Vampire

Familjen Äventyrsspel
Herr Drakar och Demoner
Fru Mutant
Unge herr Kult
Fröken Chock

Familjen författare
Herr Morcook
Fru Pratchett
Unge herr Tolkien
Fröken Lovecraft

Familjen Dräkt, skådespel och annat mysko
Herr Lajv
Fru Cosplay
Unge herr Magic
Frökan Wicca

Familjen tärning
Herr T100
Fru T20
Unge herr T6
Fröken kortlek

Familjen OL Games
Herr Portal
Fru Saga
Unge herr Fun Time
Fröken TÅG

Familjen Hjältar
Herr Conan
Herr Elric
Herr Drizzt
Herr Rensvind (va?)

Familjen äventyr
Herr Enemy Within
Fru Tempel of Elemental Evil
Unge herr Ärans väg
Fröken Shadows of Yog-Sothoth

Familjen Nej nej nej
Herr SR i AD&D
Fru Gammarauders
Unge herr Demonprinsen
Fröken Vacc suit- och Drop ship-färdighet i Traveller

Svarte Petter
Allan Rubin (så klart)


Wed, 29 Jul 2015 07:52:00 +0000

Ombyggnad...

Minner om gamla tider...


En stor del av att spela figurspel är så klart att måla gubbar, men lika mycket tid kan det ta att bygga ett scenario, alltså ett bra spelbräde. Det kräver ofta hus, träd, vatten, kullar och annat för att man ska få den rätta "spelkänslan".

Förr, när man anade mer tid och plats och en lokal att spela i, la man massor av tid på att tillverka olika saker till sina scenarion. När spelet "Bonnie Blue" var populärt t ex var vi några stycken som satt och byggde western-hus av balsaträ. Balsaträ är bra för det är lätt att arbeta i, men man kan också räffla det med en vass pinne, kulspetspenna eller liknande. Om man sedan laserar det med tunn färg kommer dessa räfflor fram och det ser ut som plankor. På ett par tillfällen kan man lätt göra hus för en mindre stad.

Nu när jag blivit lite frälst på Malifaux kändes det rätt att köpa en ny omgång balsaträ. Färdigheterna sitter i, om än de är lite rostiga. På relativt kort tid fick jag i alla fall ihop huset ovan.

Det gav mersmak...





Mon, 27 Jul 2015 12:49:00 +0000

Rymd-Börjes

Ett regnspel


Så här i lågtryckens Sverige ligger det nära till hands att recensera ett bra regnsspel. Idag blir det kortspelet "Rymd-Börjes Löjliga Familjer" (RBLF). Ni som är vana vid att läsa Ulf Lundqvists serier, som tex böckerna om Assar, kommer bara att älska bilderna och de olika familjerna. Hans lite brutala stil funkar perfekt till familjer som "Familjen Torvmosse", "Familjen Dragos", "Familjen Kverulant" eller "Familjen Enbuske". Tyvärr saknar man ju huvudpersonen Assar, men det kan man leva med. Det finns dessutom två jokrar som är Lundqvist antihjältar "Razor" och "Bimbo".

Löjligt löjliga familjer


Spelet fungerar som det kända spelet "Löjliga familjer", alltså att man ska samla ihop fyra medlemmar av samma familj. Den som först får ihop ett visst antal familjer vinner. Man kan också använda jokrarna för att göra familjer utan att ha alla kort. Vissa familjer har bara två medlemmar och kräver en joker för att räknas.

Det bästa med spelet är som nämnts tidigare designen på korten, men en annan rolig aspekt är att man spelar med korten öppna, alltså att man kan se vilka kort medspelarna har. Det gör att man satsar mer på att samla sin favoritfamilj än att vara speciellt taktisk. Vissa familjer får då lite mer status att vinna. Familjerna "Torvmosse", "Dragos" och "Enbuske" blev snabbt favoriter när vi speltestade.

Rymd-Börjes Löjliga familjer kan givetvis spelas på andra sätt och detta nämns i de regler man får med. Rent strategisk är detta inget större spel, men när det gäller spelglädje kryddat med absurda inslag ligger det i topp. RBLF är ett givet spel tillsammans med en fika på en glasveranda en regnig sommar, väl värt att lägga bananerna på.

"Bryna, Nuppa, Fjässa, Sponken!!!"

Rymd-Börjes Löjliga Familjer får 7 fina rökringar av Onkel O. Hade karaktären "Assar" varit med hade det kanske fått en 8:a...


Sat, 25 Jul 2015 08:43:00 +0000

Malifaux II...

En början...


Har grottat ner mig lite i "Malifaux" de senaste dagarna. Har skaffat två "arméer", en Ressurectionist och en Guild. Grymt jäkla svåra modeller att måla och inte minst att limma ihop. Pyttedelar som inte alls vill sammarbeta och som har en tendens att försvinna på golvet. Inget för stressade gamers med andra ord.

Vilket som. Nu är den första gruppen målad. Det var lärorikt på många sätt. Man kan inte vara lika brutal med dessa som med tex GW-figurer. De kräver lite finess, och man målar med fördel med mer washes än layers. Man ska vara försiktig med primer med. Några av mina modeller fick lite för mycket, och genast såg de ut som grodor i ansiktet.

På det hela taget blev jag ändå rätt nöjd. Nu väntar nästa grupp och, så klart, mer spelande...






Wed, 22 Jul 2015 17:03:00 +0000

Malifaux

En Cool värld...


På Wxio Spelkonvent (WSK) testade jag det nu ganska kultförklarade spelet "Malifaux". Det är ett figurspel i en alternativ värld, staden Malifaux, och är skirmish rules, alltså att man har ganska få figurer per spelare (4-7 st).

Världen får i mina ögon betecknas som ascool då det är en blandning av goth-, victorian era, steampunk och vilda västern. Vad kan man mer begära? Detta är suportat av snygga bilder och bisarrt snygga figurer. Bara detta gör ju egentligen spelet spelbart, men "Malifaux" har även annat att erbjuda.

Spelet är ett strategispel där man oftast ska ta och hålla viktiga punkter på spelplanen. Man kan alltså få nästan hela sin grupp utplånad och ändå vinna om man spelar rätt. Figurerna är personligheter och deras förmågor backar ofta upp varandra. Detta gör att det blir mycket taktik både i hur man väljer sina figurer och hur man också spelar dem. Jag tror, efter att bara ha spelat det en gång, att man måste vara påläst både på sina och motståndarens figurer för att bli riktigt bra. Lite som att spela Magic.

...och coola figurer

En lite egen sak i spelet, om än långt ifrån unik, är att man använder en pokerkortlek istället för tärningar. Precis som i rollspelet "Castle Falkenstein" är det inte bara värdet på korten, utan också vilken färg de har som avgör hur man lyckas och på vilket sätt. Det ger det en lite större bredd än tärningsslag. Spelet handlar också mycket om att spela sin kortlek på bästa sätt. En del av spelet handlar om att "fuska", alltså dra nya kort från handen. Det är en ganska bra och rolig lösning som man snabbt vänjer sig vid.

Så även om det vid första anblicken är mycket att hålla rätt på i spelet så lär man sig fort och man blir snabbt nyfiken på att lära sig mer. Att man inte behöver så många figurer gör det rimligt billigt att börja med, det är ju en stor fördel i sammanhanget.

Så på det hela taget tycker jag Malifaux är en positiv bekantskap och jag lär återkomma till det i framtiden....

Omdöme
Världen: Steampunk och gothic horror: 10 rökringar
Spelsystemet: När man lärt sig korten så ger det 7 rökringar.
Figurerna: Så jäkla coola: 10 rökringar
Totalt: 9 coola rökringar

Bildens hemsida

Tue, 14 Jul 2015 11:53:00 +0000

Voilá

De sista


Så där ja! Då har man målat så att man har ett "Doom"-brädspel med bara målade figurer. Det känns rätt bra.

När det gäller ARK och handlingar funderar jag just nu på om en gemensam pool med handlingar per grupp skulle fungera, och låta varje spelare bestämma turordningen. Vissa handlingar kommer ju ändå att ta en hel turn.

Ja, det får bli ett kommande projekt...

Mon, 13 Jul 2015 13:29:00 +0000

Fortsättning (ARK VI)


Arbetet fortsätter


Ja ha, arbetet fortsätter med projektet "ARK". Har börjat göra lite kort för de karaktärerna som kan magi, psionics eller bara är väldigt religiösa.

Hoppas det ska ge spelet ännu mer dimension...









Thu, 09 Jul 2015 18:33:00 +0000

Spelmatematik (ARK V)

Grundidén


En sak som kändas alldeles för segt i speltestet var utslagning av handlingar för alla karaktärer. Detta gjordes med en tabell som den ovan. Med en squad på fem karaktärer blev det något slag för mycket. När väl alla karaktärer hade sina handlingar gick det rätt fort att spela. Alltså fungerar nog tabellen ovan om man ska spela det som rollspel, eller när varje spelare har en karaktär var.

Man jag har funderat vidare och har nu lite andra idéer. Första idén är att fortsätta med tabellen ovan. Hmm...

Förslag 2
Man slår 1T6 för varje karaktär. Då får varje karaktär ett snitt på 3,5 handlingar per omgång. Dessa handlingar kan ju sedan fördelas med förmågan "Leadership". Den karaktär som har mest Leadership kan fördela om lika många handlingar som den har poäng på Leadership. Alltså en karaktär med "Leadership (3)" kan fördela 3 handlingar som det passar gruppen.

Förslag 3
Man slår 1T3 för varje karaktär i en pool och adderar deras bonus på "Actions" (se tabell nedan). Dessa handlingar fördelas jämt på karaktärerna. Sedan fördelar men så många extra handlingar som den karaktär med högst värde på "Leadership" har. Det skulle betyda att en grupp på 5 där alla är Corporal skulle i snitt få 2,2 handlingar. (5T3+1 / 5) och en grupp på fem där alla fem har graden Colonel får ett snitt på 6 (5T3+15+5 / 5).

Nytt förslag

Förslag 2 är det klart snabbaste och kanske på kort sikt det fördelaktigaste för spelarna, men i förslag 3 kommer rang och ledarskap att bli mycket mera fördelaktigt, vilket gör att ju längre spelarna överlever, desto mäktigare blir de i frågan om handlingar. Det blir också viktigare att behålla sina ledare levande.

Ja, detta kräver att tänkas/räknas på.

Hammerhand och Skylord



Mon, 06 Jul 2015 13:25:00 +0000

Speltest I (ARK IV)

Asmodeusu rules


Då har man gjort första speltestet av ARK här på Wexio Spelkonvent (WSK). Det gick ganska bra faktiskt, men det tog lite mer tid än jag trodde. Men de flesta spel kräver rätt många speltest innan de är "slimmade".

Mest nöjd är jag med:

  • Stridssystemet. Det var lagom dödligt. Save och skada var balanserat.
  • Färdighetssystem. Tyvärr använde speltestarna bara en liten del av sina färdigheter.
  • Designen 
  • Att man går upp i grader när en karaktär blir bättre. Funkade bra att dela ut gradbeteckningar.

Att slipa på:
  • Spel med många karaktärer. Det tar lite för lång tid att slå ut handlingar för alla karaktärer. Det sänker tempot i spelet.
  • Skriva scenario. Om det finns scenario med en story, så finns det större anledning att hitta olika föremål och använda dessa rätt.

Men, som sagt, på det hela taget är jag väldigt nöjd (te be continued)

Sat, 04 Jul 2015 08:54:00 +0000

Bild
Bild

Kommentera sidan

Lämna gärna en kommentar eller fråga om sidan och dess innehåll. Författarnamnet som kommer att synas i din kommentar är samma som du använder i forumet.

Kommentar:

Skriv "Jag är människa" för att visa att du inte är en bot: